Flashback bygger pepparkakshus!
2013-02-28, 21:39
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aldante
Hej!

Har en fundering. Har 2 st plantor som är 40 dagar. Dessa skall jag snart sätta i blom men undrar ifall de är mogna för det?

Undrar även ifall jag skall beskära plantan något?

Bytte för någon vecka sedan till den krukan som är på bilden. Innan den hade jag en betydligt mindre kruka. Kan detta ha fuckat upp min planta?

Och hur är det med bevattning i detta stadiet? Har vattnat onsdagar och söndagar.

http://www.bilddump.se/bilder/201302....248.31.48.jpg

Plantorna är ca 17 cm höga.
Nu är jag långt ifrån expert, men mitt lekmannaöga säger att de är långt ifrån klara. Jag skulle ha satt om dem, större kruka (har du redan gjort), och belyst dem rejält samt sparat på vatten - plåga dem så de snabbare går i blom.
Hoppas du får svar från någon som kan. Lycka till!
Citera
2013-02-28, 21:56
Medlem
Neverdancessobers avatar
när ni laddar upp bilder så använd ex Tor, ta även bort info från bilderna.
Citera
2013-02-28, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Nu är jag långt ifrån expert, men mitt lekmannaöga säger att de är långt ifrån klara. Jag skulle ha satt om dem, större kruka (har du redan gjort), och belyst dem rejält samt sparat på vatten - plåga dem så de snabbare går i blom.
Hoppas du får svar från någon som kan. Lycka till!

Har nu en 10 l kruka, borde jag alltså byta till en större?
Citera
2013-02-28, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungkran
På det utrymmet skulle jag inte lagt ner pengar på ett tält överhuvudtaget då vartfall jag MAX skulle haft 1st planta pga det lilla utrymmet.

Och på 1st planta så behöver du inte oroa dig så mycket för lukt heller, inte på 2st plantor heller.. men om du vill ha bort lukt så hade ju ett kolfilter fungerat utmärkt.

satsa på 1st 400w hps eller en röd 200w LE. LE'n ger ifrån sig mindre värme.. HPS'n är bättre enligt mig. men hade jag haft ditt utrymme så skulle jag valt 200W LE istället för billigaste drift samt att den hålls svalare.. då till 1-2st plantor.

//Kungk

Mvh
Kungk

Stort tack för svar, har tänkt över det du sagt och bestämt mig för att bara täta garderoben ordentligt och köra på en eller två plantor. Funderar på att ha en garderob för blom (200 w röd) och en för vegg (150 w blå), låter det bra tycker du? Behövs väl egentligen bara läggas krut på att täta den för blom för visst luktar det inte så farligt i veggstadiet?
Citera
2013-03-01, 09:50
Medlem
Innebär autoblom att det ställer om från vegg till blomfasen automatiskt? Man behöver inte ändra belysningstiden?
Citera
2013-03-01, 12:14
Medlem
L.Butters.Stotchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavilioon
Innebär autoblom att det ställer om från vegg till blomfasen automatiskt? Man behöver inte ändra belysningstiden?

Ja. Den blommar på ålder, inte på ljustimmar.
Citera
2013-03-01, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.Butters.Stotch
Ja. Den blommar på ålder, inte på ljustimmar.
Och blom perioden tar lika lång tid iallafall? 4-6v (white widow auto)
Citera
2013-03-01, 15:54
Medlem
lilZer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavilioon
Och blom perioden tar lika lång tid iallafall? 4-6v (white widow auto)
Kolla upp det hos den vendor du köpt fröna ifrån de har nog bättre koll än vi här på forument, men rent generellt så brukar väl autoblommande vara klara på ca 8-12 veckor från frö beroende på gener, omständigheter och allt.. Annars är det bara plantera och så ser du när den är redo..
Citera
2013-03-01, 22:39
Medlem
lilZer0s avatar
Har en noobfråga som jag undrar lite grann över, när man mäter temperatur varför ska man inte mäta i ljuset? Ser det i vart och varannat inlägg att man ska mäta temperatur i skuggan, men frågan blir då hur mäter jag temperaturen vid topparna utan att ha thermometern i ljuset?

Ska jag räkna med att det som visas, te.x 27c, är i överkant när jag mäter temperatur i ljuset?
Citera
2013-03-01, 22:49
Medlem
L.Butters.Stotchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilZer0
Har en noobfråga som jag undrar lite grann över, när man mäter temperatur varför ska man inte mäta i ljuset? Ser det i vart och varannat inlägg att man ska mäta temperatur i skuggan, men frågan blir då hur mäter jag temperaturen vid topparna utan att ha thermometern i ljuset?

Ska jag räkna med att det som visas, te.x 27c, är i överkant när jag mäter temperatur i ljuset?

Det är pga att termometern blir uppvärmd av sk strålningsvärme och kan då ge en missvisande temp.
Citera
2013-03-03, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilZer0

Häng upp en termometer/givare me ett snöre bara, där du vill mäta av. Klipp in till mitten på en liten bit kartong så att den nyper fast i snöret sas.
Eller ha den högt upp i utrymmet bara.
Citera
2013-03-04, 01:35
Medlem
lilZer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwcgnu
Häng upp en termometer/givare me ett snöre bara, där du vill mäta av. Klipp in till mitten på en liten bit kartong så att den nyper fast i snöret sas.
Eller ha den högt upp i utrymmet bara.
Okej, tack för svar!

Tyvärr har det inträffat lite tråkiga saker på senare tid i den cirkel jag vistas i och på grund av de omständigheter det skedde ur så beslutade jag att skrota allt, utifall att, och ta det väldigt lugnt ett bra tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in