Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-24, 15:23
Medlem
Igår kväll försvann ljudet bara sådär. Inte ens systemljud funkar, ingetnting alls.. När jag drar ut högtalarsladden så hänger sig allt på direkten, går inte att göra nånting. Startade om datorn ett par gånger vilket inte hjälpte, utan blev snarare värre. Den tredje gången när jag skulle starta om, får datorn skogsspel precis i startläget och börjar starta om sig själv om och om igen, varje sekund och det piper varje gång den gör det. När den efter en ca halvminut slutar muppa sig, så kommer den ingen vart, kommer inte in i windows och skärmen påstår att den inte har någon kontakt med datorn. Till slut fick jag nog och drog ut elkabeln och lät den stå ett tag. Efter det kom jag iallafall in i Windows, men nu är allt mysko. Ljudet är fortfarande borta och allt känns mycket trögare.

Kan det vara virus eller vad beror allt detta på? Och hur åtgärdar man det?
Citera
2007-09-24, 15:30
Medlem
Uhm, om du undrar om du har virus i datorn , varför scannar du inte datorn bara?
Citera
2007-09-24, 18:56
Medlem
Kolla moderkortets handbok eller moderkortstillverkarens hemsida för att ta reda på deras "beep-codes". Det är dom du hör där vid POST när du startar datorn. Olika beep-codes indikerar ett fel. Har du 2 ljudkort (integrerat samt ett som sitter i en pci plats) testa att inaktivera ett utav dessa. Kolla även BIOS inställningarna. Se även så att Boot ordningen är som den ska.
Sen så kan du även testa
"start with last good known configuration" eller liknande.
Citera
2007-09-24, 19:19
Medlem
Det här var ju lite ironiskt.. Under tiden jag skrev första inlägget satte jag igång virusscannern, den höll på så jäkla länge. Nu är den klar. Resultat: 9 virus Varav 8 inte går att ta bort, enligt F-secure. Perfekt...

Men när man kollar på genomsökningsrapporten så har den reagerat på några urgamla program som jag en gång i tiden laddade hem, tex en keylogger, ett spionprogram och den har även reagerat på några filer i Microsoft AntiSpyware-mappen.. Men dom där spiongrejerna jag en gång i tiden tog hem, har jag nu tagit bort manuellt, får se om det hjälper...

yNH: Låter som ett bra tips, trots att det verkar lite avancerat, men ska försöka hitta nåt. Men hur kan man köra den där "start with last good configuration"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in