Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-09-23, 23:29
  #1
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Kortfattat.. Jag träffade en tjej för ett tag sedan. Jag tyckte att hon var trevlig, söt & intressant, men inte till den grad att jag skulle vilja starta ett förhållande. Idag får jag reda på att hon ska träffa en ny kille genom internet.

Och jag känner mig svartsjuk!? Hur är detta möjligt?

Precis innan hon sade detta så förklarade hon att hon inte heller var intresserad av mig "på det sättet", något jag tog för givet innan om man ser till hennes betéende efter vi sågs.

Nu dejtar jag en jättefin tjej & vill absolut inget med den här personen i fråga, hur fan kunde jag bli besviken & smågrinig över att hon träffar någon annan?

Kan inte vara helt frisk..
Citera
2007-09-23, 23:34
  #2
Medlem
hjärtansfröjds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker-Jack...
Kortfattat.. Jag träffade en tjej för ett tag sedan. Jag tyckte att hon var trevlig, söt & intressant, men inte till den grad att jag skulle vilja starta ett förhållande. Idag får jag reda på att hon ska träffa en ny kille genom internet.

Och jag känner mig svartsjuk!? Hur är detta möjligt?

Precis innan hon sade detta så förklarade hon att hon inte heller var intresserad av mig "på det sättet", något jag tog för givet innan om man ser till hennes betéende efter vi sågs.

Nu dejtar jag en jättefin tjej & vill absolut inget med den här personen i fråga, hur fan kunde jag bli besviken & smågrinig över att hon träffar någon annan?

Kan inte vara helt frisk..

Alltså, svartsjuka är inte rationellt! Jag tror att det är en egofråga faktiskt. Hon ville inte ha dig och nu ska hon träffa någon annan som hon kanske faktiskt vill ha. Då betyder det ju att du är "bortvald" typ..tror det är det du reagerar på. Sen kvittar det att du inte ville ha henne eller att du har flickvän, egot is a powerful thing.. och inte rationellt som sagt var.
Citera
2007-09-23, 23:41
  #3
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtansfröjd
Alltså, svartsjuka är inte rationellt! Jag tror att det är en egofråga faktiskt. Hon ville inte ha dig och nu ska hon träffa någon annan som hon kanske faktiskt vill ha. Då betyder det ju att du är "bortvald" typ..tror det är det du reagerar på. Sen kvittar det att du inte ville ha henne eller att du har flickvän, egot is a powerful thing.. och inte rationellt som sagt var.


Det du säger stämmer säkert, men min omgivning skulle nog säga att jag är den mest oegoistiska människa de känner, och detta är inte alls hur jag fungerar i vanliga fall. Kom på mig själv att vara "kort" & nedlåtande mot henne på msn, och tänkte.. "vad fan pysslar jag med??".

Hon beskrev mig innan som en fantastisk & underbar människa & en av de finaste människor hon hade träffat, sedan suktar hon efter någon annan samtidigt. Kanske var det egot som fick sig en törn när man märkte att inte ens det räckte för att hon skulle bli intresserad.

Bleh!
Citera
2007-09-23, 23:50
  #4
Medlem
Frostblends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker-Jack...
Kortfattat.. Jag träffade en tjej för ett tag sedan. Jag tyckte att hon var trevlig, söt & intressant, men inte till den grad att jag skulle vilja starta ett förhållande. Idag får jag reda på att hon ska träffa en ny kille genom internet.

Och jag känner mig svartsjuk!? Hur är detta möjligt?

Precis innan hon sade detta så förklarade hon att hon inte heller var intresserad av mig "på det sättet", något jag tog för givet innan om man ser till hennes betéende efter vi sågs.

Nu dejtar jag en jättefin tjej & vill absolut inget med den här personen i fråga, hur fan kunde jag bli besviken & smågrinig över att hon träffar någon annan?

Kan inte vara helt frisk..


Det är nog såhär Du har valt att dissa henne, då känner du på nåt sätt att du har "övertaget" att hon ska fortsätta hänga efter dig kanske? Jag vet inte, så har det varit för mig några gånger
Citera
2007-09-24, 00:22
  #5
Avstängd
Crazy_Foxs avatar
Jag brottas tyvärr också med min svartsjuka, kan bli sne över riktiga små saker ibland...
Citera
2007-09-24, 01:29
  #6
Avstängd
Trendcase1s avatar
Du kan vara lugn, det är absolut inget fel på dig!. Svaret är simpelt.
Svartsjuka kan ha många olika orsaker, ta många olika former, många mer eller mindre svåra att förstå. Men i ditt fall handlar det inte om mer än en rädsla för att förlora något av potentiellt värde. Dessa mönster ser man ofta i alla möjliga sammanhang. Ju svårare något är att få så vill man ha det desto mer. En naturlig rädsla att förlora något, som sagt. Trots att du inte ville ha tjejen i fråga, så riskerade du en förlust av potentiellt värde. (kärlek, kontroll, respekt, självförtroende, osv..) Och för de flesta människor är motivationen att inte förlora något mycket starkare än att vinna något, med andra ord; människor är av naturen mer motiverade att hålla sig undan smärta än att vinna tillfredsställelse. Det är vår överlevnadsinstinkt och en av de mest grundläggande psykoligiska mönster hos människor, hardwired into your nervoussystem.

Lycka till med nya tjejen =)

RR
Citera
2007-09-24, 01:42
  #7
Medlem
Trillskes avatar
Träffade nyligen på en tjej jag inte var så snäll mot för några år sedan. Sa väl saker jag inte riktigt menade, och gjorde grejer på fyllan som blev lite fel. Brydde mig inte så mycket då helt enkelt. Så slutade det hela med att jag skaffade en annan flickvän, varvid denna tjej tydligen blev riktigt arg (vilket jag inte riktigt kommer ihåg).

Nu några år senare var hon tydligen inte arg längre sa hon, för nu hade hon skaffat en kille och till och med förlovat sig....
Va?
Vadå?
Hon ska ju förlova sig med MIG!

Absolut den konstigaste svartsjuka jag upplevt.
Citera
2007-09-24, 02:29
  #8
Medlem
irbors avatar
orkade inte läsa igenom allt .. men är det inte så att man vill ha allt man inte kan få?
hon sa ju att hon inte var intresserad av dig heller, det stöder min teori lite

(ursäkta om någon sagt det här innan .. mår inge bra och läste bara TS inlägg)
Citera
2007-09-24, 08:49
  #9
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trendcase1
Du kan vara lugn, det är absolut inget fel på dig!. Svaret är simpelt.
Svartsjuka kan ha många olika orsaker, ta många olika former, många mer eller mindre svåra att förstå. Men i ditt fall handlar det inte om mer än en rädsla för att förlora något av potentiellt värde. Dessa mönster ser man ofta i alla möjliga sammanhang. Ju svårare något är att få så vill man ha det desto mer. En naturlig rädsla att förlora något, som sagt. Trots att du inte ville ha tjejen i fråga, så riskerade du en förlust av potentiellt värde. (kärlek, kontroll, respekt, självförtroende, osv..) Och för de flesta människor är motivationen att inte förlora något mycket starkare än att vinna något, med andra ord; människor är av naturen mer motiverade att hålla sig undan smärta än att vinna tillfredsställelse. Det är vår överlevnadsinstinkt och en av de mest grundläggande psykoligiska mönster hos människor, hardwired into your nervoussystem.

Lycka till med nya tjejen =)

RR

Ett av de bästa & mest logiska inlägg jag någonsin läst på FB
Citera
2007-09-24, 09:35
  #10
Medlem
ugge_das_boots avatar
Jag vill att alla tjejer ska ha mig fast jag inte vill ha 99 % av dem
Jobbar på att få bort det beteendet eftersom det blir jobbit tillslut
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback