Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-09-23, 21:35
  #1
Medlem
Jag tillhör den sortens människa som behöver tid för mig själv. Göra vad jag vill (oftast inget vettigt), totalt kravlös och enskild lugn och ro. Detta är inget personligt mot någon, detta gäller alla människor jag träffat. Ibland vill jag bara att de ska försvinna i några timmar så jag får koppla bort allting för en stund.

Det här är en känslig punkt. Hur säger man till någon att man vill vara ensam en stund, utan att de tar illa upp? Låt säga att flickvännen sovit över och du känner bara att du vill vara ifred några timmar på eftermiddagen. Eller en kompis som du först vart ute på stan med och sen ska hitta på nåt med på kvällen, vad gör du om lusten tar slut?

Idag använder jag oftast nödlögnen men är inte helt bekväm med den. Oftast kommer frågor efteråt, "gick det bra att tvätta?" när man i själva verket bara slöat hemma... sen ska man tvätta bara några dagar senare och då verkar det suspekt om personen får veta det.

Går det att vara rak och ärlig med den här saken eller tar människor illa upp? Har ni några erfarenheter? (Eller är jag bara konstig som behöver min alone-time för att kunna uppskatta andra människor)
Citera
2007-09-23, 21:39
  #2
Medlem
chaoswithins avatar
Har alltid varit rak i det, och har ibland fått negativa reaktioner men oftast är folk förstående.

Dock föredrar jag att promenera med musik i öronen farmför att sitta hemma och slappa, lättare att tänka då.
Citera
2007-09-23, 21:48
  #3
Medlem
Koolaids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersmurfigt
Jag tillhör den sortens människa som behöver tid för mig själv. Göra vad jag vill (oftast inget vettigt), totalt kravlös och enskild lugn och ro. Detta är inget personligt mot någon, detta gäller alla människor jag träffat. Ibland vill jag bara att de ska försvinna i några timmar så jag får koppla bort allting för en stund.

Det här är en känslig punkt. Hur säger man till någon att man vill vara ensam en stund, utan att de tar illa upp? Låt säga att flickvännen sovit över och du känner bara att du vill vara ifred några timmar på eftermiddagen. Eller en kompis som du först vart ute på stan med och sen ska hitta på nåt med på kvällen, vad gör du om lusten tar slut?

Idag använder jag oftast nödlögnen men är inte helt bekväm med den. Oftast kommer frågor efteråt, "gick det bra att tvätta?" när man i själva verket bara slöat hemma... sen ska man tvätta bara några dagar senare och då verkar det suspekt om personen får veta det.

Går det att vara rak och ärlig med den här saken eller tar människor illa upp? Har ni några erfarenheter? (Eller är jag bara konstig som behöver min alone-time för att kunna uppskatta andra människor)

Tyvärr är nog nödlögnen det bästa alternativet, om man inte har en partner som inte har ngt emot att bli "iväg-schasad" då och då.

Om man är ärlig från början och säger som det är - "jag vill bara vara själv ett tag" så fungerar det ett tag.

Många tjejer är fantastiskt förstående de första 5-15ggr och sen är det inte lika gladlynt längre.
Har haft detta problem i iss samtliga tidigare förhållanden jag haft, till slut blev det det smidigaste och med minst grogrund för bråk om man helt enkelt körde vita lögner - tragiskt men sant.

Med nuvarande sambon är det för första gången inga problem alls, säger som det är och gömmer mig i arbetsrummet och bara är för mig själv. Eller tar DKWn på en tur och lyssnar på musik och rensar skallen.

Självvald ensamhet är ett måste för att livet ska kännas bra för mig.

Men det är ett knepigt problem, detta.
Citera
2007-09-23, 21:59
  #4
Medlem
Nakenchocks avatar
Jag behöver få vara själv ofta. Har alltid sett till att få killar som själva har samma behov av ensamhet. Så det har aldrig varit problem. I lördags kom pojkvännen hit. Han var rejält trött och frågade om det var okej om han lade sig på uteplatsen och sov en stund. Luuuuugnt, sa jag. Och så satte jag mig och surfade och kollade in vad folk skrivit på FB. När han vaknade 45 min senare bjöd han ut mig på en mattid. När vi kom hem ville jag sova en stund och smälta maten. Då surfade han och läste en tidning. När jag vaknade upp erbjöd jag honom att göra mig sällskap i sängen för lite "tillsammanstid"

Mina kompisar är jag alltid rak mot och säger att jag vill vara själv ett tag. Enklast så. Alla vet hur jag är och tar inte illa upp. De kan många gånger tycka att det är skönt att få slippa mig ett tag för fröken Nakenchock är en intensiv och pratglad person
Citera
2007-09-23, 22:04
  #5
Medlem
chaoswithin: Hur folk väljer att spendera sin alone-time är en annan femma

Koolaid: Jag kan tänka mig att det är som du beskriver. Först vill flickan visa sig förstående, men efter ett tag börjar hon undra ifall det är henne det beror på och mår dåligt över det.

Vidare är det ju inte alltid man behöver "köra bort någon" heller, utan det kan vara så att man själv vill hem från något. Där brukar det funka att ha en annan aktivitet man lovat närvara senare, som man upplyser om... tyvärr är det svårt att vara så förutseende att man vet exakt när den där "fan, nu vill jag bara vara för mig själv"-känslan dyker upp.
Citera
2007-09-23, 22:09
  #6
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersmurfigt
chaoswithin: Hur folk väljer att spendera sin alone-time är en annan femma



Mjo, anledning till att det kom med överhuvudtaget var för att det är ett enkelt sätt att få bli ensam på
Citera
2007-09-23, 22:40
  #7
Medlem
Brandbils avatar
Jag skulle ha väldigt svårt att behöva dölja nåt sånt. Det är klart att man kan vara lite smidig, men jag skulle absolut säga det. Har alltid gjort det.
Citera
2007-09-24, 02:31
  #8
Medlem
Psyko Dads avatar
Jag har ett stort behov av ensamhet. Det blir oftast på natten då kan jag göra vad jag vill & njuta av lugnet. Men jag har också en förstående partner som vet att jag trivs ensam utan att det skulle vara ngt fel på honom. Har förklarat detta & han förstår.
Citera
2007-09-24, 04:27
  #9
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersmurfigt
Först vill flickan visa sig förstående, men efter ett tag börjar hon undra ifall det är henne det beror på och mår dåligt över det.

Nej det behövs inte.. Förklara man så brukar det var lungt..
Varför utgår du från att det skall bli på ett visst sätt och dömer henne innan du verkligen vet.. Du vet alla vi kvinnor är inte likadana. Vi kvinnor finns som kan acceptera ensamhetsbehov utan att lägga skulden på oss själva och undra om det är fel på oss. Ja att man är olika som indvider och har olika behov och gör ingen stor afför av det heller...

Min man var rak om det från början att han var en person som kände för att smita undan och behöva vara för sig själv. Nu bor vi ihop så man har löst hans ensamhetsbehov på andra sätt här hemma. jag tycker inte det är någon 2big deal", utan låter honom försvinna en stund..
Citera
2007-09-24, 08:14
  #10
Medlem
vacker-gelas avatar
Jag är alltid rak med att jag vill vara ensam en stund, mina vänner vet att jag ibland vill sitta själv hemma och det har dom inget problem med. Nödlögner håller sällan i längden, bättre att vara rak.
Citera
2007-09-24, 11:00
  #11
Medlem
Jag har (eller åtminstone brukade ha) samma problem. Speciellt när man gjorde lumpen och det jämt var folk runt omkring en. Sen när man kom hem på helgerna fightades flickvännen och polarna om vem som skulle få umgås med en, själv ville man bara vara själv... Jag började också köra nödlögner ( är otroligt konflikträdd) men det slutade sällan bra. Så jag började helt enkelt planera min tid, så att man alltid har lite tid för sig själv varje dag. Min sådan tid inträffar oftast sent om kvällarna. Kan exempelvis rekommendera att ni helt själv tittar på Scrubs varje kväll vid elva-tiden. Helt underbart.
Citera
2007-09-24, 11:56
  #12
Medlem
tasses avatar
Brukar för det mesta bara vara helt ärlig och tala om att jag känner för att vara ensam en stund, alla vet redan om att jag trivs med att vara ifred framför datorn då och då. Trodde det skulle bli lite svårare att få tid ensam sen jag flyttat ihop med killen men då han behöver cirka 10 timmar per dygn här på FB så har jag ju gott om tid för mig själv. Enda problemet är väl att man inte får någon tillgång till datorn längre
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback