Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-09-22, 15:22
  #1
Medlem
Hej.
Nu är det så att jag börjar bli lite orolig.. Jag har ett Ati radeon 1900XTX 512mb, när jag spelar några av dom nya spelen t.ex som Bioshock eller något liknande, så efter 10 minuters spelande kommer det upp ett varningsmeddelande från Ati Catalyst Control center som säger att mitt grafikkort har en högre temperatur än vad som är säkert. (Kan fortsätta spela dock, men känns inte säkert)

Min fläkt går bra, datorn står inte instängt.. Jag har t.om satt en fläkt på sidan av datorn och öppnat chassit.
Såå.. Någon som vet hur jag kan lösa det här problemet ?
Citera
2007-09-22, 15:40
  #2
Medlem
antagonistens avatar
Installera ett program som ger korrekta temeperatur-avläsningar, t.ex. Speedfan.
Rapportera sedan vad temperaturen ligger på. Programmen som medföljer drivrutiner brukar inte vara särskilt bra, och de rapporterar ofta felaktiga temperaturer.
Citera
2007-09-22, 15:58
  #3
Medlem
Tack så mycket för ditt svar. Men nu är det så att jag förstår nästan ingenting av detta program.

Skulle du kunna berätta hur jag kollar mitt grafikkorts temp ? Bilder skulle vara underbart

MVH
Citera
2007-09-22, 16:30
  #4
Medlem
antagonistens avatar
Grafikkortstemperaturen finns med i listan till höger.
Hos mig är det #2 som är grafikkortet, men det kan nog skilja från dator till dator:
http://pici.se/pictures/bgOYpJyxQ.png

Annars kan du ju ladda ned något annat program, t.ex. Lavalys Everest.
Citera
2007-09-22, 16:56
  #5
Medlem
Såhär ser min ut.

http://img516.imageshack.us/my.php?image=minps9.jpg

Hur tycker du att temperaturerna ser ut ?
Notera att detta är när jag inte spelar. (Det står att bara en "fan" snurrar, det är inte sant, dom är bara inte inkopplade i moderkortet)
Citera
2007-09-22, 19:59
  #6
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xpsycho
Hur tycker du att temperaturerna ser ut ?
Det ser jättebra ut, ingen överhettning där inte.
Citera
2007-09-22, 20:03
  #7
Medlem
Tack så mycket för hjälpen.
Stängde nyss av ett spel och märkte att "Core" var på ~50C, Så mycket så att en eldflamma var vid sidan.
Är det något att oroa sig över?
Citera
2007-09-22, 20:39
  #8
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xpsycho
Är det något att oroa sig över?
Det är ingenting att oroa sig för, 50º är en helt ok temperatur.
Citera
2007-09-23, 00:00
  #9
Medlem
Sonny Crocketts avatar
På min har jag någonting som heter "AUX" och den ska ligga på 127°!!! Vad är det för någonting? Nätagget? Hur varmt brukar ett sådant bli?
Citera
2007-09-23, 01:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
På min har jag någonting som heter "AUX" och den ska ligga på 127°!!! Vad är det för någonting? Nätagget? Hur varmt brukar ett sådant bli?

inte riktigt så varmt? haha det finns nog inte en komponent i datorn som ska klara den temperaturen... förhoppningsvis är det programmet som är lite buggigt.. annars har jag missat nått..

ett bra program för att testa sitt grafikkort är ati tool. där får man oftast exakta värden på grafikkortets temp och går man in o kollar runt lite i programet så finns det även en funktion för att öka hastigheten på ati korts fläktar.. funkar på senare kort och lär funka på ett x1900XTX, har själv ett x1950Pro och där funkar det aldeles utmärkt.. om man är nybörjare innom clockning bör man undvika att pilla för mkt i programmet.. allt från mig.
Citera
2007-09-23, 01:41
  #11
Medlem
Cooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
På min har jag någonting som heter "AUX" och den ska ligga på 127°!!! Vad är det för någonting? Nätagget? Hur varmt brukar ett sådant bli?
Nu blev man ju lite nervös!
Aux 124 °C (255 °F)

Men eftersom vi båda har så hög temperatur så är säkert allt som det ska.

Angående grafikkort enligt everest:
GPU 49 °C
GPU diod 58 °C
GPU Minne 47 °C
GPU omgivning 42 °C


Hur kommer det sig att diod är så mycket varmare? Vilken temperatur ska man gå efter tror ni?

Samtidigt står rivatuner på 57 °C om det kan vara till nån hjälp?!
Citera
2007-09-23, 01:47
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cook
Nu blev man ju lite nervös!
Aux 124 °C (255 °F)

Men eftersom vi båda har så hög temperatur så är säkert allt som det ska.

Angående grafikkort enligt everest:
GPU 49 °C
GPU diod 58 °C
GPU Minne 47 °C
GPU omgivning 42 °C


Hur kommer det sig att diod är så mycket varmare? Vilken temperatur ska man gå efter tror ni?

Samtidigt står rivatuner på 57 °C om det kan vara till nån hjälp?!

hehe dessa temperaturer.. det enda som är intressant i stort sätt på nyare kraftigare grafikkort är väll gpu/core och memory temperaturen..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback