2023-02-01, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Ryska Lada. Att det aldrig gjordes några krocktester på dem, kan man väl utgå ifrån..

Säkrare att köra runt i ett utedass ute på motorvägen.

Tillverkades under 40+ år. Förvisso en likkista likt en Wartburg, men ändå finns det en del fördelar som väger upp, den var enkel och praktisk ändå. Tusentals har ju också överlevt så sedan årtionden, fastän de knappast räknas in i premium-skalan.

Tror det finns sämre modeller. Lada 2101 - VAZ är nog inte sämst sådels.
Citera
2023-02-01, 07:50
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Motorn hette PRV.
Den är ökänd för sjunkande foder. Ett sjukt dyrt fel som gjorde att motorn var väldigt illa omtyckt.

Sannolikt den sämsta motorn som Volvo har varit med om att tillverka.

Har för mig att det var samma motor som satt i Volvo 264, en bil som var rätt bortglömd och i skuggan av den skottsäkra 240.
Citera
2023-02-01, 08:33
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Har för mig att det var samma motor som satt i Volvo 264, en bil som var rätt bortglömd och i skuggan av den skottsäkra 240.

Den satt i 200-serien och i 700-serien och en jävla massa mer bilar:
https://sv.wikipedia.org/wiki/V6_PRV-motorn

Törstig och trött. PRV-motorn var en tramsig motor.
Citera
2023-02-01, 10:17
Medlem
Googla bilder på ford pinto

Annars är ju delorean en överskattad bil
Citera
2023-02-01, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nima.forooghi
hej..

vilken är enligt er den sämsta bilen som någonsin byggts?
då menar jag inom alla kategorier..

motivera gärna era svar...
Jag har inte ägt alla bilfabrikat som finns på den svenska marknaden, men uppemot 140 bilar har jag ägt.
Under min långa yrkesverksamma period körde jag som mest närmare 7.000 mil per år.
Hunnit vara anställd hos 5(6?) bilrelaterade företag samt varit MHRF-besiktningsman - bl a!

De hetaste kandidaterna till epitetet "sämsta bilen" är: SAAB, VOLVO, BMW, VAG och FIAT.
Men det finns en bil som utkristalliserat sig mer än andra.
LADA NIVA.
Har genomlevt 3 år med en nästan ny(2.000 mil och 2 år vid inköp) Niva M 2012.
Motivering:
Bilen har ingen fosfatering eller grundlack under täcklacken = går att skrapa av lacken med nageln.
Bilen har ett gravt underutvecklat elsystem.
Bilens vindrutetorkarmotor är placerad under luftevakueringshålet i huven = blir vattendränkt.
Bilen har framhjulslager med separata dubbla kullager som är praktiskt taget omöjliga att justera in.
Bilen har drivaxeldamasker av ett material som gör att livslängden är starkt begränsad.
Bilens växellåda har mycket undermåliga lager - speciellt det sista mot fördelningslådan.
Bilen har packboxar av extremt dålig kvalitet så att olja läcker efter kort tid hos framaxelväxel, bakaxelväxel, växellåda och fördelningsväxellåda.
Bilens bakhjulsupphängning av rör som skulle få dammsugarrör att skämmas.
Bilens däck är av ett bakelitliknande material som påminner om 40-talstelefoner - halare däck finns inte.
Bilens drivlinas linjering från framaxelväxel via fördelningslåda till bakaxelväxel är rent felaktig.
Utgående axeln mot fördelningslådan har en hardyskiva av tvivelaktig textil och hållbarhet.
Bilen kan kort beskrivas som en FIAT 124 på styltor med lite modifieringar - INTE förbättringar.
Bak- och framaxelväxlarnas satellitdrev är tillverkade av sinter gods(de sprack bak så jag vet och har fotodokumentation).
Trots att bilen tillverkades(och tillverkas) i så många decennier är de enda synliga förändringarna att Fisherrutorna försvann och bakljusen brev stående i stället för liggande.

Men på kvalitetssidan: "Från östfronten intet nytt".

Enda positiva med NIVA var den omfattande verktygsutrustningen som bl a omfattade däckjärn, luftpump, lagningslappar och solution samt lufttrycksmätare - som på trampcyklar på 30- och 40-talet.
Mängden fasta nycklar imponerade, liksom bladmått för tändstift och ventilspel.
Instruktionsboken beskriv ingående hur man kontrollerar och ställer in ventilspelet samt hur man justerar kamaxelkedjans spänning.(kamremmen hade kanske inte uppfunnits när NIVA:n gick i produktion - men samtida VOLVO hade fortfarande stötstångsmotorer och SAAB hade 2-taktare).

Toppa NIVA om ni kan (VAG gillas inte!)
Citera
2023-02-01, 12:14
Medlem
Drar mig till minnes en jobbarkompis bil..han köpte alltid nya bilar å denna gång blev det en Merceds 190..kommer inte ihåg årtalet nu men den modellen var ny då...en snygg bil å lagom stor..stod alltid under tak. några år efteråt såg jag bilen å fy fan alltså, hela bilen var upprostad. dörrar skärmkanter ..bagagelucka..bilen gick lika bra men karossen var helt slut...detta var nog i början av 80 talet.
Citera
2023-02-01, 12:29
Medlem
ponykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Drar mig till minnes en jobbarkompis bil..han köpte alltid nya bilar å denna gång blev det en Merceds 190..kommer inte ihåg årtalet nu men den modellen var ny då...en snygg bil å lagom stor..stod alltid under tak. några år efteråt såg jag bilen å fy fan alltså, hela bilen var upprostad. dörrar skärmkanter ..bagagelucka..bilen gick lika bra men karossen var helt slut...detta var nog i början av 80 talet.
Som gammal lackerare kan jag bara bekräfta att MB var jävla rosthögar från 80talet till kanske 2012.
Vi fick in 2 v8 och en v12 på en månad,,såg dem på lite avstånd och tänkte att ägaren ville ha en uppfräschning eller kulörbyte.
Inte,, de ville ha en omlackering i original kulör.
När jag började inspektera bilarna såg jag lacksläpp på alla ytorna,på de lite äldre v8,när vi tog av kofångarna så va det decimeter stora hål under.
Citera
2023-02-01, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ponykalle
Som gammal lackerare kan jag bara bekräfta att MB var jävla rosthögar från 80talet till kanske 2012.
Vi fick in 2 v8 och en v12 på en månad,,såg dem på lite avstånd och tänkte att ägaren ville ha en uppfräschning eller kulörbyte.
Inte,, de ville ha en omlackering i original kulör.
När jag började inspektera bilarna såg jag lacksläpp på alla ytorna,på de lite äldre v8,när vi tog av kofångarna så va det decimeter stora hål under.
Ja dem MB jag pratar om är nog den värsta jag sett...bilen köptes ju ny..även Opel på den tiden var skräp.....senare köpte jag en Audi 100 cc hade den i 6 år å inte en fläck på den.
Citera
2023-02-01, 13:04
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nima.forooghi
hehe har själv haft en nissan micra.. bakrutan sprängdes när jag körde på ett gupp o ratten lossnade under en fickparkering

Har hört fler klaga på just Nissan Micra, men är det ändå inte konstig hur många gamla bilar av den modellen som man fortfarande ser i drift?
Ta t ex Chrysler PT eller alla gamla "Eurovans", som det man såg precis överallt för femton år sedan. Helt borta. Den en Nissan Micra från 2002 är inget ovanligt.
Citera
2023-02-02, 10:46
Medlem
Trabant har ingen nämnt ännu, el så har jag missat det. 👎😁🤬
Citera
2023-02-02, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quickhook
Tillverkades under 40+ år. Förvisso en likkista likt en Wartburg, men ändå finns det en del fördelar som väger upp, den var enkel och praktisk ändå. Tusentals har ju också överlevt så sedan årtionden, fastän de knappast räknas in i premium-skalan.

Tror det finns sämre modeller. Lada 2101 - VAZ är nog inte sämst sådels.
Fortfarande Trabant soon hsr bärande träbitar.😪
Citera
2023-02-02, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xposted
Fortfarande Trabant soon hsr bärande träbitar.😪

Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Har hört fler klaga på just Nissan Micra, men är det ändå inte konstig hur många gamla bilar av den modellen som man fortfarande ser i drift?
Ta t ex Chrysler PT eller alla gamla "Eurovans", som det man såg precis överallt för femton år sedan. Helt borta. Den en Nissan Micra från 2002 är inget ovanligt.
Micra var en ksnonbil tillförlitlig billig i drift och service! Gör du service på motorn så överlever den förmodligen osd🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in