Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-09-21, 17:46
  #13
Medlem
joxxxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EssAyy
Jag har läst lite om olika bolagsformer men ännu inte fattat detta.

Många människor börjar med egen firma. Det krävs t.ex. inte mycket för att starta det. När man har egen firma så har man abegränsad ansvar. All vinst går "rätt ner i fickan". Men kan man ha egen firma om ens företag omsätter flera 10-tal miljoner. För tjänar man inte på det än om man har AB.

Om man har handelsbolag så är det samma sak, fast man delar med någon annan?

Min fråga är varför man går över till AB när man börjar omsätta mycket pengar.


det kan hända att jag fått saker om bakfoten och alltså missuppfattat saker, då får ni gärna rätta mig.

En bra anledning till att gå över till AB är att du inte längre kan förlora personliga tillgångar ifal det går käpprätt åt helvete. Så har man 100´ över så kan det vara smart.
Citera
2007-09-21, 18:17
  #14
Medlem
locmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EssAyy
Jag har läst lite om olika bolagsformer men ännu inte fattat detta.

Många människor börjar med egen firma. Det krävs t.ex. inte mycket för att starta det. När man har egen firma så har man abegränsad ansvar. All vinst går "rätt ner i fickan". Men kan man ha egen firma om ens företag omsätter flera 10-tal miljoner. För tjänar man inte på det än om man har AB.

Om man har handelsbolag så är det samma sak, fast man delar med någon annan?

Min fråga är varför man går över till AB när man börjar omsätta mycket pengar.


det kan hända att jag fått saker om bakfoten och alltså missuppfattat saker, då får ni gärna rätta mig.


jag vill inte låta dryg alltså men ja tror du skall läsa lite mer...
Citera
2007-09-21, 18:19
  #15
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Går det att driva ett enmansföretag som aktiebolag och inneha 100% av aktierna själv? Hur gör man om man då vill ha in lite stålar och bestämmer sig för att sälja 40% av aktierna. Jag menar, hur många aktier blir 40% och hur och vem är det som värderar det?

Ja det går i teorin.

Hur många aktier som ett bolag har bestämms i bolagsordningen. Du kan alltså sälja 4 av 10 eller 400.000 av 1.000.000 aktier, beroende på hur många aktierna du bestämmt ska finnas.

Priset på aktierna sätts efter en förhandling mellan köpare och säljare helt enkelt. Lite som om man skulle sälja en bil eller en bostadsrätt.

Dock kan det vara svårt att sälja 40% av aktierna i ett enmansbolag. Köparen kommer ha svårt att utöva något inflytande i bolaget, kommer ha svårt att sälja aktierna till en utomstående ifall han vill hoppa av och kommer sitta ganska dåligt till om majoritetsägaren/arbetsutföraren bestämmer sig för att sluta med verksamheten. Ska man sälja av aktier så får man nog i praktiken vara beredd att skiljas från en majoritetspost.
Citera
2007-09-21, 19:53
  #16
Medlem
certain+s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drini
Konstigt, vi har fått lära oss Enskild firma, handelsbolag, ekonomisk förening(typ coop) och Ab på våran företagsekonomi kurs.

Nu är jag inte tillräckligt insatt för att veta vem som fått lära sig fel... men detta var för bara ett halvår sen.
Nej det är inte konstigt, det är du som inte är tillräkligt skolad. En enskild firma och ekonomisk förening är inte några bolagsformer!

Bolagstyperna
Det finns tre huvudtyper av bolag i svensk rätt: enkla bolag, handelsbolag och aktiebolag.
Bolagen HB och EB regleras i lag (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag. Bildandet av såväl handelsbolag som enkelt bolag bygger på en överenskommelse mellan två eller flera personer om att de tillsammans skall bedriva viss verksamhet. Föremålet för det enkla bolaget kan vara vilken verksamhet som helst, och bolaget kommer till stånd genom avtalet mellan bolagsmännen utan krav på några formaliteter. Ett handelsbolag måste däremot vara inriktat på näringsverksamhet, och bolaget uppkommer först genom registrering i handelsregistret som förs av Bolagsverket. Handelsbolaget utgör en juridisk person, men det gör inte det enkla bolaget.

Aktiebolag indelas i två kategorier: publika och privata med olika krav på storleken av aktiekapitalet. Publika aktiebolag kännetecknas av att allmänheten kan inbjudas att teckna eller förvärva aktier samt att handel med aktierna skal ske på börsen. För dessa bolag skall aktiekapitalet vara mins 500 000kr. I ett privat aktiebolag skall aktiekapitalet uppgå till minst 100 000kr; aktierna i ett sådant bolag får inte utbjudas till allmänheten. AB regleras i aktiebolagslag (2005:551)

Föreningstyperna
Föreningar kan indelas i två huvudkategorier: ekonomiska föreningar och ideella föreningar. EF omfattar föreningar som driver ekonomisk verksamhet för främjande av medlemmarnas ekonomiska intressen. I IF är däremot syftet eller verksamheten eller både syftet och verksamheten av ideel natur. Dessa regleras i lag (1987:667) om ekonomiska föreningar.
Citera
2007-09-21, 20:30
  #17
Medlem
certain+s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drini
Konstigt, vi har fått lära oss Enskild firma, handelsbolag, ekonomisk förening(typ coop) och Ab på våran företagsekonomi kurs.

Nu är jag inte tillräckligt insatt för att veta vem som fått lära sig fel... men detta var för bara ett halvår sen.
Nu vet jag varför du tyckte det var konstigt. Jag förklarade vilka huvudtyper av bolag som fanns i svensk rätt. Du måste nog fått uppfattningen företagsformer.
Har man inte studerat associationsrätt kan det vara svårt att göra en åtskillnad mellan begreppen eller av misstag naturligtvis.
Citera
2007-09-21, 21:32
  #18
Medlem
locmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxxxy
En bra anledning till att gå över till AB är att du inte längre kan förlora personliga tillgångar ifal det går käpprätt åt helvete. Så har man 100´ över så kan det vara smart.


det e ju inte hela sanningen riktigt!! visst chansen att förlora egna tillgångar är mindre men de går allt att trampa i skiten rejält även med ab
Citera
2007-09-21, 22:11
  #19
Medlem
Pölsas avatar
Ska du ha ett investeringslån eller checkkredit så kommer banken att kräva dig på personlig borgen så att man högst kan förlora 100 kkr bygger på att du finansierar verksamheten själv.
Citera
2007-09-21, 22:27
  #20
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av certain+
Dessa regleras i lag (1987:667) om ekonomiska föreningar.

Nja... den lagen reglerar som namnet anger endast ekonomiska föreningar, inte ideella. Och man kan inte utan vidare analogisera reglerna för ekonomiska föreningar till att gälla de ideella.

Det finns i stort sett ingen reglering för de ideella föreningarna - mycket för att de största ideella föreningarna, fackföreningarna, har motsatt sig det.
Citera
2007-09-21, 23:51
  #21
Medlem
certain+s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Nja... den lagen reglerar som namnet anger endast ekonomiska föreningar, inte ideella. Och man kan inte utan vidare analogisera reglerna för ekonomiska föreningar till att gälla de ideella.

Det finns i stort sett ingen reglering för de ideella föreningarna - mycket för att de största ideella föreningarna, fackföreningarna, har motsatt sig det.
Oj, slarvigt av mig! Just ja, någon lag om ideella föreningar finns egentligen inte. Det jag vet dock är att ideella föreningar som utövar näringsverksamhet skall registreras i handelsregistret.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback