2011-10-12, 18:03
Medlem
Har tänkt beställa en surfplatta från ebay (US), jag har frågat säljaren om han kan skriva ner värdet till typ 40-50$ och markera gift och han sa att det går bra. Dock så undrar jag om tullen skickar brev och vill ha kvitto på varan, kan jag då med photoshop skriva om värdet och skicka den? Någon som gjort det?
Citera
2011-10-18, 16:31
Medlem
MADYEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimus.prime
Har tänkt beställa en surfplatta från ebay (US), jag har frågat säljaren om han kan skriva ner värdet till typ 40-50$ och markera gift och han sa att det går bra. Dock så undrar jag om tullen skickar brev och vill ha kvitto på varan, kan jag då med photoshop skriva om värdet och skicka den? Någon som gjort det?

De kommer troligtvis inte be om ett skit.

Har fått hem exakt tio paket från USA från och med idag då två av packeten kom idag. Har klarat mig med tull till och med idag, de (ursäktat språket) då jävla kukarna vill ha 500:- för tull, helt sjukt.

Men alltså 1/10 har jag behövt tulla för.
Citera
2011-10-18, 17:04
Medlem
AxelFoleys avatar
Nu verkar det ha hänt igen. Köpte en sak från USA. Paketet är försäkrat till ett värde av 320 dollar och har fått samma status som många andras:

18 okt kl 15:41 Malmö, Sorterad
18 okt kl 15:37 UPK Malmö, Posten har tagit emot försändelsen
17 okt kl 09:56 Malmö, Sorterad
17 okt kl 09:52 UPK Malmö, Under tullbehandling

Han markerade paketet som "gift" och att det förmodligen inte skulle bli någon tull på paketet. Om nu shitten hittar fläkten, vad kan det komma att kosta mig?
Citera
2011-10-18, 20:49
Medlem
MADYEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AxelFoley
Nu verkar det ha hänt igen. Köpte en sak från USA. Paketet är försäkrat till ett värde av 320 dollar och har fått samma status som många andras:

18 okt kl 15:41 Malmö, Sorterad
18 okt kl 15:37 UPK Malmö, Posten har tagit emot försändelsen
17 okt kl 09:56 Malmö, Sorterad
17 okt kl 09:52 UPK Malmö, Under tullbehandling

Han markerade paketet som "gift" och att det förmodligen inte skulle bli någon tull på paketet. Om nu shitten hittar fläkten, vad kan det komma att kosta mig?

Skiten jag köpte från staterna gick på ca 1400, fick tulla 500, det är helt sjuka priser. (Det roliga är att kukhuvudena fullständigt skiter i ifall du betalat en dyr frakt, det spelar ingen roll, de räknar frakt och värde som samma sak).
Citera
2011-11-04, 18:11
Medlem
GyrrAs avatar
om mna köper en sak för ca 150kr så är det väl avgiftsfri? usa
Senast redigerad av GyrrA 2011-11-04 kl. 18:14.
Citera
2011-11-06, 22:46
Medlem
Det är säkert redan någon som frågat om detta tidigare i tråden, men jag orkar inte titta igenom alla sidor..

Funderar på att beställa en laptop från Ebay.. Är det någon som har erfarenhet av detta? Eller har några tips/idéer? Tänkte hur det är med tull och alla extra avgifter man får betala?

Detta är datorn jag tänkte beställa btw..
http://www.ebay.com/itm/HP-PAVILION-...ht_3242wt_1139
Citera
2011-11-08, 14:37
Medlem
snelhestens avatar
har nu fått en tullavgift som jag vill göra allt för att slippa betala.

Känner en kvinna som jobbar i ICA-butiken där paketet ska kvitteras och undrar om det skulle kunna gå att tas ut utan att jag betalar ett skit? Vet inte om de har någon dator eller liknande som har koll på allt det här eller om de helt enkelt bara kollar numret på lappen och sedan delar ut paketet till personen som sticker hem.

Tänkte helt enkelt att om ingenting fylls i och ingenting betalas så kanske hon helt enkelt skulle kunna ta med paketet efter sin arbetsdag utan att det finns något spår (det har helt enkelt aldrig funnits).

Går jag dit och betalar är det ju kört. Pengar kan knappast fifflas bort när de väl hamnar i systemet.
Citera
2011-11-09, 13:40
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
har nu fått en tullavgift som jag vill göra allt för att slippa betala.

Känner en kvinna som jobbar i ICA-butiken där paketet ska kvitteras och undrar om det skulle kunna gå att tas ut utan att jag betalar ett skit? Vet inte om de har någon dator eller liknande som har koll på allt det här eller om de helt enkelt bara kollar numret på lappen och sedan delar ut paketet till personen som sticker hem.

Tänkte helt enkelt att om ingenting fylls i och ingenting betalas så kanske hon helt enkelt skulle kunna ta med paketet efter sin arbetsdag utan att det finns något spår (det har helt enkelt aldrig funnits).

Går jag dit och betalar är det ju kört. Pengar kan knappast fifflas bort när de väl hamnar i systemet.

nån som vet eller? Behöver hjälp snabbt!
Citera
2011-11-09, 17:15
Medlem
_Strebers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
nån som vet eller? Behöver hjälp snabbt!

Försändelsen finns registrerad hos Posten och Tullen, är det så att du ska betala så kommer du inte få ut det bara sådär. Vi snackar inte om en påse morötter som man bara plockar med sig.
Citera
2011-11-09, 18:51
Medlem
JGGs avatar
Undrar samma sak som snelhesten. Som _Streber säger så går det inte att lämna ut ett paket utan att det betalas. Alltså betalar man inte, så ligger det kvar i systemet.

Men om man har möjlig att ta hem paketet, öppna den underifrån, tömma innehållet och sedan fylla det med skrot, tidningspapper, kartonger etc till samma vikt och sedan tejpa igen kartongen och lämna tillbaka den.

Efter 30 dagar går liggetiden ut, då har avsändaren antingen valt "return to sender" eller "treat as abandoned".

Vid alternativ #1 så går försändelsen tillbaka till användaren, kan det då ringa några klockor hos Posten eller Tullen, kan dom märka att vikten justerats etc?

Någon som vet vad som händer vid alternativ #2 ? Jag har hört att "posten tar hand om paketet". Vad händer då och finns det några risker att bli upptäckt?
Citera
2011-11-09, 19:16
Medlem
Köper ni grejor från USA får ni kallt räkna med både tull o moms om tullen kollar.
Bättre att handla på eBay.de, dvs Tyskland, eller ebay.uk Storbritannien. Inom EU är det moms- o tullfritt!
Citera
2011-11-09, 20:23
Medlem
luciddreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hauptman
Köper ni grejor från USA får ni kallt räkna med både tull o moms om tullen kollar.
Bättre att handla på eBay.de, dvs Tyskland, eller ebay.uk Storbritannien. Inom EU är det moms- o tullfritt!

För att undvika förvirring:

Inom EU är det momsfritt för de som är momsregistrerade.
De som inte är momsregistrerade påläggs däremot moms
(den momssats som gäller i försäljningslandet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in