Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-09-18, 10:07
  #1
Medlem
Vicious_s avatar
Hej

Jag har slutat gymnasiet och jag har inga kontakter.
Är det värt det att gå till arbetsförmedlingen och skriva in sig som arbetslös?

Och isåfall, får man då springa på möten och tala om hur mycket jobb man sökt? Tar ju ändå inga bidrag eller liknande så det känns jävligt döfött att behöva bevisa sig för dom...
Citera
2007-09-18, 10:14
  #2
Medlem
BRZMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious_
Hej

Jag har slutat gymnasiet och jag har inga kontakter.
Är det värt det att gå till arbetsförmedlingen och skriva in sig som arbetslös?

Och isåfall, får man då springa på möten och tala om hur mycket jobb man sökt? Tar ju ändå inga bidrag eller liknande så det känns jävligt döfött att behöva bevisa sig för dom...

Har du hoppat av eller blev det studenten i somras?
Citera
2007-09-18, 10:17
  #3
Medlem
Vicious_s avatar
Jag blev student i somras
Citera
2007-09-18, 10:50
  #4
Medlem
Vad ska du göra i framtiden? Om du ska studera är det ingen större idé, ingen prio då direkt Och om du inte får a-kassa ska man väl inte heller behöva "bevisa" att man söker jobb? Annars kan väl arbetsgivare se om man är inskriven på af också, vet inte hur många som kollar det dock.
Citera
2007-09-18, 10:52
  #5
Medlem
D3ans avatar
om du inte får några bidrag så har dom väl inget att säga till om?
vad jag förstår finns de ingen anledning för dig att skriva in dig i alla fall, du kan använda deras tjänster i alla fall.
dvs söka jobb via www.amv.se
vill du däremot gå nån söka jobb kurs eller liknande får de nog bli aktuellt med en inskrivning men de är inte speciellt aktuellt va?
Citera
2007-09-18, 10:57
  #6
Medlem
Vicious_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D3an
om du inte får några bidrag så har dom väl inget att säga till om?
vad jag förstår finns de ingen anledning för dig att skriva in dig i alla fall, du kan använda deras tjänster i alla fall.
dvs söka jobb via www.amv.se
vill du däremot gå nån söka jobb kurs eller liknande får de nog bli aktuellt med en inskrivning men de är inte speciellt aktuellt va?
Nej det är det inte


Får nog bli att försöka hitta någonting vid sidan av AF. Nog för att det knappt finns någonting att söka, och det lilla som finns är man ju långt för underkvalificerad för.


Tack så mycket
Citera
2007-09-18, 11:51
  #7
Medlem
storytellers avatar
Det finns ingen anledning att gå dit och skriva upp sig. Det ger dig ingenting förutom bidrag efter en månad.
Man får inte ett dyft hjälp att hitta ett jobb. Du får gå på några möten där du får lära dig att göra ett CV och personligt brev, detta är anpassat till ett språk så att flyktingar och lätt förståndshandikappade kan förstå. Du hittar samma information genom en enkel googling.
Det enda som är bra med AF är Platsbanken, och den kommer du ju åt genom internet hemifrån ändå så.
Citera
2007-09-18, 12:40
  #8
Medlem
tigertompas avatar
Jag har varit inskriven på ams i fyra månader och jag har en akademisk titel. Det är endast fem arbetsgivare som kollat mitt cv.
Citera
2007-09-18, 12:47
  #9
Medlem
LeGriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Det finns ingen anledning att gå dit och skriva upp sig. Det ger dig ingenting förutom bidrag efter en månad.
Man får inte ett dyft hjälp att hitta ett jobb. Du får gå på några möten där du får lära dig att göra ett CV och personligt brev, detta är anpassat till ett språk så att flyktingar och lätt förståndshandikappade kan förstå. Du hittar samma information genom en enkel googling.
Det enda som är bra med AF är Platsbanken, och den kommer du ju åt genom internet hemifrån ändå så.

Va, får man bidrag? Det visste jag inte. Vad är det för bidrag?
Citera
2007-09-18, 12:51
  #10
Medlem
Skriv in dig så får du hjälp på sikt om du fortfarande är arbetslös. Skriver du in dig om ett år så hamnar du sist i kön till hjälpåtgärder för långtidsarbetslösa de går på när du blev inskriven
Citera
2007-09-18, 12:55
  #11
Medlem
Skadar ju inte att skriva in sig men nåt jobb lär dom inte fixa till dig.
Citera
2007-09-18, 14:15
  #12
Medlem
Ännu en som studerat till arbetslös. Grattis!

Men för att börja någonstans. Vad gick du för program och hur har du tänkt egentligen? Eller kom det som en chock att du skulle bli arbetslös efter avslutade studier?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback