Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-09-18, 05:50
  #1
Avstängd
Odess avatar
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink....=rubrik_913130

Citat:
Regeringen ska skärpa kontrollen av föräldrar som är hemma för vård av sjukt barn. Från och med sommaren 2008 måste det intygas att barnen verkligen varit hemma från dagis eller skola, uppger SR:s Ekot.

Underbart!! Slutsnyltat!!

Vilka patetiska ursäkter kommer vänstern att dra upp nudå?

Att det är jobbigt och krångligt? Det är ju bara för i h-e att skaffa intyg från skola eller dagis!

Nu fattas det bara alternativ för vuxna

Och Alliansen ångar på och alla ska med!
Citera
2007-09-18, 06:11
  #2
Medlem
Svampfests avatar
Enkel lösning på ett enkelt problem.

Att man inte kollat upp barnens påstådda frånvaro med skolan hittills är fan löjligt!
Citera
2007-09-18, 06:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Att det är jobbigt och krångligt? Det är ju bara för i h-e att skaffa intyg från skola eller dagis!

Krångligt blir det när man ska ha ett intyg på att barnet har varit sjukt, och för det krävs det att man betalar ett par hundra kronor och har suttit ett par timmar i en vårdcentral för att få vänta på en allmänläkares underskrift.

Grundproblemet med det är väl snarast att det kommer överbelasta sjukvården, alternativt att föräldrarna skickar sina småfebriga snuviga barn till skolan ändå där fler sedan smittas. När ungarna kommer hem smittas föräldrarna också och deras arbetseffektivitet sänks (ganska få vuxna som arbetar stanna hemma för lite feber utan de går till jobbet ändå).
Citera
2007-09-18, 06:20
  #4
Avstängd
Odess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Krångligt blir det när man ska ha ett intyg på att barnet har varit sjukt, och för det krävs det att man betalar ett par hundra kronor och har suttit ett par timmar i en vårdcentral för att få vänta på en allmänläkares underskrift.

Om ungen är sjuk så är den... eller hur?

Hur tycker du man ska komma åt snyltare då?
Citera
2007-09-18, 06:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Om ungen är sjuk så är den... eller hur?

Jag vet att du vet vad jag menar när jag säger att det finns andra anledningar för barn att stanna hemma från skolan, precis som du antagligen själv stannade hemma genom att frekvent simulera "sjukdom" för att slippa dina plågoandar under din uppväxt.

För övrigt är det snuvtider nu. Grundskolan är i mångt och mycket bara ett förlängt dagis för att vuxna ska kunna vara ute i arbetslivet. Ett småsnuvigt barn ska inte vara i skolan och smitta andra, det sänker arbetseffektiviteten hos föräldrarna vilket påverkar hela samhällsekonomin.

Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Hur tycker du man ska komma åt snyltare då?

Det utspridda fusket är knappast så stort som regeringen vill påskina. Regeringens motto är att alla ska arbeta, oavsett om de har utbildning i någon annan bransch, bor i ena landsändan och måste flytta till den andra, eller är sjukpensionerade av reella orsaker eller är 75 år gamla.
Citera
2007-09-18, 06:28
  #6
Avstängd
Odess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Jag vet att du vet vad jag menar när jag säger att det finns andra anledningar för barn att stanna hemma från skolan, precis som du antagligen själv stannade hemma genom att frekvent simulera "sjukdom" för att slippa dina plågoandar under din uppväxt.

För övrigt är det snuvtider nu. Grundskolan är i mångt och mycket bara ett förlängt dagis för att vuxna ska kunna vara ute i arbetslivet. Ett småsnuvigt barn ska inte vara i skolan och smitta andra, det sänker arbetseffektiviteten hos föräldrarna vilket påverkar hela samhällsekonomin.

Du som andra socialdemokrater verkar ha jävligt svårt att se helheten med alliansens förslag och förtränger saker i förslaget

Citat:
Från och med nästa sommar måste skolpersonalen intyga att barnet varit hemma sjukt på en blankett från Försäkringskassan.Annars betalas det inte ut några pengar till föräldrarna

Inga ursäkter nu!
Citera
2007-09-18, 06:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Du som andra socialdemokrater verkar ha jävligt svårt att se helheten med alliansens förslag och förtränger saker i förslaget

Jag var med och röstade fram Alliansens valseger. Skillnaden mellan sådana som jag och sådana som du är att du är patetiskt indoktrinerad och i ditt blinda hat mot muslimerna som du på något sätt associerar med Mona Sahlin förmår du inte se att Alliansen enligt egen uppfattning endast uppfyllt 56 vallöften, vilket inte ens är hälften. Ska vi fråga någon annan än Reinfeldt blir det inte särskilt många uppfyllda vallöften överhuvudtaget.

Jag röstade på Alliansen för att de skulle uppfylla alla sina vallöften under mandatperioden, och därigenom tillförsäkra sig folkets förtroende så att de inte skulle rösta på sossarna nästa gång. Opinionssiffror tillsammans med Reinfeldts agerande som statsminister gör att jag fruktar att din värsta mardröm Sahlin blir vår nästa statsminister.

Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Inga ursäkter nu!

Vad tror du Föräkringskassan kräver i gengäld av föräldrarna om inte ett sjukintyg underskrivet av en allmänläkare för att betala ut ersättningen?
Citera
2007-09-18, 07:38
  #8
Medlem
Famouss avatar
Försäkringskassan vill ha ett intyg från skola eller dagis, precis som angivits tidigare i tråden, inte från läkare. Alltså så behöver inte barnet ha varit hos läkare, det är frånvaron från skola/dagis som skall verifieras.
Citera
2007-09-18, 08:26
  #9
Medlem
Utgårdalokes avatar
Alla dessa anti-fusk förslag visar att systemet är nära att braka ihop nu, folkvandringen kostar så fruktansvärt mycket mer än det smakar. Men som vanligt ger man sig på problemet med helt felaktiga ingångsvärden. Vill man verkligen minska bidragsutnyttjandet i landet skall man främst ge sig på invandringen, det är där de stora besparingarna går att göra!

Nu väntar vi på att den ”borgerliga” regeringen skall strypa SFI-fusket bland våra pensionsräddare. Den verklighetsfrånvända integrationsministern sade sig inte ens känna till problemet när Uppdrag Granskning visade hur blattara gör för att år ut och år in lura till sig svenska bidrag.

Fotnot. Invandrarna överutnyttjar våra socialförsäkringssystem:

http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdo...6/20074410.pdf
Citera
2007-09-18, 08:48
  #10
Medlem
Dis paters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Hur tycker du man ska komma åt snyltare då?
En möjlighet vore ju att införa karensdagar. En karensdag per tillfälle men begränsat till tio karensdagar per år eller något i den stilen för att det inte skall drabba de med kroniskt sjuka barn för hårt. Sen räcker det med kontroller och läkarintyg för de som gått över den gränsen.
Citera
2007-09-18, 09:13
  #11
Medlem
Daineas avatar
Rätt tänkt, fel ändå, i vanlig borgerlig stil...
Just vård av barn är något jag själv sett användas vid lite olika tillfällen (i Norge dock). Det var otroligt hur barn hade en tendens att bli sjuka under OS, på klämdagar, vid slutspel i tippeligan....
Men hur svårt är det att dra hem ungarna från skola/dagis? Det måste väl ses som mest smolk i bägaren så att säga.
Citera
2007-09-18, 10:10
  #12
Medlem
Bra förslag, men varför inte införa det redan i januari 2008?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback