Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-09-17, 10:46
  #1
Medlem
Isnatts avatar
Hej.

Jag jobbar på en restaurang och på anställningsbeviset står det att jag ska jobba heltid. Restaurangen har lunchstängt nu, och jag tror inte att jag kommer komma upp i heltid den här månaden. Vi i köket har fått ett annat schema under tiden luncherna är stängda istället för det schema vi brukar ha.

Ska restaurangen då betala mig för dom timmar jag går måste om, eller hur ska man göra?

Tack på förhand.
Citera
2007-09-17, 11:32
  #2
Medlem
Svampfests avatar
Står det något arbetstidsmått bestämt i timmar på kontraktet? Ifall det gör det så bör det också vara så att du har en fast månadslön som ska betalas ut varje månad. Du kan ju inte hjälpa att de inte ger dig timmar nog att jobba för den.
Citera
2007-09-17, 11:42
  #3
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest
Står det något arbetstidsmått bestämt i timmar på kontraktet? Ifall det gör det så bör det också vara så att du har en fast månadslön som ska betalas ut varje månad. Du kan ju inte hjälpa att de inte ger dig timmar nog att jobba för den.
Jag har timlön. Anställningsavtalet är sådant jag bifogar länk till nedan, där "genomsnittlig veckoarbetstid: Heltid" är ikryssad.

http://195.190.203.75/downloads/anst...es_cas0401.pdf
Citera
2007-09-17, 18:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag har timlön. Anställningsavtalet är sådant jag bifogar länk till nedan, där "genomsnittlig veckoarbetstid: Heltid" är ikryssad.

http://195.190.203.75/downloads/anst...es_cas0401.pdf


Att du har timlön innebär att du har betalt per timme du arbetar men du kan fortfarande vara heltidsanställd. Som du säger att du har anställningsavtal som säger att du är anställd på heltid, då har du även rätt att arbeta heltid. Din arbetsgivare är med andra ord skyldig att erbjuda dig ett schema på heltid, gör han inte det så har du ändå rätt att få den lönen du skulle ha fått om du arbetade heltid.
Citera
2007-09-19, 12:21
  #5
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mart84
Att du har timlön innebär att du har betalt per timme du arbetar men du kan fortfarande vara heltidsanställd. Som du säger att du har anställningsavtal som säger att du är anställd på heltid, då har du även rätt att arbeta heltid. Din arbetsgivare är med andra ord skyldig att erbjuda dig ett schema på heltid, gör han inte det så har du ändå rätt att få den lönen du skulle ha fått om du arbetade heltid.
Låter bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback