Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-30, 04:42
  #601
Medlem
Efterbengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakkel
Käkar redan atarax för tillfället och det hjälper väl helt okej men det gör mig seg som fan på morgonen. Benzo hade jag väl tänkt mig eller amitriptalin (stavning?), anticholinergiska har jag ingen aning om vad det är. Men det finns väl tabletter som bara verkar i ett par timmar just för att knocka en.
Har haft smärre insomningsproblem enda sen jag var 12. Sömnen i sig är det inget fel på, sover djupt och utan uppvakningar mitt i natten men det blir problematiskt när jag bara får 2-4 timmars sömn och sen går till mitt 10-12 timmar per dag arbete. Så något med kort halveringstid vore perfekt men jag vill självklart inte ta något som kan påverka mina visuella hppd-symtom.

Jag tänker att om jag får tabletter utskrivna så tar jag dom endast vid behov, vill inte knapra piller var och varannan dag

Värt att nämna är dock att dessa problem har blivit värre under dom senaste veckorna och jag har mått rätt kasst. Åkte jorden runt i sex månader och kom hem i mars. Kanske har en släng av omställningsdepression.

Grönt te, en skön brud, ett fysiskt aktivt liv och en positiv inställning så kommer du sova gott.
Om inte; så rekommenderar jag inte anticholinergiska droger då de kan påverka synen. Kör på alkohol eller benso (inget att rekommendera) i så fall.
Citera
2015-05-30, 23:49
  #602
Medlem
ZEPMPs avatar
Min HPPD har lagt sig sen i våras men har sen 8 dagar tillbaka återkommit, fast nu mer som synestesi! Jag ser ljud!

Detta började i torsdags, först trodde jag det var min HPPD igen, då allt börjat se mer ut som en animerad GIF igen, väntade, och kort efter "ser jag ljud". De tre första nätterna var mina drömmar verkligen psykadelsikt trippiga och handlade mycket om att jag kunde se ljud i drömlandskap där jag även fick lära mig om min nya förmåga, det kändes verkligen som ett uppvaknande i en tripp!

Mörka ljud bilder svart/mörkblå rök med små ljusblå flammor vid kanterna, i och runt röken bildas gröna triballiknande mönster som konstant ändrar form från fraktaler till kristalliknande till växtliknande. Ser de som tydligast när jag blundar. Beroende på hur jag fokusuerar ändrar de sin form ochibland under bara 1-2 sekunder bildar mönstren landskap, och även anleten lika de som under DMT. Violer/fioler rullar in som mjölkvita ringar, fågelkvittar dyker upp som vita ljudvågar. Det är väldigt vackert.

Jag kan inte förklara hur jag ser det, de byter inte plats beroende på vart jag tittar utan bara är där. Men jag undrar först varför? Och VAD är det jag ser, det är ju inte fotoner/ljus jag ser, utan ljud/vibrationer.

Effekten uppkommer alltså inte i ögat utan i synapsen och klassas då inte då som varken illusion eller en hallucination. Jag tycker det är asballt dock, lite svårt när man ska sova bara.

Inga droger inblandade förutom alprazolam, idag har det blivit lite "bättre", men små prickar rör på sig mer som de gör vid HPPD.

Finns bara en sak att göra nu, att bli nästa Aphex Twin, han kan ju också se ljud och är bäst!

__________________________
Att min HPPD upphörde vet jag inte, men det kan ha med att jag slutade med ALLA mediciner cold turkey och inte rört något sen i tordsag, då theralen embart och små doser benso, det startade alltså exakt samtidigt som jag började med benso igen, xanor denna gång, jag gick på iktorivil förr som har bevisligen en positiv effekt på HPPD.

Kan min hjärna bliviit lurad av xanor och trott den skulle få ett iktolugn som aldrig kom vilket triggade fram reaktionen?.

__________________________
Lergigan förvärrar min HPPD extremt har jag märkt och min läkare verkar inte fatta eller erkänna det, har theralen som tur vad.

Jag tror dessutom att strattera förvärrade min HPPD med då HPPD verkar ha viss samverkan med NMDA.

Får hoppas detta blir bättre/inte förvärras och min läkare tar och läser på källmaterilaet jag skickat henne! Så hon fattar attt detta är på riktigt. Har både bett och ansökt om att byta läkare men inget har hänt, vid nästa möte ska jag be om ett extralångt för att kunna gå igenom allt och säga att jag hoppas det blir mitt sista mötet, och ta upp frågan om varför jag inte fått en ny läkare redan.
__________________
Senast redigerad av ZEPMP 2015-05-31 kl. 00:01.
Citera
2015-05-31, 10:20
  #603
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterbeng
Grönt te, en skön brud, ett fysiskt aktivt liv och en positiv inställning så kommer du sova gott.
Om inte; så rekommenderar jag inte anticholinergiska droger då de kan påverka synen. Kör på alkohol eller benso (inget att rekommendera) i så fall.

Kamomill te är att rekommendera över grönt te som innehåller en del tein(koffein).
Citera
2015-05-31, 18:21
  #604
Medlem
ZEPMPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Kamomill te är att rekommendera över grönt te som innehåller en del tein(koffein).
Te fungerar kan jag lova, oavsett svart, grönt eller oolong. För det påverkar vågorna i hjärnan rejält, vilket påverkar det vaket tillstånd, undermedvetna och sovande. Koffein är en MAO så det kan säkert ha effekt med. Allt te innehåller koffein, vill man slippa det så väljer man rött te/rooibos. Kamomill har lite andra egenskaper som kan göra det ännu bättre för just HPPD. Nu gissar jag bara men det kanske är rimligt.

Citat:
In next month’s issue of the medical journal Appetite, researchers at the Center for Human Psychopharmacology are publishing a paper entitled, “Acute Neurocognitive Effects of Epigallocatechin Gallate (EGCG).” EGCG is one of the key flavonoid phytonutrients found in the Camellia sinensis, the plant from which green, white, black, and oolong teas are made. Using an electroencephalogram, they were able to anatomically match changes in brain wave activity to the feelings of a relaxed alertness that participants reported when consuming the tea phytonutrients, compared to a double-blinded placebo.
not: Kamomillte är inte Camellia sinensis, utan Matricaria chamomilla.
__________________
Senast redigerad av ZEPMP 2015-05-31 kl. 18:28.
Citera
2015-06-01, 00:28
  #605
Medlem
Efterbengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Kamomill te är att rekommendera över grönt te som innehåller en del tein(koffein).

Tyvärr så innehåller inte kamomill-te L-theanin som jag är ute efter utan en rad andra psykoaktiva substanser. Grönt te innehåller en hög halt med l-theanin och en mycket låg halt koffein.
Citera
2015-06-01, 00:31
  #606
Medlem
Efterbengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZEPMP
Min HPPD har lagt sig sen i våras men har sen 8 dagar tillbaka återkommit, fast nu mer som synestesi! Jag ser ljud!

Detta började i torsdags, först trodde jag det var min HPPD igen, då allt börjat se mer ut som en animerad GIF igen, väntade, och kort efter "ser jag ljud". De tre första nätterna var mina drömmar verkligen psykadelsikt trippiga och handlade mycket om att jag kunde se ljud i drömlandskap där jag även fick lära mig om min nya förmåga, det kändes verkligen som ett uppvaknande i en tripp!

Mörka ljud bilder svart/mörkblå rök med små ljusblå flammor vid kanterna, i och runt röken bildas gröna triballiknande mönster som konstant ändrar form från fraktaler till kristalliknande till växtliknande. Ser de som tydligast när jag blundar. Beroende på hur jag fokusuerar ändrar de sin form ochibland under bara 1-2 sekunder bildar mönstren landskap, och även anleten lika de som under DMT. Violer/fioler rullar in som mjölkvita ringar, fågelkvittar dyker upp som vita ljudvågar. Det är väldigt vackert.

Jag kan inte förklara hur jag ser det, de byter inte plats beroende på vart jag tittar utan bara är där. Men jag undrar först varför? Och VAD är det jag ser, det är ju inte fotoner/ljus jag ser, utan ljud/vibrationer.

Effekten uppkommer alltså inte i ögat utan i synapsen och klassas då inte då som varken illusion eller en hallucination. Jag tycker det är asballt dock, lite svårt när man ska sova bara.

Inga droger inblandade förutom alprazolam, idag har det blivit lite "bättre", men små prickar rör på sig mer som de gör vid HPPD.

Finns bara en sak att göra nu, att bli nästa Aphex Twin, han kan ju också se ljud och är bäst!

__________________________
Att min HPPD upphörde vet jag inte, men det kan ha med att jag slutade med ALLA mediciner cold turkey och inte rört något sen i tordsag, då theralen embart och små doser benso, det startade alltså exakt samtidigt som jag började med benso igen, xanor denna gång, jag gick på iktorivil förr som har bevisligen en positiv effekt på HPPD.

Kan min hjärna bliviit lurad av xanor och trott den skulle få ett iktolugn som aldrig kom vilket triggade fram reaktionen?.

__________________________
Lergigan förvärrar min HPPD extremt har jag märkt och min läkare verkar inte fatta eller erkänna det, har theralen som tur vad.

Jag tror dessutom att strattera förvärrade min HPPD med då HPPD verkar ha viss samverkan med NMDA.

Får hoppas detta blir bättre/inte förvärras och min läkare tar och läser på källmaterilaet jag skickat henne! Så hon fattar attt detta är på riktigt. Har både bett och ansökt om att byta läkare men inget har hänt, vid nästa möte ska jag be om ett extralångt för att kunna gå igenom allt och säga att jag hoppas det blir mitt sista mötet, och ta upp frågan om varför jag inte fått en ny läkare redan.

Undvik bensodiazepiner om du vill återhämta dig från HPPD eller abnormala visuella störningar. De livnär sig ofta på ångest och oro, då du blir hyperkänslig för ljus och visuella intryck, i sällsynta fall som hos dig, även ljud. Genom att äta bensodiazepiner så får du mer oro och ångest rent långsiktigt, vilket kan påverka din HPPD. Med clonazepam är man ute efter de anti-epileptiska effekterna, men de lugnande är också ibland nödvändigt. Hur som helst så ska man inte bruka dessa djävulspiller långsiktigt. Om du slutar nu, så bör din hjärna ha återhämtat sig inom ett par månader.
Citera
2015-06-01, 11:03
  #607
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterbeng
Tyvärr så innehåller inte kamomill-te L-theanin som jag är ute efter utan en rad andra psykoaktiva substanser. Grönt te innehåller en hög halt med l-theanin och en mycket låg halt koffein.

Mycket låg halt jämförelsevis en kopp kaffe, stämmer. Innehållet av L-theanin var jag inte medveten över.
Citera
2015-06-12, 12:57
  #608
Avstängd
DEPRESSIVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
600 mg Lamotrigin samt 4 mg Iktorivil dagligen står jag på nu. Kan uppdatera hur det går om ni vill. Det lär ta minst en månad innan Lamotriginen eventuellt ger effekt. Ingen som helst effekt mot det visuella varken nu eller tidigare på Lamotrigin, dock något lättare att hantera HPPDn redan efter 100 mg. Och man vänjer ju sig... Jag överlever, får se om Iktorivil ger effekt på det visuella, eller både mot det psykiska och det visuella.

Som någon skrev, jävligt känslig för ljuset, speciellt nu på sommaren.

Har fö. slutat med koffein, blir någon cigg då och då. Håller på att dra ned på alkoholen (en av de substanser som försämrar HPPD temporärt mest av alla droger i stort sett, imo).
Hur går det för er andra?
Citera
2015-06-12, 14:38
  #609
Medlem
ZEPMPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterbeng
Undvik bensodiazepiner om du vill återhämta dig från HPPD eller abnormala visuella störningar. De livnär sig ofta på ångest och oro, då du blir hyperkänslig för ljus och visuella intryck, i sällsynta fall som hos dig, även ljud. Genom att äta bensodiazepiner så får du mer oro och ångest rent långsiktigt, vilket kan påverka din HPPD. Med clonazepam är man ute efter de anti-epileptiska effekterna, men de lugnande är också ibland nödvändigt. Hur som helst så ska man inte bruka dessa djävulspiller långsiktigt. Om du slutar nu, så bör din hjärna ha återhämtat sig inom ett par månader.
Tack det låter vettigt! Alla visuals upphörde några dagar efter inlägget dock. Nu ser jag ingenting alls.
Citera
2015-06-12, 15:32
  #610
Avstängd
DEPRESSIVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZEPMP
Tack det låter vettigt! Alla visuals upphörde några dagar efter inlägget dock. Nu ser jag ingenting alls.
Bra. Bara visuella störningar?
Citera
2015-07-13, 18:18
  #611
Avstängd
DEPRESSIVs avatar
Min Visual Snow i stort sett helt borta. Tror det är Iktorivilen! Men den är synligare när det är mörkt, men mycket bättre än tidigare. Får se hur det blir i vinter. När det är ljust ute ser jag knappt någon VS alls.
Citera
2015-07-13, 18:22
  #612
Medlem
MrWalldemars avatar
Nej
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback