2007-09-16, 01:49
Medlem
Smaskenss avatar
En kompis till mig laddade upp en drös bilder till fujifilm för framkallning och fick en felleverans. Han laddade snällt upp alla bilder igen och han fick då en komplett leverans. Men han fick 59 (femtionio!) dubletter av en bild och nästan lika många av en annan slumpmässig bild. Detta menar kundservice att han ska betala för. De var tydligen otrevliga och spydiga i telefon och sa att de kunde inte ta tillbaka hans bilder för "de hade ingen glädje av dom"... Så han får betala för typ hundra utskrifter han aldrig beställt.

Nu undrar jag: Han har ju köpt på sätt och vis både en tjänst och en produkt, båda av ett företag. Och det är en onlineaffär rätt igenom. JAg vet att om en försäljare ringer upp mig och säljer något så gäller en lag om distansavtal (?) som ger mig två veckors ångerrätt.

gäller denna bestämmelse även i detta fall? Enligt honom var de så otrevliga i telefon så det skulle vara skönt att trycka till dom på något vis.
Citera
2007-09-16, 01:52
Medlem
Man brukar få något kvitto på vad man har beställt.

Har han fått det? Isf är det bara till att avstå från att betala dubletterna.

Om han nu har klickat fel så får han lära sig att läsa till nästa gång.
Citera
2007-09-16, 10:19
Medlem
Fet-Everts avatar
Din polare kanske borde ha med någon läskunnig person när han beställer bilder nästa gång. Han måste ha fått ett en sammanställning på vad han beställt innan han godkände ordern och står det 59 bilder för mycket bör man avbryta där. Men om han ändå godkände ordern så bör han också ha fått ett kvitto, antingen att skriva ut, eller mest troligt, till sin e-postlåda. Att beställa bilder är tämligen enkelt och sker på ett likartat sätt hos alla fotolabb. Du tankar upp de bilder du vill ha, en och en, bestämmer storlek och antal av bilden och papperskvalitet etc. När du är färdig sker en sammanställning över vad du beställt så att du får en möjlighet att kontrollera att ordern är korrekt, för att undvika att man skrivit 59 istället för 1 bild. Din polare skickade först in bilder för framkallning och fick en "felleverans". Sedan skickade han in bilderna igen och fick då 59 bilder för många av en bild. Mycket tyder på att han behöver hjälp med detta, alternativt köpa sig en analog kamera med filmrulle som han lämnar in hos fotohandlaren på hörnet. Det blir nog billigare i längden.

Vad gäller Distans- och hemförsäljningslagen så gäller det inte varor som "på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas" och som labbet sa, de har ingen glädje av hans fotografier. Jag misstänker att hans enda chans är att titta på kvittot vad han verkligen har beställt och finns inte de 59 kopiorna av en bild med så är det nog kört.

http://62.95.69.3/SFSDOC/05/050059.PDF
Citera
2007-09-16, 10:33
Medlem
Smaskenss avatar
Nja, den första felleveransen hade han beställt en drös bilder som sagt, och 3 förstorade bilder också. Han fick endast de 3 förstoringarna och när han frågade varför sa dom att filerna inte gick att öppna. Han undrade självklart varför dom kommer med sånt snack.... Vem som helst förstår ju at de kunde öppna filerna eftersom de har kunnat framkalla förstoringarna. Då mjuknade de och bjöd på frakten för nästa beställning.

Han sa att man lägger upp bilderna och klickar typ "framkalla alla", så han kan inte ha oavsiktligen fyllt i siffran 59 på en bild.

I vilket fall så har jag ju fått svar på frågan om att distansavtalslagen inte gäller, så tack. Jag ska fråga om han har bekräftelsemail och kvitto och se om det står något om bildantal där.
Citera
2007-09-16, 11:42
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smaskens
I vilket fall så har jag ju fått svar på frågan om att distansavtalslagen inte gäller, så tack. Jag ska fråga om han har bekräftelsemail och kvitto och se om det står något om bildantal där.
Berätta gärna hur det går för din polare. Med lite tur släpper de på sina krav för att behålla honom som kund
Citera
2007-09-17, 18:42
Medlem
Optirocs avatar
Jag lånar tråden lite.

Fick för 6 veckorsen ett telefonsamtal av en ivrig säljare, tyckte erbjudandet lät bra och man har 2 veckors ångerrätt så jag nappade.

Nu fick jag en räkning och ett avtal som jag tydligen godkänt, trots att jag ännu inte fått någon bekräftelse, det var efter man fått den bekträftlesen man hade två veckors ångerrätt.
Kan man på något sätt se till att ångra köpet med hänvising till att jag inte mottagit det brev som skulle kommit någon gång i augusti? Enligt Posten så är det företaget som skall reklamera brevet, eftersom det är deras tills jag fått det utdelat, och således borde väl företaget vara skyldiga att se till att jag fått brevet?

Läste i KKL och där står att ångersfristen börjar gälla när vara eller ordern är levererad, vilket den alltså inte är ännu! Eller är det jag som är ute o cyklar?
Citera
2007-11-05, 00:00
Medlem
Smaskenss avatar
Bumpalump.

Han valde att inte krångla utan helt enkelt acceptera att det blev fel. Som ni vet kan sånt här tjafs ofta ta mer energi än det är värt att lägga ner.

Han sa att han fick ingen specifik bekräftelse på vad som beställts utan bekräftelsemailet beskrev bara summan så det gick inte att förutse att dussintals dubletter skulle dyka upp förrän de kom i posten.

Och han kan inte tänka sig att han kan ha skrivit fel, felet verkar faktiskt ligga hos företaget. Men, men....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in