Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-09-20, 08:42
  #13
Medlem
Bengt Barons avatar
Jag sökte lite på fiskeverkets hemsida, och där finns mycket intressant att läsa om ex. provfisken genomförda i Sverige. De kan ge en god vägledning om hur fisketillgången kan se ut i "din" tjärn, vilka faktorer som påverkar osv.
Citera
2007-09-20, 09:32
  #14
Medlem
Lillemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt Baron
Om vi säger att inget in- eller utlopp finns, finns heller ingen öring. Så kan man sammanfatta det. För då finns där heller ingen barnkammare för öringen, som inte leker i sjöar utan i vattendrag.

Förekomsten av mycket småfisk tyder också på en låg näringsförekomst.

Vad konstigt.. själv har jag en sådan liten tjärn helt utan in eller utlopp och visst har det blivit smått i den tjärnen..
Citera
2007-09-21, 01:00
  #15
Medlem
curdmans avatar
För några år sedan fick jag i uppdrag av en fiskevårdsförening att fiska upp många stora abborrar som skulle planteras ut i en liten tjärn med tusenbröder. De hoppades att "nytt blod" och de större artfrändernas kannibalism skulle få medelstorleken att öka.
Jag fiskade upp ett hundratal större abborrar med mjärde som sedan sattes ut. Tyvärr så vet jag inte hur det gick då jag flyttade strax efter.
Citera
2007-09-21, 08:32
  #16
Medlem
Bengt Barons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillemannen
Vad konstigt.. själv har jag en sådan liten tjärn helt utan in eller utlopp och visst har det blivit smått i den tjärnen..



Av öring?
Det är öring jag menar. De reproducerar ej i sjöar, de kräver vattendrag, med god syretillgång.
Det kan däremot finnas stationär, inplanterad, öring.
Citera
2007-09-21, 11:17
  #17
Medlem
Lillemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt Baron
Av öring?
Det är öring jag menar. De reproducerar ej i sjöar, de kräver vattendrag, med god syretillgång.
Det kan däremot finnas stationär, inplanterad, öring.

Ja öring.. Öring som jag fiskat i en bäck, slängt i en hink och ner i dammen!
Citera
2010-10-29, 14:30
  #18
Medlem
BibbiBarsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wreckinggirl
Hej.

Blev intresserad när jag läste i granntråden (http://www.flashback.org/showthread.php?t=484496), men ville inte kidnappa den ...

Bakgrund:
Det gäller en tjärn, stor som en halv fotbollsplan, i nedre norrland. Finns ohyggliga mängder av tusenbröder. Aldrig fått nån större än ca 15 cm, men å andra sidan kan man få upp hinkvis.

Enligt äldre släktingar fanns det även öring där, men det har jag aldrig fått trots att jag fiskat där i 20 år. Inte fått nåt annat än abborre. Tjärnen ligger på en myr, dybotten, inget in- eller utlopp.

Frågan att utreda:
Om jag nu kraftfullt decimerar stammen - kommer några abborrar att börja växa när konkurrensen om käket minskar?

Jag vore tacksam för svar om nu nån testat ... eller att bara höra tvärsäkra svar från självutnämnda förståsigpåare ...


//W
Vill bumpa upp denna tråden och se om det finns någon nu som verkligen testat att sätta ut grov abborre i en tusenbrödratjärn och sedan också utvärderat resultatet? Det är TS frågeställning rakt av alltså.
Tjärn är ofta sura och bara abborre klarar detta, så därför måste man just sätta ut abborre.
Citera
2010-10-29, 14:31
  #19
Medlem
BibbiBarsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curdman
För några år sedan fick jag i uppdrag av en fiskevårdsförening att fiska upp många stora abborrar som skulle planteras ut i en liten tjärn med tusenbröder. De hoppades att "nytt blod" och de större artfrändernas kannibalism skulle få medelstorleken att öka.
Jag fiskade upp ett hundratal större abborrar med mjärde som sedan sattes ut. Tyvärr så vet jag inte hur det gick då jag flyttade strax efter.
Går det att följa upp på nåt sätt? Ring och fråga.
Citera
2017-02-20, 08:33
  #20
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Bumpar denna tråden lite. Såg denna film https://www.youtube.com/watch?v=sXlJB5cqPn0 och från 21 minuter och framåt verkar man kunna se en god korrelation mellan stora gäddor och mycket stora abborrar.
Citera
2017-02-21, 09:28
  #21
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillemannen
Vad konstigt.. själv har jag en sådan liten tjärn helt utan in eller utlopp och visst har det blivit smått i den tjärnen..

Jag har också sett öring fortplanta sig i småpölar utan i.g bäckflöden
Citera
2017-02-21, 13:46
  #22
Medlem
sealstrypers avatar
Har släktingar som äger en del mark och några småtjärnar .
En av dessa tjärnar ligger uppe på ett hyfsat högt berg och får sitt vatten från kallkällor som kommer upp ur berget och avrinningen är en minimal bäck .

I den tjärnen har vi fällt en massa träd för att ge näring till insekter och gömställen för yngel .
Sedan har det planterats ut öring , ingen under två kilo i storlek samt några rödingar .
Öringen leker och reproducerar sig bra , rödingen verkar inte göra det .
Citera
2017-03-18, 22:48
  #23
Medlem
Citat:
En av dessa tjärnar ligger uppe på ett hyfsat högt berg och får sitt vatten från kallkällor som kommer upp ur berget och avrinningen är en minimal bäck .
Med andra ord finns alltså rinnande vatten att leka i nedströms tjärnen. Det är inte mycket som krävs, men utan rinnande vatten kommer inte öringen att leka. Man kan däremot få den att överleva i vatten utan genomströmning, men det är en annan sak.
Citera
2017-03-19, 11:35
  #24
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt Baron
Av öring?
Det är öring jag menar. De reproducerar ej i sjöar, de kräver vattendrag, med god syretillgång.
Det kan däremot finnas stationär, inplanterad, öring.
Öring leker i sjö bara det är rätt vattenkvalitet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback