• 1
  • 2
2007-09-21, 11:23
Medlem
Du är ju helt ute och cyklar. Vad du talar om är ju att du har tröttnat på debatter och att du tycker att diskussioner är mer intressanta.

Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
För några år sedan var det väldigt viktigt för mig att alltid ha rätt. Det var liksom poängen med en debatt. Dessutom trivdes jag med att prata med dem som ofta höll med mig.

Att ha rätt är poängen med en debatt.

Citat:
Idag är jag tvärt om. Idag är poängen med en [diskussion] för mig att lära mig mer om världen samt hur andra tänker.

Sådärja.

Citat:
Det finns dem som verkligen ogillar att människor inte tycker/tänker som dem. Vissa skulle helst vilja tysta oliktänkande för evigt genom censur. Den dagen det steget tas lägger man ett lock på utvecklingen. Man hämmar sin potential som samhälle. Ingen är så värdefull som den som tänker annorlunda, att tysta sina fiender gör en själv svagare.

Det finns också de som vill fastslå att det som stämmer stämmer och att ingen som säger att bevisade bevis är felaktiga bör tas seriöst när de yttrar sig om något. Självklart ska oliktänkande ha rätt att yttra sig, men när folk yttrar sig i frågor de inte vet ett dyft om i tron att de sitter på det rätta svaret, så är det bara patetiskt.
Citera
2007-09-21, 12:31
Moderator
Ruskigbusss avatar
spoq - var detta någon form av ironi?

Enligt http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

DISKUSSION ... "om öfver*läggning (under parlamentariska former) i råd*plägande församling, i förening l. vid möte som sammankallats för att dryfta l. utreda en fråga (opinionsmöte o. d.); debatt, öfverläggning; jfr DISKUTERA b. En liflig, hetsig, sakrik, uttömmande diskussion. Upptaga ett fråga till diskussion. Inleda, leda, öppna, afsluta diskussionen. Dis*kussionen fick utgöra svar på frågan. "
"all*männare, om muntligt meningsbyte mellan två l. flera personer: samtal, ordväxling; dispyt; "

DEBATT ... "muntligt meningsbyte (under parlamen*tariska former) i beslutande l. endast rådplä*gande församling, ofta med bibegrepp af att meningsbytet är jämförelsevis lifligt. En het, hetsig, långdragen, sömnig debatt. Skarp i de*batten. Öppna, afsluta, sammanfatta debatten
[jfr fr. ouvrir, fermer, résumer le débat, t. die debatte eröffnen, schliessen]"
"allmännare, om muntligt meningsbyte mellan två l. flera personer, hvilka som helst; skriftligt meningsbyte i tidningar, tidskrifter o. d.; meningsbyte l. undersökning l. utredning i mera generell bem.; särsk. i uttr. ställa, sätta under debatt "

I båda fallen handlar det alltså om meningsutbyte - och den som går in i en sådan enbart uppfylld av att man själv har alla rätt och andra har alla fel, gör sej själv en stor otjänst.
Citera
2007-09-21, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
spoq - var detta någon form av ironi?

Nej.

Jag tycker inte att man kan sätta ett likhetstecken mellan en diskussion och en debatt, och att skillnaden är att en diskussion snarare handlar om att komma fram till en åsikt eller ett beslut, medan en debatt handlar om att övertyga någon om en åsikt eller ett beslut.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
I båda fallen handlar det alltså om meningsutbyte - och den som går in i en sådan enbart uppfylld av att man själv har alla rätt och andra har alla fel, gör sej själv en stor otjänst.
Jag kan hålla med dig om att man inte bör vara enkelspårig, och att man ska vara beredd att revidera sina ståndpunkter, men det innebär inte att man inte får vara fullständigt övertygad om att en bevisat sann sak är sann och att man då inte har rätt att tycka att folk som hävdar det omöjliga är korkade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in