Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-09-14, 17:16
  #1
Medlem
partygrabbens avatar
Jag är mycket sugen på att starta eget företag. Kanske på heltid eller eventuellt vid sidan av mitt vanliga jobb. Men jag saknar en bra affärsidé. I många år har jag funderat på detta och även förkastat många olika, mer eller mindre realistiska, affärsidéer som jag haft. De flesta har nog stupat på att det är för stor risk i förhållande till vad man kan tänkas tjäna.

Några krav/önskemål som jag tycker är relevanta för mig:
* Typ av rörelse spelar inte så stor roll. Sälja tjänster eller varor, direkt till kund eller över internet o.s.v. Bara det är kul och lönande. Franchiseing (?) kan också vara intressant.
* Gärna något unikt, kanske en tjänst eller produkt som inte finns i Sverige än. Eller något som inte finns i hela världen än... Är inte så sugen på att öppna pizzeria eller liknande...
* Helst en hyfsat liten kapitalinsats.
* Såklart ska det vara väldigt lönsamt, gärna redan från början...
* Vill inte starta egen konsultfirma inom IT (eftersom jag vill syssla med något annat mot vad jag gör idag)
* Vill helst inte behöva gå en lång (flerårig) utbildning för att kunna starta upp.
* m.m.

Ja, inte helt unika önskemål kanske. Vet inte varför jag startar den här tråden egentligen, men behöver kanske lite råd om hur jag kan göra för att få hjälp med att hitta en bra affärsidé. Någon som sitter på en mirakelidé och vill dela med sig...
Citera
2007-09-14, 17:24
  #2
Medlem
rödblocks avatar
Kolla upp hur det är med utbud av diverse saker i din stad.
Kanske skulle behövas mer av nånting osv.

Har själv 2 helt färdiga affärsplaner med kompletta ekonomiska kalkyler m.m för 2 olika verksamheter.
Båda är inom bilbranchen, ena är försäljning av eftermarknadsdelar.
Den andra är en ganska unik affärside.
Båda kräver kunskap inom området, och visst kapital.
Citera
2007-09-14, 18:13
  #3
Medlem
Försäljning

Är du bra på att sälja? I så fall finns mycket att göra. Du kan starta ett säljbolag med ett provisionsavtal i botten. Börja sedan sälja. Ta in fler säljare och ge dem 80% av den provision du har enligt ditt avtal. När du sedan är uppe i fem undersäljare så drar de in hela din lön.
Citera
2007-09-14, 18:45
  #4
Medlem
Guybrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majorcash
Är du bra på att sälja? I så fall finns mycket att göra. Du kan starta ett säljbolag med ett provisionsavtal i botten. Börja sedan sälja. Ta in fler säljare och ge dem 80% av den provision du har enligt ditt avtal. När du sedan är uppe i fem undersäljare så drar de in hela din lön.

MLM?
Citera
2007-09-14, 23:29
  #5
Medlem
Vill man vara egen, men saknar den där idén man kommer på när man sitte rpå dasset ser åtminstone jag bara en utväg. Franchising.

Ingen här lär ju ge dig en fungerande affärsidé i alla fall.

Just inom franschising krävs ju dock en grundlig genomgång. Givaren är såklart ingen välgörenhetsorganisation, utan givaren gör det ofta för att:

1. Tjänar pengar
2. Göra en snabb expansion som för givaren själv inte kostar så mycket pengar... tvärtom

Vidare så finns det nog flertalet koncept där givaren är lite av en arbetsgivare som önskar anställa en butikschef/restaurangchef, men ogillar att anställa samt vill slippa kapitalinsatsen som ligger bakom nyöppning av en "enhet".

Tror det finns ett par bra, samt ett par dåliga och sannolikt ett par där emellan.

Som jag förstår det har många givare även en hembudsklausul som i praktiken, som jag uppfattat det, innebär:

Om enheten visar sig vara lycksam, då köper dom den enheten och äger den centralt, medans nedre halvan av lönsamhet tillåts ägas och drivas att intet ont anande Franchisetagare.

Spontant säger jag: Akta sleven, akta McD, akta Pressbyrån.

Sist men inte minst: http://www.franchiseforeningen.se/
Citera
2007-09-15, 13:58
  #6
Medlem
McDonalds restaurangägare drar iofs in ganska bra med pengar.
Citera
2007-09-19, 14:18
  #7
Medlem
Dalailamas avatar
.

bygg en hemsida. låt hantverkare ifrån Öst registrera sig gratis på sidan och uppge kompetens, referensjobb osv. Låt svenska privatpersoner söka i denna databas kostnadsfritt men ta betalt för kontaktdetaljer, ex. 10 kronor per kontakt. Självfallet skriver du på sidan att privatpersonerna som utnyttjar tjänsten förbinder sig till att följa svensk lagstiftning gällande kollektivavtal, minimilöner osv.

Betala igen pengarna om svensken kommer tillbaka och lämnar ett omdöme om hantverkaren samt ett betyg på t.ex. en skala 1-5. Utöka tjänsten successivt med SEO-marknadsföring både i Sverige och i Öst. Släng in lappar i brevlådor i villaområden osv. Var tjänar du pengar?

När tjänsten vuxit sig stor så har du en ranking-lista med olika hantverkskompetenser. De personer som har genomgående högsta betyg lär vara riktigt duktiga.

Anställ dessa inom olika fält och hyr sedan ut dem till t.ex. Skanska och andra stora bolag. Eller erbjud företag en rekryteringstjänst där du utlovar personal med grym kompetens. möjligheterna är många.

och du, ge mig 1 % på provision av framtida vinst
Citera
2007-09-19, 16:06
  #8
Medlem
partygrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama

och du, ge mig 1 % på provision av framtida vinst

Självklart! Tack för tipset.
Citera
2007-09-19, 17:02
  #9
Medlem
xmzs avatar
Starta ett elektroniskt "bemanningsföretag". Stig in på www.rentacoder.com och leta reda på nån webdesigner, nån programmerare, nån databasexpert osv osv.
Många av medlemmarna där är från öststaterna eller asien och skulle mer än gärna jobba åt dig för 100:- timmen. Många skulle säkert vara mycket billigare än så, men det är viktigt med riktigt duktigt folk.
Prata med dessa herrar och gör klart för dom att du ordnar jobb, och dom får 100:- i timmen för sitt arbete.

Sedan sätter du dig och klurar på någon idé om hur du ska nå ut till dom som behöver en programmerare tillfälligt för nån weblösning, eller en designer osv.

Hur mycket betalt man kan ta i timmen för sådana tjänster har jag ingen aning om, men lite pengar borde det ju kunna bli över. Problemet är väl att det krävs en herrejösses massa tid att ragga nya kunder hela tiden.

Litet problem är ju iof hur bokföringen skulle bli med utbetalda löner till Istvan från Bulgarien.

En annan bransch jag inte kan överhuvud taget är åkeri-branschen. Kan inte dom behöva något ställe där dom kan erbjuda/efterfråga tillfälliga platser på lastbilar.
Jag menar, Lasses Full Fräs AB kanske går med full bil från Malmö till Luleå, men har bara halva bilen bokad tillbaka. Då kan ju Lasse erbjuda billig transport på de platser som finns kvar på långtradaren om nåt annat åkeri eller företag behöver ha ner lite pallar snabbt till Malmö, istället för att Lasse går med halvtom bil.
Som sagt, jag vet inte hur branschen fungerar, eller om det finns efterfrågan för detta, men det måste ju åkerierna kunna ge svar på om man frågar dom.

Går väl även att göra till en internationell grej. Jag jobbade i en restaurang på ett "truck stop" en tag, och det hände väldigt ofta att nån holländare, polack med flera blev ståendes i flera dagar för att deras åkeri inte hade nån bokning åt dom tillbaka. Och det är nog få åkerier som gillar att ha långtradarna ståendes stilla med en chaufför som fortfarande vill ha sin lön.
Citera
2007-09-19, 17:50
  #10
Medlem
nazipoliss avatar
jag skulle satsat på en FA skattsedel till att börja med ( dvs att du redan har ett jobb) annars F skattsedel.
sen kolla på import från tex thailand, övriga asien, medelhavet så som spanien, grekland italien, turkiet...


Beställ stora partier knivar/bajonetter/fantasy från tex tyskland och sälj dem för 2-300 kr dyrare (exakt som oldeagle gör)

något från dessa länder lär att bli lönande att arbeta med med enstaka produkter, tex enbart parfymer, klockor, percing, smycken m.m.

EUmopeder från Polen? där får man en helt ny i bättre märken för ca 2-4 000kr
som man säljer för det dubbla.

är du serviceinriktad o har lätt för "arbetande" jobb så är det guldläge att måla om sommarstugor, villor, utealtaner eller någon annan del/detalj hos folk...

har du bil så annonsera om "billig hemtjänst / städtjänst / trädgårdstjänst", många äldre behöver hjälp men kan inte ta sig ut.


Ta död på någon...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback