Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-09-14, 16:49
  #1
Medlem
Gabriel Knights avatar
Jag är osäker på vart tråden ska vara så ansvarig mod får flytta den vart den vill

I dagens Hexpressen står följande:

Regeringen: Gör bönder av invandrare

Regeringen vill uppmuntra invandrare att söka jobb inom lantbruket.
"Jag vet att näringen behöver kompetent personal. Jag vet också att många som kommer från andra länder har erfarenhet från jordbruk, fiske och livsmedelssektorn. Jag tror vi kan vinna mycket på att få in fler från andra kulturer till mina näringar", skriver jordbruksminister Eskil Erlandsson i ett pressmeddelande.
Regeringen tillsätter därför en utredning för att öka integrationen i de gröna sektorerna.

http://www.expressen.se/nyheter/1.83...-av-invandrare


Tycker ni att det är ett bra förslag, alla dessa näringar lever väl också bara på bidrag?
Citera
2007-09-14, 16:56
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Tycker ni att det är ett bra förslag, alla dessa näringar lever väl också bara på bidrag?
Min första tanke var att "Gör invandrare av bönderna" lät som en bra mycket bättre plan. Dvs. att vi skickar iväg våra svenska bönder så kan de odla sina grödor i varmare delar av världen.
Citera
2007-09-14, 16:56
  #3
Medlem
brianmolkos avatar
Vi behöver väl jordbruk ?
Citera
2007-09-14, 16:57
  #4
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teron
Min första tanke var att "Gör invandrare av bönderna" lät som en bra mycket bättre plan. Dvs. att vi skickar iväg våra svenska bönder så kan de odla sina grödor i varmare delar av världen.

Och hur ska vi få hit det ??
Citera
2007-09-14, 16:58
  #5
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teron
Min första tanke var att "Gör invandrare av bönderna" lät som en bra mycket bättre plan. Dvs. att vi skickar iväg våra svenska bönder så kan de odla sina grödor i varmare delar av världen.

Hahhahah jaha ok, jo det vore ju en bra plan förståss
Citera
2007-09-14, 17:03
  #6
Medlem
Stewie_griffins avatar
Låter jättebra, det är lättare att assimilera invandrarna om vi sprider ut dem. Bönder bor ju inte i städerna direkt.. problemet är väl att vi inte kan odla khat eller opium i Sverige. Det som invandrarna troligen har erfarenhet av =/
Citera
2007-09-14, 17:19
  #7
Medlem
Utgårdalokes avatar
Har Eskil Erlandson sett hur människor från primitiva kulturer bedriver jordbruk och fiskar? Hacka och spade är ingenting den svenske bonden använder länge. Afrikanska fiskare sitter i kanoter gjorda av uthuggna stockar och slänger i sina små nät för hand, så har ingen yrkesfiskare fiskat i Sverige de senaste hundra åren. De här människorna är vana vid småskaligt familjejordbruk och primitivt fiske och de ”kunskaper” de har från hemlandet kan inte användas i ett modernt jordbruk eller fiskeindustri som det svenska.

Dessutom söker svenska bönder varje år efter människor som kan hjälpa till med skörden, horderna av bidragsparasiter i paraboldjungeln är inte det minsta intresserade av anställning utan det blir att hämta hit polacker för att få jobbet gjort. De människor som befinner sig i ett självvalt utanförskap är inte intresserade av arbete, de är intresserade av bidrag och regeringen kan inte göra någonting för att förändra detta enkla faktum.

En annan rolig aspekt av förslaget är att man från regeringshåll tror att förslaget kan motverka främlingsfientlighet. Genom att tvinga på ännu inte berikade orter i landsbygden det mångkulturella paradiset tror man att "böndernas" främlingsfientlighet skall motverkas. Newsflash för Erlandsson och hans vänner: Svenskarnas benägenhet att sympatisera med de så kallade främlingsfientliga partierna korrelerar med andelen invandrare i närområdet. Stor andel invandrare i närområdet medför att befolkningen röstar ”fel”. Den som dagligen tvingas bevittna folkvandringens effekter blir naturligtvis tveksam till om politikernas sagor verkligen kan stämma.

Vansinne, trams och ännu mer bortslösade skattekronor med andra ord. Skattesänkningarna lär vänta på sig ett tag till....
Citera
2007-09-14, 17:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stewie_griffin
Låter jättebra, det är lättare att assimilera invandrarna om vi sprider ut dem. Bönder bor ju inte i städerna direkt.. problemet är väl att vi inte kan odla khat eller opium i Sverige. Det som invandrarna troligen har erfarenhet av =/

Vete fan, assyrierna odlar som fan på sina kolonilotter, några odlar paprika på söderväggarna. Säkert utmärkta bönder.
Hellre att de odlar än lyfter socialbidrag.
Citera
2007-09-14, 17:39
  #9
Medlem
Och vem ska föda upp grisarna när invandrarna tar över?
Citera
2007-09-14, 17:40
  #10
Medlem
apanola IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
Vete fan, assyrierna odlar som fan på sina kolonilotter, några odlar paprika på söderväggarna. Säkert utmärkta bönder.
Hellre att de odlar än lyfter socialbidrag.


Läste du inte utgårdalokis utmärkta inlägg?
Gör det så ser du ett par relevanta invändingar mot förslaget att låta invandrarna bruka jorden.

I övrigt drog jag lite på munnen åt hela förslaget, det osar inte så lite desperation om det. Det är som om man sitter på departementen och myndigheterna och sliter sitt hår, "men något måste dom väl ändå kunna...!"
tror att det är tyvärr kört, invandrana kommer att inte vilja lämna sina förorter och sin dagdrivar tillvaro för hårt jobb inom jordbruk och fiske.
Citera
2007-09-14, 17:43
  #11
Medlem
Det ringer nå'n klocka som säger mig att araber fnyser åt jordbruk; bönder står lägst på samhällsstegen. Av rena prestigeskäl kommer de alltså aldrig i helvete att ägna sig åt sådant.
Citera
2007-09-14, 17:46
  #12
Medlem
apanola IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det ringer nå'n klocka som säger mig att araber fnyser åt jordbruk; bönder står lägst på samhällsstegen. Av rena prestigeskäl kommer de alltså aldrig i helvete att ägna sig åt sådant.


..och där kom ytterligare ett skäl till varför förslaget inte kommer att funka i praktiken
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback