2008-02-15, 22:59
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
Kan vi alla komma överens om att rätt och fel är subjektiva begrepp och därför finns det inget 'objektivt' rätt eller fel i den här frågan?

Vi kan alla vara överens om att du har fel, eller?

Du skulle kanske ha rätt i ditt påstående om alla människor som läser den här tråden är subjektivister som tycker att skillnaden mellan liv och död är likgiltig. Jag påstår att det finns flera här som inte är utpräglade subjektivister.

Om alla vore subjektivister skulle hela tråden vara lite småprat utan djupare mening.

Citat:
allt man kan göra är ju att rättfärdiga det för sig själv och sin egen världsbild, men då uppstår problem när två individer möts i denna fråga. Rätt för den ena kan vara fel för den andra osv

Ja, när en rånmördare möter en normal hederlig människa så blir det problem för en av dem. Betyder det att båda är "lika goda kålsupare"? Absolut inte skulle de flesta säga. Moral är inte godtyckligt eller frikopplat från verkligheten.
Citera
2008-02-15, 23:21
Medlem
BeYourselfs avatar
Jag tycker att när man själv anser att det är rätt att döda så är det rätt. Eftersom då tycker man det faktiskt är rätt.
Citera
2018-11-23, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thesquid
Då tycker du alltså att d e rätt att döda?

ja för fan, om någon tar oh försöker döda min mamma eller mig och den enda möjliheten jag har att rädda mamma eller mig är att döda honom så kommer jag utan tvekan att döda honom
Citera
2018-11-24, 04:17
Medlem
Ja, det är ok att döda under vissa (flera) omstänigheter. Tycker dödsstraff borde vara en självklarhet.
Citera
2018-11-24, 17:45
Medlem
derivats avatar
10 år senare tycker folk fortfarande det är rätt att döda.

Själv tror jag på dödsstraff, men enbart när det är närmast 100% klarlagt vem gärningsmannen är. Exempelvis Anders Eklund sådana typer borde samhället inte lägga resurser att hålla vid liv.
Citera
2018-11-25, 00:09
Medlem
ok att döda pedofiler
annars tveksamt
Citera
2018-11-25, 00:11
Medlem
Denoms avatar
Allt är alltid okej, det är därför det sker oavsett vad någon tycker, tänker eller säger.
Citera
2018-11-26, 03:28
Bannlyst
när du tycker det.
Citera
2018-11-26, 03:34
Medlem
I länder där man har dödsstraff kan mördare få sitta i "dödscell" i ÅRATAL och vänta. Liksom ska det bli denna månad? Nästa år? NÄR?...........DET kallar jag straff. Liksom själva döden när den kommer är förstås otäck men sedan är det ju slut på lidandet? Att sitta och vänta i ovisshet.......perfekt. Ibland så har de ju t om förts till gaskammaren för att få liksom uppskov i sista sekunden.....perfekt straff.
Citera
2018-11-26, 03:55
Medlem
Jag måste tillstå att jag inte har några principer som förbjuder mig att döda den ena eller den andra (så länge jag inte blir gripen för dådet) . I just detta avseende är jag en påfallande måltavla för de religiösa pådyvlare, som, trots århundraden av vittnesbörd i motsatt riktning, vill hävda att deras specifika religion gör så.

Med detta sagt, det finns heller inte särskilt många (för närvarande, faktiskt ingen!) av mig kända personer som jag skulle vilja döda.

Men visst, skall vi dra det till sin spets: jag skulle hellre utplåna hela Amerika eller Kongo än låta någon av mina närmaste vänner, inkluderat husdjur, dö på fläcken!

Så tänker ju, bevars, inte normala människor! Eller, de låter åtminstone inte omvärlden veta att de tänker så!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in