Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Tycker dagens spelmusik i många fall är urusel men kollar man på förra veckans spel så lyckades dom betydligt bättre med betydligt mindre, hur kommer det sej egentligen ?
Mvh Tjaboooo
Jag tycker att mycket av den nya spelmusiken har något av en muzak-karaktär; en slags strukturlös "ljudmatta" som anpassar sig efter vad som händer i spelet. Detta är inte nödvändigtvis något dåligt i själva spelet, men dylikt lämpar sig inte så bra för nöjeslyssning. På den gamla goda tiden hade varje miljö sin specifika musik som loopades om och om igen, och jag antar att kompositörerna då fick anstränga sig och se till att musiken hade en karaktär som lämpade sig för upprepad lyssning. Jag tycker t.ex. fortfarande att Brinstar-temat i
Metroid är helt lysande trots att jag hört det en ziljon gånger. Den rent tekniska begränsningen hade möjligen också en betydelse. Idag har ju musikerna oerhörda möjligheter när de skapar musiken, vilket nog ibland kan leda till "barn i godisbutik"-syndromet är jag rädd. Istället för att planera kompositionerna och skriva bra musik, blir det istället en massa experimenterande tills man hittar något man tycker låter bra. Det går i och för sig kanske hand i hand med spelens utveckling mot större komplexitet...
Vad vet jag?
Overclocked Remix är ett guldkorn. Jag rekommenderar deras
Chrono Symphonic...
...samt
denna klassiker.