Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-09-11, 12:38
  #1
Medlem
Hej,

Har en fråga om hur man kan använda expansionsfonden i en enskild firma. Tidigare har jag enbart använt den till att spara pengar som jag inte tagit ut i lön. Dvs, jag har bara ökat expansionsfonden då jag tjänat mer än jag tagit ut i lön och sedan har jag minskat den när jag behövt mer i lön.

Nu funderar jag på om man kan göra så här:

Jag skulle vilja minimera skatten just i år. Låt oss säga att jag tjänat X kr i år och att jag samtidigt har X kr i privata medel (ej kopplat till firman eller expansionsfonden, utan skattade pengar som är privata). Kan jag då sätta in dessa X kr som en privat insättning och sedan öka expansionsfonden med X kr för det här året? På så sätt får jag ner skatten på det jag tjänat i år till endast 28% (skattesatsen för expansionsfond).

Visserligen ökar ju skatteskulden eftersom jag ökar storleken på expansionsfonden, men jag har ju de här pengarna så varför inte? För jag kommer väl inte åka på någon dubbelbeskattning eller så? Det enda som händer är väl att jag väljer bort skatt och arbetsgivaravgifter på det jag tjänat i år och istället skjuter upp detta, eller...?!?!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback