Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-09-11, 11:53
  #1
Medlem
Är det sant att de sprider ut sammhällstjänst så det kan ta flera månader att exempelvis bli av med 50timmar??
Citera
2007-09-11, 12:23
  #2
Medlem
Curiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaffis_hence
Är det sant att de sprider ut sammhällstjänst så det kan ta flera månader att exempelvis bli av med 50timmar??

Sant och sant.. påföljden kan delas up 8 timmars pass, 4, eller om de så vill mindre. Kanske till och med min utomhuskatt skulle begripa, får kolla läget.
Citera
2007-09-11, 12:41
  #3
Medlem
okej.. läste på en sida att samhällstjänsten skulle utföras på tiden fängelsestraffet skulle ha varit vilket för mig lät som att ex dömd 1 månad till fängelse får 40h samhällstjänst ist. måste göra denna på en månads tid..

Men det är alltså så att det kan spridas ut på längre tid.. Blir ju alltid nyfiken när man hört en sak och läser en annan..
Citera
2007-09-11, 12:50
  #4
Medlem
Isnatts avatar
Hur blir det om man har ett heltidsjobb och döms till samhällstjänst?
Citera
2007-09-11, 14:16
  #5
Medlem
Om man har en heltidstjänst och blir dömd till samhällstjänst så får man arbeta av den efter sin ordinarie tjänstgöring.
Det kan bli på kvällar och helger t.ex.

Sedis
Citera
2007-09-12, 01:26
  #6
Medlem
Jag gjorde samhällstjänst o jobbade heltid. sa till min chef så fixade han en dag i veckan ledigt bara. Körde 8 timmar per dag. Men det fina är att efter kontrollanten varit där kunde jag sticka hem. o han kom under de första 2 timmarna. Sen var det bara att pysa till jobbet eller hem o sova
Citera
2007-09-12, 17:59
  #7
Medlem
Goatboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hur blir det om man har ett heltidsjobb och döms till samhällstjänst?


gjorde 240 timmar sammtidigt som jag jobbade heltid... vill inte göra om det....
Citera
2007-09-14, 11:04
  #8
Medlem
Den dömde gör sin samhällstjänst på sin fritid. Domstolen anger alltid hur långt det alternativa fängelsestraffet är ( om fängelse istället valts som påföljd skulle fängelse i XX ha ådömts) 40 timmar sägs motsvara 1 månads fängelse och 240 timmar motsvarar 1 års fängelse. Om samhällstjänsten missköts kan frivården anmäla ärendet till åklagare som tar ställning till om ny talan i domstol skall väckas. Risken för detta är överhängande om den dömde uteblir eller missköter sin samhällstjänst.
Citera
2007-09-14, 13:22
  #9
Medlem
Det knäppa var att jag först fick en plats som inte alls fungerade av olika skäl men jag gjorde ändå 5 timmar där.
Sedan när vi gjorde upp ett nytt schema 1 månad senare så var jag ändå tvungen att köra under 1 månads tid.
Om reglerna skulle följas så borde jag kunnat kört av mina 45 timmar på 1 vecka.

Eller har jag fel, stället där jag är nu var med på att köra 1 v i stäck, men frivården vägrade gå med på det

Citat:
Ursprungligen postat av Goatboy
gjorde 240 timmar sammtidigt som jag jobbade heltid... vill inte göra om det....
240 timmar Får man fråga vad du hade gjort?
Citera
2017-06-23, 14:02
  #10
Medlem
Skorzenys avatar
Om man blir dömd till samhällstjänst så står det kvar tio år i registret, men när försvinner det ur registret?
ÄR det när det har gått tio års sedan domen har avklarats?
Eller är det när det har gått tio års sedan tiden för överklagan av domen har gått ut?
Eller är det när s det har gått tio års sedan samhällstjänsten är avklarad till sista timmen?
Citera
2017-08-28, 16:58
  #11
Medlem
Dom som har haft samhällstjänst? Hur är det med stickkontroller från frivården, kommer dom ut ofta eller hur ser det ut?
Citera
2018-10-12, 14:44
  #12
Medlem
Jag har blivit dömd till 50 timmars samhällstjänst och är väldigt nyfiken på vad det är man kan få göra. Det skulle därför vara intressant att höra er som har gjort ST vad/var ni har gjort den och hur ni upplevde den.
Skulle bli jätteglad att få ta del av erfarenheter!
__________________
Senast redigerad av anderss08 2018-10-12 kl. 14:46.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback