Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-09-11, 08:44
  #1
Medlem
JemyMs avatar
1Up har gjort en exklusiv preview på Silent Hill 5:
Silent Hill 5

Som ett gammalt fan får jag säga att jag är lite skeptisk. Man snackar mycket om strid vilket jag aldrig ansett vara ett viktigt tema i SH som mer varit känsliga personliga draman med relativt "normala" oförberedda huvudkaraktärer som kämpar med depression och oro/ängslighet. Jag tycker också grafiken påminner om sina PS2 föregångare vilket 2007 ser aningen föråldrat ut.
Citera
2007-09-11, 09:18
  #2
Medlem
Mr Teatimes avatar
Hupp? Jag upplevde alltid att strid var en ganska stor del av SH spelen. Meningen var ju att vanliga människor skulle vara dåliga på det, eller så var i alla fall ursäkten för den otroligt klumpiga kontrollen. Den nya killen är ju soldat men jag tror ändå inte att de tänker göra ett Doom 3 av det? Jag måste säga att jag ändå gillar det jag ser.
Citera
2007-09-11, 09:38
  #3
Medlem
Swe.patriots avatar
Äh, verkar ju svin tufft!
Citera
2007-09-11, 11:32
  #4
Moderator
Falukropps avatar
Nu har jag bara lirat SH2 till xbox, men tja, jag tycker väl att den rent ut sagt urusla spelkontrollen var vad det hela föll på.

Det var ju inte svårt att slå sig fram, bara det att kontrollen över karaktären är så otroligt klumpig på nåt sätt. Den känns inte naturlig. Annars är det ju ett grymt spel.

Så ser verkligen fram emot ett SH-spel med uppstyrd spelkontroll måste jag säga.
Citera
2007-09-11, 13:43
  #5
Medlem
Zairas avatar
nice one

ser lovande ut, tycker om hela serien
Citera
2007-09-11, 14:33
  #6
Medlem
WalterSullivans avatar
Dom verkar ha fått mycket inflytande från filmen och det oroar mig lite, bara det inte blir nån jävla film kopia utan det ska vara en djup psykologisk resa i människans undre som i dom gamla spelen. annars så verkar det åtminstonde vara någorlunda på rätt spår, grafiskt så var det ju sjukt snyggt men grafik är inte allt och speciellt inte i silent hill, bra att det är samma kompositör också. men i det stora hela så känns det väldigt mycket som en jävla film kopia, dom verkar ta det mesta från filmen istället för att hitta på egna saker att lägga in.

är lite skeptisk men kommer ändå att köpa det hur dåligt det än må bli eftersom jag är Silent Hill fanatiker. mycket taget från Silent Hill 2 också, fan huvudkaraktären såg ut som James Sunderlands bortglömda bror eller nåt även samma jacka i stort sett
Citera
2007-09-11, 15:16
  #7
Medlem
SkinnyFistss avatar
Var tvungen att göra noteringar under videon för att komma ihåg allt jag vill klaga på.
Jösses vad jag kommer känna mig som ett galet Fallout-fan nu, men whatever..

Jag börjar med det positiva.
Grafiken är ENORMT jävla snygg. Jag ser inte alls vad som skulle vara föråldrat med den. Miljöerna verkar ju behålla sin "charm" också.
Men där tar fan det positiva jag har att säga slut.

Det hela känns som ett dåligt fan-spel från folk som helt enkelt inte förstått vad som egentligen gör serien så bra. På samma sätt som filmen kändes som nåt dåligt fan-script.
Mycket från tidigare i serien finns ju med, vilket skulle kunna ses som bra. Jag tror dock tyvärr att de bara försöker härma Team Silents stil. Små barn, sjuksköterskor, hål i marken, exakt samma jävla otherworld.
Det enda nya de verkar bidra med är karaktären och stridssystemet.
Jag var inte skeptisk när jag först hörde att karaktären kommit hem från ett krig. Jag välkomnade det snarare då det känns som att kriget skulle kunna bidra med enormt mycket psykologi, och jag har spelat condemned och vet att även karaktärer som aldrig hållit i ett vapen kan vara sjukt läskiga att spela som.
Nu känns det ju tyvärr som att de går helt fel riktning. Jag tror väl fortfarande de kommer utnyttja kriget för att ge handlingen lite nyans, men stridssytemet är ju obarmhärtligt horribelt.
Dodge och block kan jag stå ut med men combos? Hoppa upp på en fiende och slå? Om det var något som gjorde Silent Hill-spelen så läskiga så var det just att kontrollen var klumpig då det simulerar hjälplöshet på ett helt fantastiskt sätt. Att verkligen tänka taktiskt går i mitt huvud inte ihop med att vara i en klaustrofobisk värld fylld av monster.
Det är bra för spelsystemet, men knappast för atmosfären. Det förvånar mig inte om det här blir ett bra, och kanske t om läskigt actionspel, men det kommer inte på något sätt vara den mänskliga upplevelsen som t om SH4 kunde bidra med.
För i helvete, Team Silent lovade oss att spelet skulle återvända till grunderna när de först utannonserade projektet.. och sen byter de helt team?

Silent Hill är uppenbart på nedgång. De första två spelen var skapade av människor som ville göra ett spel. De tredje och fjärde delarna introducerade mer och mer av konsumenternas önskningar vilket gjorde att skaparglädjen inte sken igenom på samma sätt. Sen kommer filmer och serier som är totalt värdelösa och bara ytliga kopior och sist men inte minst Silent Hill 5.
Det som stör mig mest är Akira Yamaoka. Jag litade i stort sett helt och hållet på honom förut. Var han med och skapade spelet så skulle det bli bra eftersom han älskade serien.
Nu är hans namn lika mycket kvalitetsstämpel som Sveriges Tandläkarförbund.

Usch och tvi.
Jag ska försöka att inte helt dömma ut spelet innan det är klart och faktiskt ge det en chans sen (även om jag inte kommer köpa spelet förrän jag vet att det är värt det) men det är svårt.
Citera
2007-09-17, 09:12
  #8
Medlem
SkinnyFistss avatar
Ingen annan som är intresserad av detta?

Jag la just märke till att The Collective skapat både Buffy och Getting Up. Buffy ska vara ett riktigt bra fightingspel. Getting Up är ett graffitispel med stort fokus på kulturen, något jag tyckte de lyckades ganska bra i. Ett stort jävla minuspoäng i det spelet var dock att det fokuserade så mycket på slagsmål att det bara blev löjligt. Som att en helt random kille from the streets skulle gå runt och banka gängmedlemmar, säkerhetsvakter, POLISER och "agents" till döds? Det knuffade verkligen ut mig ur världen de försökte bygga upp, något jag är orolig kommer hända i SH5 också.
Citera
2007-09-17, 10:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
är lite skeptisk men kommer ändå att köpa det hur dåligt det än må bli eftersom jag är Silent Hill fanatiker. mycket taget från Silent Hill 2 också, fan huvudkaraktären såg ut som James Sunderlands bortglömda bror eller nåt även samma jacka i stort sett

Typiskt tecken på idébrist hos utvecklarna, se även Final Fantasy-serien. Kanske ett nytt team som utvecklar o.s.v., och så sneglar dom helt på de tidigare spelen som sålts. Samma fenomen går att finna inom filmen.
Citera
2007-09-17, 14:01
  #10
Medlem
Fina Gubbens avatar
Till vilken plattform kommer detta spelet?
Citera
2009-05-21, 17:12
  #11
Medlem
Förlåt för världens bump, men den stora tråden är stendöd.

Ni som var skeptiska om detta spel redan 2007, vad tycker ni nu när det funnits ute ett tag?

I min mening styrde man upp striderna, ja, men kameran kan ändå vara besvärlig ibland. Det är svårt att ställa in en perfekt vinkel. Jag kör på PS3 och har stött på vissa buggar dessutom. Grafiken är underbar.

Vad tycker ni då?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback