Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-09-11, 03:46
  #1
Medlem
Dharmas avatar
Den här tråden är till för er som vill eller har köpt eller byggt hus i Utlandet och kan dela med er av era kunskaper eller ställa frågor.

Finns det någon här som har köpt eller byggt hus utomlands?
Finns det det någon som har frågor angående husbygge\köp utomlands?

Tråden handlar även givetvis om tomter, vingårdar etc etc
Citera
2007-09-11, 15:46
  #2
Medlem
Dharmas avatar
Jag har en första fråga.
Finns det någon som skulle kunna definiera lagstiftningen för markköp i Vietnam och Kambodja?

Jag drar igenom Thailands lagstiftning så får de som är intresserade lite info

I Thailand kan man som utlänning inte äga mark. Det man kan göra är att leasa marken på 30+30+30 år
Man måste förlänga avtalet efter 30 år.
Man måste leasa av någon som går med på att nollställa avtalet om man vill sälja och även ha med en klausul som säger att om lagstiftningen i Thailand ändras så övergår marken till din ägo.

En annan möjlighet är att bilda ett företag. Det finns advokater som hjälper till med detta.
Företagets enda uppgift är att äga marken.
Advokaten kommer att ordna med Thailändska styrelseledamöter för företaget. Detta eftersom ett företag som äger mark får bara ägas till 49% av utlänningar och 51% av Thailändare.
Man ska dock se till att alla Thailändarna som sitter i styrelsen är passiva ledamöter och har skrivit på ett papper där dom överlåter allting till dig.
Ett företag kommer att kosta en liten slant varje år.
Citera
2018-02-07, 11:04
  #3
Medlem
Jag byggde 08-09 på Phuket och skall nu bygga ännu ett på Phuket.
Har fått tag i en liten tomt så blir ett litet hus på 60-80 kvm på markplan men kan ju bli 2 plan (förmodligen blir det 2 plan).
Är inte intresserad av stor trädgård utan kommer mest ha gjuten platta på den del där huset inte står.

Har redan hus på Phuket och Sverige utan ser detta mest som ett litet sidoprojekt så har inte bråttom (förra huset jag byggde på Phuket så hade jag bråttom). Att jag vill bygga har nog mest med att göra att det gör ont i mig när mark/tomt står orörd (planterade massa gummiträd på annan mark av samma anledning för 8-9 år sedan).

Så är det någon annan som byggt i Thailand (helst på Phuket förstås) som har tips och råd att dela med sig av?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback