Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-09-09, 22:15
  #1
Medlem
Frank Shamrocks avatar
Hej,

hur ska man ställa sig till ett jobberbjudande som innebär 6 månaders provanställning? Jag har nu ett fast jobb i it-branshen men har mitt cv ute och sökt lite jobb sådär, nu har jag fått ett erbjudande som verkar intressant. Men problemet är att de erbjuder mig 6 månaders provanställning, jag är över 30, är senior inom branshen och tjänsten som jag fått erbjudande om innebär stort ansvar och stora krav på mig.

Jag tycker att jag borde kommit bort ifrån provanställning och det känns lite som ett alltför stort risktagande... Pratade med en god vän som tyckte att jag inte ska acceptera det. Så min fråga är helt enkelt, är det alltid provanställning som gäller? Är det orimligt att ställa som krav att få fast anställning direkt?

Mvh,

Frank
Citera
2007-09-09, 22:20
  #2
Medlem
grens avatar
Provanställning är väl praxis på alla företag, om det inte är så att de redan känner dig? Det handlar mest om att de ska se att du fungerar i gruppen och den arbetsuppgift du ska hålla på med.

Om det var ditt företag, hade inte du velat provanställa först? Själv hade jag blivit väldigt ledsen att inte kunna sparka dig om det visar sig att du har kompetensen men är ett rövhål mot dina arbetskamrater. Att bli av med en sån människa med Sveriges lagar är inte lätt.
Citera
2007-09-09, 22:49
  #3
Medlem
wildhorsess avatar
För att provanställning ska föreligga måste du och din arbetsgivare överenskomma om detta. Det står dig alltså fritt att tacka nej till provanställning. I realiteten ställs du inför ett faktum om du vill ha jobbet, så någon möjlighet till val är det alltså inte frågan om. Väl värt att bära i minnet då centerpartiet vill införa ”ungdomskontrakt” om två år, vilket innebär en provanställning och rättslöshet i arbetslivet för alla under 26 år.
Citera
2007-09-10, 12:04
  #4
Medlem
Swedie765s avatar
provanställninge är väll egentligen till för båda parter....
Arb.givaren ska kunna se vad du kan erbjuda och du får en chans att testa på jobbet..är alla nöjda och glada efter 6mån så övergår det ju till en fast anst. är någon av parterna missnöjda så är det ju bara att avsluta sammarbetet..
Dom jobb jag har haft har alla haft prov.anst även om jag bytt inom samma bransch
Citera
2007-09-10, 12:22
  #5
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Väl värt att bära i minnet då centerpartiet vill införa ”ungdomskontrakt” om två år, vilket innebär en provanställning och rättslöshet i arbetslivet för alla under 26 år.

Vad tyckte du om sossarnas plusjobb som inte bara var ett förslag utan verkligen blev införda.
Citera
2007-09-10, 12:59
  #6
Medlem
soers avatar
Du skulle ju kunna förhandla om provanställningens längd och få ner det till tre månader kanske. Använd som argument att du faktiskt inte är en nyutexaminerad 21-åring utan har många år i branschen och att du gärna vill jobba hos dem men ett halvårs provanställning känns för osäkert osv.
Citera
2007-09-10, 21:48
  #7
Medlem
Frank Shamrocks avatar
Tack ska ni ha för inputen. Ska ta ett snack med dem i morgon och ventilera mina farhågor och tankar på ett diplomatiskt sätt så får vi se
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback