Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-09-09, 16:32
  #1
Medlem
geggans avatar
Hej,

har en Maxtor One Touch II 250gb som åkt i golvet och sen dess ger ifrån sig ett stegrande pipande ljud när jag försöker koppla in den. Garantin har löpt ut så tänkte försöka laga den själv, någon som vet nånting om hur man kan gå tillväga?

tack på förhand!
Citera
2007-09-09, 16:57
  #2
Medlem
Om den var igång och under användning är den nog ganska trasig, men du kan ju hoppas på att nån sladd inte sitter som den ska. Börja skruva!
Citera
2007-09-09, 21:21
  #3
Medlem
Det är bara att försöka och se hur det går.
Citera
2007-09-09, 23:16
  #4
Medlem
]CraP}s avatar
Du skulle kunna öppna chassit, ta ur själva hårddisken och koppla in den på vanligt sätt till datorn.

Om den fortfarande låter så är den trasig på "riktigt". Förmodligen en läsarm som skrapar emot en skiva.
Citera
2007-09-10, 01:14
  #5
Avstängd
Feinlyres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1+3+3=7
Om den var igång och under användning är den nog ganska trasig, men du kan ju hoppas på att nån sladd inte sitter som den ska. Börja skruva!
Det kan man nog lugnt säga, och så här också:
Citat:
Ursprungligen postat av ]CraP}
Förmodligen en läsarm som skrapar emot en skiva.
Fast läsarmarna brukar väl "hugga ner" i skivan, så allt blir kaputt.
Citera
2007-09-12, 17:10
  #6
Medlem
geggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feinlyre
Det kan man nog lugnt säga, och så här också:

Fast läsarmarna brukar väl "hugga ner" i skivan, så allt blir kaputt.


Har nu skruvit isär hårddisken och kopplat in och är beredd att hålla med om att det är läsarmen som verkar vara defekt, kan jag försöka ngt själv lr måste jag lämna in den?
Citera
2007-09-12, 17:47
  #7
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geggan
Har nu skruvit isär hårddisken och kopplat in och är beredd att hålla med om att det är läsarmen som verkar vara defekt, kan jag försöka ngt själv lr måste jag lämna in den?


Man reparerar inte trasiga hårddiskar. Med tanke på att en hårddisk måste öppnas i en kontrollerad atmosfär (dvs dammfritt, sterilt, etc), och att toleranserna är så otroligt små så skulle det bli sjukt dyrt att försöka rädda en trasig disk. Det blir billigare att tillverka en helt ny.
Att försöka rädda den hemma är bara att glömma.

Undantaget är när datan på disken är värd så mycket att det blir värt kostnaden att rädda den. Men då extraherar man bara datan och slänger disken sedan.

Det bästa du kan göra i ditt läge är väl att köpa en ny lös hårddisk och stoppa in i kabinettet. Det behöver inte vara exakt samma sort eller storlek, vad som helst lär gå bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback