Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-12, 10:22
  #805
Medlem
Rusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gentleman
Visst, jag trodde inte du var för censur, menade bara att de som vill censurera tycker det är bra om du saknar kunskap om saker de inte gillar. Torshammaren symboliserar inte främlingfientlighet, men en del vill förstås försöka få det till det.

Inom mytologin spelar Mjölner inte en jättestor roll. Den är ett magiskt vapen som några dvärgar smidde till Tor, och åskdunder kommer när han slår med den och åker i sin vagn över himlen. Han använder den för att slåss mot jättarna som försöker göra kaoz. I slutstriden dör gudarna och allt förstörs, men sen föds en ny värld. Såna här föreställningar om världens undergång var ganska vanliga under tidig medeltid, Europa var ett ganska oroligt område. När norden kristnades och de kristnas kors började dyka upp på runstenar osv så blev torshammaren också en mer spridd symbol. Sedan på 1800-talet när folk började gilla den delen av vår historia dök den upp igen.

edit: statyn på Mariatorget visar historien om när Tor fiskade. Han hade ett oxhuvud som bete och fick napp, det gick tungt som fan men han drog upp och det visade sig att han fångat själva midgårdsormen. Då slog han den i huvudet och den gled ner i havet igen.

Rättelse: Tor försökte slå ihjäl midgårdsormen men jätten som var med i båten blev rädd och kapade linan varpå tor slog ihjäl jätten.
Citera
2012-09-23, 03:20
  #806
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irfa
Haha! Så sant som det är sagt.
Gillar nordisk mytologi men hammarna som packet bär brukar oftast se ut som något köpt på en loppmarknad.

Hm… min pappas hammare är den största hammaren man vanligtvis kan ha runt halsen, och den kostade ca 1900 kronor, och är i äkta silver… verkar det vara något man brukar köpa på en loppmarknad? Nee inte direkt du… på loppis är dom fan gjorda av tenn eller nått sånt
Citera
2012-12-03, 19:36
  #807
Medlem
Tors hammare är en religiös symbol. Även slöjor och burkor är religiösa symboler.
Borde bli skolfotograf och söka mig till nån mångkulturell skola där jag klargör att inga religiösa symboler får förekomma på klassfotot, vilket även innebär att slöjorna ska av eftersom ateister/protestanter/laestadianer/asatronde/whatever kan känna sig KRÄNKTA.

Om någon kallar mig rasist så golvar jag vederbörande med kameran.
Citera
2016-02-08, 19:19
  #808
Medlem
docktorhexs avatar
Jag lånar tråden ist för att starta en ny:

Jag bär en Torshammare i silver (Kopia av torshammare från Rømersdal) jäkligt fin och inget mer direkt så än att jag lyssnar på mkt hårdrock/rock.
Jag har massa olika utländska kompisar och inga problem med det eller dom med mig.

Men många som träffar mig antyder på smycket.

- Ta av dig det, är du rasist?
Senast i helgen "Jasså du är sån du"

Varför kopplas detta smycka så enormt mot rasims??
Vad kan man kontra med då folk antyder på detta smycke?? Tips tack
Citera
2016-02-08, 20:24
  #809
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docktorhex
Jag lånar tråden ist för att starta en ny:

Jag bär en Torshammare i silver (Kopia av torshammare från Rømersdal) jäkligt fin och inget mer direkt så än att jag lyssnar på mkt hårdrock/rock.
Jag har massa olika utländska kompisar och inga problem med det eller dom med mig.

Men många som träffar mig antyder på smycket.

- Ta av dig det, är du rasist?
Senast i helgen "Jasså du är sån du"

Varför kopplas detta smycka så enormt mot rasims??
Vad kan man kontra med då folk antyder på detta smycke?? Tips tack

Brunbyxorna har försökt stjäla den som symbol men till och med Expos symbollexicon beskriver det som en symbol som används av många som inte är rasister.

Så svara helt enkelt att du kan inte hjälpa att nassar försöker sno den symbol och att ta av den legimiterar deras stöldförsök av en gammal religös symbol.

Sedan om AFA idioterna eller brunbyxorna begriper det är en annan femma, de brukar inte höra till den begåvade delen av befolkningen.
Citera
2016-02-09, 11:36
  #810
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docktorhex

Varför kopplas detta smycka så enormt mot rasims??
Vad kan man kontra med då folk antyder på detta smycke?? Tips tack

Det är för att rasister har använt sig av detta och andra föremål, inte bara som smycken, utan i propaganda och alla möjliga andra sammanhang.

Om du inte är rasist behöver du bara tala om att du inte tycker att du är bättre än andra människor bara för att de har en annan hudfärg osv. Det är det som är rasism. Om folk inte fattar detta är det inte mycket att göra något åt.

Sedan har du ju valt ett smycke som tyvärr har fått ett visst rykte. Då kommer du att hamna i sådana situationer, och råka ut för sådana kommentarer. Inte mycket att göra något åt.
Citera
2017-12-14, 22:06
  #811
Avstängd
...och i vanlig ordning kanske vi ska vända på begreppen för att få lite distans till det hela.

Hur hade tongångarna gått ifall det var en burka, kippa, turban eller ett kristet kors som skulle BORT från fotografiet "one way or the other"?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback