Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-09-03, 21:51
  #1
Medlem
Vad bör man känna till innan man köper en bostadsfastighet och börjar hyra ut lägenheter?
Om jag köper den som en enskild firma, kan jag då använda hyresintäkterna till att betala tillbaka lånet jag tog för att köpa fastigheten, och på så sätt slippa skatta för hyresintäkterna?
Om man bor själv i bostadsfastigheten, måste man betala hyra till sig själv då?
Andra regler och lagar som kan krångla till vad som vid en första anblick verkar enkelt?
Citera
2007-09-03, 21:57
  #2
Medlem
Citat:
Vad bör man känna till innan man köper en bostadsfastighet och börjar hyra ut lägenheter?

Att det sällan är lönsamt?
Citera
2007-09-03, 22:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trzy
Att det sällan är lönsamt?
Utveckla gärna; Varför är det sällan lönsamt? Vart tar hyresintäkterna vägen?
Citera
2007-09-03, 22:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkealf
Vad bör man känna till innan man köper en bostadsfastighet och börjar hyra ut lägenheter?
Kolla på direktavkastningen så att den genererar vettigt kassaflöde
Citat:
Ursprungligen postat av Henkealf
Om jag köper den som en enskild firma, kan jag då använda hyresintäkterna till att betala tillbaka lånet jag tog för att köpa fastigheten, och på så sätt slippa skatta för hyresintäkterna?
Nej, oavsett bolagsform eller om du köper den privat eller ej kan du aldrig dra av amortering, endast räntekostnaderna. Amortering är ju inte en kostnad.
Citat:
Ursprungligen postat av Henkealf
Om man bor själv i bostadsfastigheten, måste man betala hyra till sig själv då?
Nej, det behöver du inte, men du ska deklarera för fri bostad.
Citat:
Ursprungligen postat av Henkealf
Andra regler och lagar som kan krångla till vad som vid en första anblick verkar enkelt?
Tja, det kan vara värt att läsa hyreslagen, och ha en vettig ansvarsförsäkring ifall någon ramlar och bryter lårbenshalsen exempelvis.
Och jag skulle rekommendera att lägga fastigheten i ett AB, så du inte står personligt ansvarig om räntorna rusar fett uppåt....
Citera
2007-09-04, 01:17
  #5
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkealf
Utveckla gärna; Varför är det sällan lönsamt? Vart tar hyresintäkterna vägen?

I och med att vi har hyresreglering i Sverige, är det inte så lönsamt som det kunde ha varit. Det är huvudanledningen till att det byggs så få lägenheter.
Citera
2007-09-04, 10:46
  #6
Medlem
Om man köper en bostadsfastighet för 2 miljoner som innehåller 4 fräscha lägenheter som vardera genererar ca 4,000 i hyra per månad, blir hyresintäkterna då alltså strax under 200,000 per år, varav ungefär 50,000 försvinner i driftskostnad, och om man lånat alla 2 miljoner ytterligare 100,000 försvinner i ränta. Dessutom ska väl säkert någon diskmaskin bytas här och där. Inser nu att det inte blir särdeles mycket vinst över.
Om man dock bor i en av lägenheterna själv, hur mycket ska man då ge till skatteverket för bostadsförmånen?
Citera
2007-09-04, 12:58
  #7
Medlem
locmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkealf
Om man köper en bostadsfastighet för 2 miljoner som innehåller 4 fräscha lägenheter som vardera genererar ca 4,000 i hyra per månad, blir hyresintäkterna då alltså strax under 200,000 per år, varav ungefär 50,000 försvinner i driftskostnad, och om man lånat alla 2 miljoner ytterligare 100,000 försvinner i ränta. Dessutom ska väl säkert någon diskmaskin bytas här och där. Inser nu att det inte blir särdeles mycket vinst över.
Om man dock bor i en av lägenheterna själv, hur mycket ska man då ge till skatteverket för bostadsförmånen?


ingen idè att ens kolla på en fastighet med så få lägenheter, orkar inte utveckla mig just nu men under 10-12 lägenheter är helt enkelt inte vinstgivande i förhållande till jobb, ansvar mm... möjligen att en fastighet med 4 lägenheter kan va tillräckligt till att finansiera eget boeende...
Citera
2007-09-04, 14:47
  #8
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkealf
Om man köper en bostadsfastighet för 2 miljoner som innehåller 4 fräscha lägenheter som vardera genererar ca 4,000 i hyra per månad, blir hyresintäkterna då alltså strax under 200,000 per år, varav ungefär 50,000 försvinner i driftskostnad

Så lite? Brukar det inte vara mer?

Exempel:
"I går kritiserade Bengt Turner, professor i nationalekonomi, Allokton för att underskatta driftkostnaderna för bolagets fastigheter. Han menar att det normala är att 50–60 procent av hyresintäkterna går till drift och underhåll."
- Dina Pengar
Citera
2007-09-05, 10:30
  #9
Medlem
locmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Så lite? Brukar det inte vara mer?

Exempel:
"I går kritiserade Bengt Turner, professor i nationalekonomi, Allokton för att underskatta driftkostnaderna för bolagets fastigheter. Han menar att det normala är att 50–60 procent av hyresintäkterna går till drift och underhåll."
- Dina Pengar


ja en 50-60% får man allt räkna med, men då gäller det inkl trasiga tvättmaskiner mm, de verkar inte som ts räknade med det i driften utan vid sidan av...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback