Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-07, 14:06
  #265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
klockrent och får helt rätt korvstroganoff-smak av 100kr-lunchresturangkvalité
Kan rekommendera det utan att skämmas.

Går att hitta den som pdf.

Det är väl inte alldeles lätt att hitta ett hak som tar 100 spänn för en tallrik strogranoff? Det är väl en rätt man äter i plugget? Eller hemma med föräldrar som vill laga mat på 15 minuter?
Citera
2018-04-08, 17:53
  #266
Medlem
matfett
stek lök
stek falukorven
kryddor
häll i 2 krossade tomater
mer kryddor
1 creme fraiche med smak (hade pakrika och chili)

Nog en av dom bästa korv stroganoffen jag haft
Citera
2019-01-26, 08:39
  #267
Medlem
krings avatar
Ni som bor utanför Sverige, hur lagar ni er korv stroganoff?

Här går det inte att få tag på falukorv och all korv jag provat här har alltid någon specifik kryddning jag inte tror passar bra som ersättning till falukorven (bor mitt i smeten Tyskland-Benelux).

Någon som har tips på bra ersättning för den klassiska korven?
Citera
2019-01-26, 09:48
  #268
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kring
Ni som bor utanför Sverige, hur lagar ni er korv stroganoff?

Här går det inte att få tag på falukorv och all korv jag provat här har alltid någon specifik kryddning jag inte tror passar bra som ersättning till falukorven (bor mitt i smeten Tyskland-Benelux).

Någon som har tips på bra ersättning för den klassiska korven?
Hm, svårt men jag har med success använt standard-Leberkäse.

Självklart blir smaken litet annorlunda men frågan är om det faktiskt inte blir godare än med falukorv . Allt hänger som vanligt på kvaliteten på Leberkäsen.

~Paul~
Citera
2019-01-27, 14:13
  #269
Medlem
Ambelains avatar
Häll gärna Mascarpone i stroganoffen, det ger den en underbar, oslagbar, Krämighet.
Som man inte kan få med bara grädde eller Creme Fraische.

Men gör annars som vanligt, med grädde, eller Creme Fraische, i först, och klicka i Mascarponen först vid slutet.

Dessutom så måste det ju vara Passerade tomater, och inte krossade.

Stekt gul paprika som grönsak i, och stekt lök såklart.
Stekta tunna champinjoner också att ha i.

Korv som huvudingrediens är jag inte så förtjust i, jag gillar bättre "grytbitar."
Men som vegetarian väljer jag såklart vege-grytbitar.
Som först steks till så att de får stekyta.



Om man inte vill ha Ris,
så går det mycket bra med Gnocchi också.
Faktiskt utomordentligt bra.
Citera
2019-01-27, 17:29
  #270
Medlem
TraXzmans avatar
En enkel korvstroganoff är bara pinnar av korv lätt värmda i lite olja ej brynt, grädde, svartpeppar, vitpeppar, paprikapulver, lökpulver, vitlökspulver, lite mjölk, maizena (redning) sen ketchup på slutet rör om puttra nån minut. Ev en liten skvätt fond eller soya på slutet. Serveras med tagliatelle

Färska örter på slutet på rätten om så vill

I övrigt funkar bara creme fraish med olika smaker, eller kombo med grädde och creme fresh
__________________
Senast redigerad av TraXzman 2019-01-27 kl. 17:32.
Citera
2019-02-06, 02:54
  #271
Medlem
ProcioneLavatores avatar
Mina ingredienser utöver det vanliga är dijonsenap, någon vinäger (vet inte vilken ), smoked paprika och timjan
Citera
2019-02-07, 18:33
  #272
Medlem
När jag blandar runt korven och löken i pannan går alltid korven sönder så det blir mindre bitar på en del av dem, någon som vet hur jag kan undvika detta? Har jag för hög värme?
Citera
2019-02-07, 18:39
  #273
Medlem
Ibland klipper jag ned lite bacon när jag steker korven. Blir jättegott!
Citera
2019-02-07, 22:36
  #274
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
När jag blandar runt korven och löken i pannan går alltid korven sönder så det blir mindre bitar på en del av dem, någon som vet hur jag kan undvika detta? Har jag för hög värme?

Troligtvis saft från löken. Lägg i löken senare när den puttar med såsen. Riskerar du dessutom inte bränna löken vilket kan ge en trist bismak. Får du dessutom en mjukare rundare men mer framträdande smak på löken.
Citera
2019-02-07, 22:39
  #275
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
En enkel korvstroganoff är bara pinnar av korv lätt värmda i lite olja ej brynt, grädde, svartpeppar, vitpeppar, paprikapulver, lökpulver, vitlökspulver, lite mjölk, maizena (redning) sen ketchup på slutet rör om puttra nån minut. Ev en liten skvätt fond eller soya på slutet. Serveras med tagliatelle

Färska örter på slutet på rätten om så vill

I övrigt funkar bara creme fraish med olika smaker, eller kombo med grädde och creme fresh

Pinnar av korv? Först tar du grädde som du kan reducera. Sen tillsätter du mjölk? Och lök, vitlökspulver och ketchup som dödar maten. Och så soya?

Vad heter receptet? Raggar-stroganoff?
Citera
2019-02-07, 22:52
  #276
Medlem
- Falukorv så klart. (inte givet att den med högst kötthalt blir bäst i en stroganoff. Den kan bli för "fin")
- Rejäl klick riktig smör.
- Creme Fraiche (vissa gör med grädde men då får man inte den syran)
- Lök
- En skvätt dijonsenap
- Passerade tomater (tillsätt efter tycke)

Fräs korven i rikligt med smör så smakerna frigörs i korven. Bränn den inte. Då får man bismak som inte är rolig. Tillästt Creme fraiche och dijionsenap (börja sparsamt och smaka av mängden), ner med lök och tillsätt passerade tomater efter smak. Tillsätt salt och svartpeppar medan du smakar av. Tänk på att det kan ta en liten stund innan salt och peppar frigör smaker så var inte för snabb att hälla i mer. Smaka av, smaka av, smaka av. Avsluta med röra ner en liten klick smör som får smälta. Den klicken kommer smakhöja allt. Låt det sjuda.

Godast tycker jag nästan den är dagen efter. När den fått stå över natten i kylen och sen värmas upp. Falukorv tar tid att gifta sig med andra smaker.

Servera med lite hackad persilja som topping.

Och här kommer den hemliga ingrediensen. Har du råd och kosta på dig en liten ansjovisburk så släng ner två stycken små bitar istället för salt. Finns inget bättre sälta att ha i mat. Fettet i ansjovisen smakhöjer dessutom. (Nej det blir ingen fisk i stroganoffen. Tillsätt den med Creme Fraiche så smälter den ner till nyttigt fett och sälta)
__________________
Senast redigerad av helofin 2019-02-07 kl. 23:00.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback