Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-08-31, 16:35
  #1
Avstängd
darkdog8s avatar
Tjena
Jag ska starta ett UF-företag som projektarbete, går sista året på handelsprogrammet i gymnasiet.

Jag söker lite konkreta tips från er som vill dela med er, vad man ska tänka på osv.

Mitt största problem för tillfället är att jag inte har någon bra affärsidé så jag kan inte kicka igång företaget än. Den enda åtgärden jag vidtagit är att jag har beställt boken "Rivstart" från starta-eget.se. Kommer i brevlådan på måndag eller tisdag förhoppningsvis.

Tills dess, finns det några här som haft framgång i att driva UF-företag när ni gick på gymnasiet? Har ni några roliga historier att dela med er av?


Allt som kan vara till nytta är välkommet att skrivas i tråden!


Tack på förhand!
Citera
2007-08-31, 16:53
  #2
Medlem
Hjälp

Jag hade UF-företag förra året!! Va det roligaste jag har gjort under gymn tiden.....

Några tips: VA 3-4 pers i företaget,(inga tjejer med i gruppen) Skrev en affärsplan direkt, och låt er rådgivare hjälpa er! Satsa mycket pengar på att få en snygg monter till regionala mässan!

Är det nånting annat du undrar....kom för övrigt 2:a i bästa tjänst och sluta 4 i bästa företag i vår region.....
Citera
2007-08-31, 17:05
  #3
Medlem
Gurkan100s avatar
Jag drev ett mycket framgångsrikt UF-företag när jag gick i tvåan på min skola, för några år sedan. Vi var två personer och det fungerade skitbra! När året var slut hade vi en vinst på ca 50 000kr och flertalet priser. Sen fortsatte vi driva företaget i en annan bolagsform.

Vi sålde en egen-utvecklad produkt, och fick sponsorer som täckte upp den största tillverkningskostnaden. Sen satsade vi ungefär 2000kr var.
Citera
2007-08-31, 17:17
  #4
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarphagen
Några tips: VA 3-4 pers i företaget,(inga tjejer med i gruppen)

Det går utmärkt att driva företag på två personer. Varför inga tjejer?

Citat:
Ursprungligen postat av skarphagen
pengar på att få en snygg monter till regionala mässan!

Man behöver inte satsa mycket pengar för att fixa en snygg monter. Vi tog två platt-tv hemifrån och spelade upp ett bildspel. Sen hade vi vår egna dator uppställd där man kunde kolla hemsidan. Och sen är det bara att måla montern i företagets färger + logo, och kanske något annat på montern.

Citat:
Ursprungligen postat av skarphagen
Skrev en affärsplan direkt, och låt er rådgivare hjälpa er!
Rådgivare? Jag litar då mer på mig själv när det gäller sådant. Dessutom anser jag att en rådgivare är helt onödigt.

Däremot är det viktigt att fixa en affärsplan snabbt, om man ska ha sponsorer. Dom brukar oftast vilja se att man har något att komma med, och är seriös. Vilket i sin tur innebär att affärsplanen ska vara snygg och bra formulerad.
Citera
2007-08-31, 17:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan100
Jag drev ett mycket framgångsrikt UF-företag när jag gick i tvåan på min skola, för några år sedan. Vi var två personer och det fungerade skitbra! När året var slut hade vi en vinst på ca 50 000kr och flertalet priser. Sen fortsatte vi driva företaget i en annan bolagsform.

Vi sålde en egen-utvecklad produkt, och fick sponsorer som täckte upp den största tillverkningskostnaden. Sen satsade vi ungefär 2000kr var.

får man veta eran idè
Citera
2007-08-31, 17:19
  #6
Avstängd
darkdog8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarphagen
Jag hade UF-företag förra året!! Va det roligaste jag har gjort under gymn tiden.....

Några tips: VA 3-4 pers i företaget,(inga tjejer med i gruppen) Skrev en affärsplan direkt, och låt er rådgivare hjälpa er! Satsa mycket pengar på att få en snygg monter till regionala mässan!

Är det nånting annat du undrar....kom för övrigt 2:a i bästa tjänst och sluta 4 i bästa företag i vår region.....

Problemet är att jag ska driva företaget själv, är enda killen i klassen plus att de övriga ska göra andra saker, var väl två tjejer eller nåt som skulle göra nåt företag tillsammans.

Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan100
Jag drev ett mycket framgångsrikt UF-företag när jag gick i tvåan på min skola, för några år sedan. Vi var två personer och det fungerade skitbra! När året var slut hade vi en vinst på ca 50 000kr och flertalet priser. Sen fortsatte vi driva företaget i en annan bolagsform.

Vi sålde en egen-utvecklad produkt, och fick sponsorer som täckte upp den största tillverkningskostnaden. Sen satsade vi ungefär 2000kr var.

Grattis, låter framgångsrikt.
Vad var det för grej ni hade utvecklat då?
Citera
2007-08-31, 18:34
  #7
Medlem
buyzabas avatar
Ang. affärsidéer finns det mycket man kan göra. Anordna högstadiediscon? Putsa fönster? Osv.
Citera
2007-08-31, 18:48
  #8
Medlem
kultingens avatar
Är målet bra betyg eller mycket pengar, eller kanske båda?
Citera
2007-08-31, 19:12
  #9
Medlem
TommyGBGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
Är målet bra betyg eller mycket pengar, eller kanske båda?

Skit i betyg, sikta på mycket pengar!
Citera
2007-08-31, 21:54
  #10
Avstängd
darkdog8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
Är målet bra betyg eller mycket pengar, eller kanske båda?


Haha, bra fråga!

Kanske inte strävar efter ett fett MVG, men kanske ett VG?
Självklart vill jag ha mycket pengar! $$$
Citera
2007-09-01, 15:35
  #11
Medlem
Jag och 2 killar till funderar på att starta ett UF-företag som projektarbete. Vi går NV men jag har gått företagsekonomi så därav just UF.

Vi vet inte riktigt vad vi borde satsa på och undrar om ni har några tips? Har glömt mycket av det som sades på FE lektionerna men behöver bara bli lite påminnd så kommer det nog tillbaka.

Edit* Jag fick solklart mvg i FE och mina kompisar är också naturligt begåvade. Vi är rätt bra på foto, datorer etc. Vi har väldigt lätt för att lära oss (jag iaf). Ni behöver alltså inte vara oroliga för att vi inte kommer klara av att driva ett företag. Vi behöver bara hjälp med affärsidén.
Citera
2007-09-02, 23:43
  #12
Avstängd
darkdog8s avatar
Det börjar bli bråttom för mig nu, på fredag måset jag lämna in en idéskiss för mitt företag och jag har ingen färdig affärsidé än :P
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback