Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-28, 07:51
  #13
Medlem
Sticker till Lettland idag och tar med mig kameran för att fotografera lite.
Finns det något i Riga? Blir bara en dagsutflykt i staden för att sedan åka med båten hem!

Mvh
Citera
2013-06-28, 13:23
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PringlesMannen
Sticker till Lettland idag och tar med mig kameran för att fotografera lite.
Finns det något i Riga? Blir bara en dagsutflykt i staden för att sedan åka med båten hem!

Mvh

Det finns nog en hel del om du tar dig lite utanför centrum. Det är ganska nedgånget på sina håll men i centrum är det förhållandevis städat. Kan inte minnas att jag såg något övergivet men så var jag också konstant full. Båten är en riktig upplevelse. Kan tänka mig att den är jämförbar med en firmafest på samhall.
Citera
2013-07-12, 13:48
  #15
Medlem
latexxxsss avatar
I Tallinns finns det väldigt många hus, som antingen är övergivna, eller i mycket dåligt skick. Och ja, jag har sett människor som bor i dessa hus.
Citera
2013-07-16, 23:30
  #16
Medlem
latexxxsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PringlesMannen
Sticker till Lettland idag och tar med mig kameran för att fotografera lite.
Finns det något i Riga? Blir bara en dagsutflykt i staden för att sedan åka med båten hem!

Mvh

Hittade du något skoj?
Citera
2013-10-13, 05:20
  #17
Medlem
Drar till Lettland och Litauen om några veckor, någon som har något att rekommendera?
Citera
2013-10-14, 01:13
  #18
Medlem
latexxxsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perra2000
Drar till Lettland och Litauen om några veckor, någon som har något att rekommendera?

Det finns en millitärbaser och sådant som står tomma.
Men som tidigare skrivet: var försiktig! Hus som ser övergivna ut, kan bebos av någon. Särskilt inom storstadsregionerna.
Citera
2013-10-14, 14:12
  #19
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latexxxss
Det finns en millitärbaser och sådant som står tomma.
Men som tidigare skrivet: var försiktig! Hus som ser övergivna ut, kan bebos av någon. Särskilt inom storstadsregionerna.

Borde det inte finns en hel del grejer från WW2 i Baltikum? De var ju inte lika noga med att städa bort sådant i öst som i väst. I vissa fall övertog ju ryssarna bara förläggningar mm som tyskarna byggt.
Citera
2013-10-20, 05:50
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av latexxxss
Det finns en millitärbaser och sådant som står tomma.
Men som tidigare skrivet: var försiktig! Hus som ser övergivna ut, kan bebos av någon. Särskilt inom storstadsregionerna.

Jo jag vet, men brukar mest vara äldre människor som bor kvar i dessa i tron av att sovjet finns kvar. Speciellt i de östra delarna finns det mkt kvar av det.

Vad är att rekommendera, egen bil eller hyrbil? Tänkte ta egen med mig, fast känns ju lite osäkert nu på hösten o ta den på båten, är väl rejält vågigt (tänker på estonia) + att dom själ väl som korpar om man kommer med en svensk o rätt så ny bil?
__________________
Senast redigerad av Perra2000 2013-10-20 kl. 06:04.
Citera
2013-10-20, 20:47
  #21
Medlem
latexxxsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perra2000
Jo jag vet, men brukar mest vara äldre människor som bor kvar i dessa i tron av att sovjet finns kvar. Speciellt i de östra delarna finns det mkt kvar av det.

Vad är att rekommendera, egen bil eller hyrbil? Tänkte ta egen med mig, fast känns ju lite osäkert nu på hösten o ta den på båten, är väl rejält vågigt (tänker på estonia) + att dom själ väl som korpar om man kommer med en svensk o rätt så ny bil?

En idé är ju att du flyger över, och hyr en bil. Att åka över med svensk bil är nog inga större problem, men använd rattlås! På ställen som parkeringar utanför köpcenter och obevakade parkeringsplatser ökar risken för bilstöld om du kör en svensk bil. Men som jag skrev tidigare.. använd rattlås. Då kan ni minska risken.

Det är nog bra om ni kollar upp vilka byggnader ni vill besöka, och kollar upp dom på olika forum, så ni inte stöter på otrevligheter som t.ex. väktare eller poliser, som får rycka ut i onödan.

Men jag har läst om Paldiski, det ska finnas mycket att utforska både i, och runtomkring staden.
Citera
2013-10-20, 23:09
  #22
Medlem
RissaTridactylas avatar
Jag bor och jobbar i Lettland (Riga) så ska försöka ge mig ut och hitta lite

Har sett lite gamla övergivna bunkrar mm, dom verkar vara rätt jämt utspridda i områdena utöver Riga.

Rätt populär UE här verkar vara t.ex som redan sagts i tråden, Jurmula. Finns en video om det som en kollega visade mig, som visar hur bra som helst hur det ser ut där; http://www.youtube.com/watch?v=1IpbG1SWNL0

Jag har hittat ett område där det verkar finnas ett par övergivna byggnader. Fast de kunde också vara under renovering, var faktiskt riktigt svårt att se, skulle fotat men mobilen var död. Men husen ser ut såhär, och det är en bild jag tagit själv strax innan den dog

http://cdn1.cdnme.se/4268101/7-3/cam...26676eb664.jpg

Ett problem med UE i det har landet är att tyvärr kan en del områden vara förbjudna utan att du vet om det. Det är ofta dåligt skyltat eller rakt av inge skyltar alls. Polisen är inget man vill ha kontakt med i det här landet

Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Borde det inte finns en hel del grejer från WW2 i Baltikum? De var ju inte lika noga med att städa bort sådant i öst som i väst. I vissa fall övertog ju ryssarna bara förläggningar mm som tyskarna byggt.

Mja inte mycket kvar, det enda jag kan tänka på rak arm är Zeppelin-hangarerna inne i stan som byggdes av tyskar, dessa är dock från WW1. Annars finns det ju en staty på St. Peterskyrkan som blivit av med huvudet pga tyskar i WW2, som dom låter stå kvar som den är Pratade med en kollega angående detta, och enligt honom så var inte Sovjeterna så mycket för att behålla något tyskt.
__________________
Senast redigerad av RissaTridactyla 2013-10-20 kl. 23:20.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback