2007-08-30, 00:20
Medlem
Hej! Någon som är haj på Qbasic och har lust att hjälpa mig med en sak. Jag hade tänkt programera ett tidtagarur som ska fungera på följande sätt:

1) tryck "space" för att starta ett 15 sek intervall
2) Då det gått 15 sekunder ska det pipa
3) Efter det ska man trycka ner "space" och då man släpper upp knappen sak tidtagaruret starta på riktigt.
4) klockan stannas av att man trycker ner knappen igen och tiden ska visas på skärmen men 4 decimaler

Jag skulle behöva det här programet för att jag ska ta tid på att lösa rubik's kub.
Då får man 15 sekunder på att sig att se på kuben. Sen ska man hålla handen på en knapp och då man släpper den ska tiden börja och sluta när man trycker på den igen. Fråga gärna om ni inte förstår.

Jag kan grunderna i Qbasic men har lite svårt med knapptryckningen och timern. Skulle vara bra om någon kunde posta ett program här eller komma med ett annat förslag. Om ni inte förstår principen så är det bara att fråga.

Det här har inget med skolarbete att göra så ni behöver inte ha dåligt samvete.

Damit! Nu hamnade jag under fel rubrik! Kan nån flytta den eller bara låta den vara?

Eller kan man flytta den själv?
Citera
2007-08-30, 01:30
Medlem
Du skriver att det inte har något med skolarbete att göra... vet du vad... jag hävdar att du ljuger... nej, jag kan inte motbevisa att du inte ljuger... men detdär låter som en typisk skoluppgift...

Och här kommer den fras som du absolut INTE vill läsa:

Citera
2007-08-30, 01:52
Medlem
Citat:
Du skriver att det inte har något med skolarbete att göra... vet du vad... jag hävdar att du ljuger... nej, jag kan inte motbevisa att du inte ljuger... men detdär låter som en typisk skoluppgift...

Och här kommer den fras som du absolut INTE vill läsa:

Du kan inte motbevisa att jag inte ljuger men jag kan bevisa att jag redan läsa programering A (fick VG) och att jag inte kommer att läsa någon mer programeringskurs. Programering A är den enda kurs där Qbasic ingår.

Så Thiesen, jag hävdar att det är du som ljuger. Vill du att jag scannar in min kursplanering för alla inlagda kurser som jag har läst och kommer att läsa och skickar den till dig? Så du själv i lugn och ro kan beskåda ditt grova klavertramp?

Jag är djävligt trött på folk som du som hävdar saker som de inte har de minsta belägg för.

Jag vill bara ha hjälp med mitt program! Det är möjligt att det var lite onödigt att skriva raden om att det inte är ett skolarbete för det leder ju till att vissa idioter tror att det är ett skolarbete just därför.

Och här kommer den fras som du absolut BORDE läsa:

Okay någon annan som kan hjälpa mig?
Citera
2007-08-30, 03:01
Medlem
Domedagens avatar
skriv in programmet du knapat ihop hittils.

orka gora en ny.. enklare o modifiera din version...
sa kan du se vad du gjort fel och lara dig..
inte bara be ngn skriva en rutin at dig.

later relativt enkelt..

Qbasic. blir ju nostalgisk nar man hade c 64 innan man borja med assembler
Citera
2007-08-30, 08:53
Medlem
wow... alltid lika roligt att man få någon att försvara sig självt på ett sånt sätt... visar på att dom känner sig träffades amt att dom inte kan försvara sig på annat sätt än genom att verka stor och tuff...
[SIZE=2][/SIZE]
[SIZE=2]Nu går jag ur med segern i behåll...[/SIZE]
Citera
2007-08-30, 09:29
Medlem
jastors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vic
Du kan inte motbevisa att jag inte ljuger men jag kan bevisa att jag redan läsa programering A (fick VG) och att jag inte kommer att läsa någon mer programeringskurs. Programering A är den enda kurs där Qbasic ingår.

Vilken tragisk jävla skola måste det inte varit om Programering A innebär QBasic?
Citera
2007-08-30, 16:18
Medlem
cls
do
if keycode = space then ;här vet jag ej hur man kodar för att trycka "space"
tid = timer
end loop
else
loop
endif

do