2007-08-29, 20:54
Medlem
Nidstangs avatar
Hej

Jag har varit tvungen att reparera Windows på C: (Windows 2000 Pro) med hjälp av CD-skivan. Inga problem det gick hur bra som helst.

Men, efter att jag gjort detta så har Windows fått för sig att D: inte är formaterad. Jag har en massa "godis" på D: och vill inte gärna formatera om den, om jag inte måste. Går detta att lösa utan att formatera om D: ?

Tack på förhand
/Nidstang
Citera
2007-08-29, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nidstang
Hej

Jag har varit tvungen att reparera Windows på C: (Windows 2000 Pro) med hjälp av CD-skivan. Inga problem det gick hur bra som helst.

Men, efter att jag gjort detta så har Windows fått för sig att D: inte är formaterad. Jag har en massa "godis" på D: och vill inte gärna formatera om den, om jag inte måste. Går detta att lösa utan att formatera om D: ?

Tack på förhand
/Nidstang
Dynamisk disk?
Citera
2007-08-29, 21:26
Medlem
Nidstangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Dynamisk disk?
Det får bli plan B iså fall, men tack iaf
Citera
2007-08-29, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nidstang
Det får bli plan B iså fall, men tack iaf
ehh.. alltså, vad får du för val om du högerklickar på den i diskhanteraren? nåt om online/offline?

hade du d: som dynamisk disk innan du var tvungen att reparera?
Citera
2007-08-29, 23:24
Medlem
trapd00rs avatar
Du måste installera SP4 och göra en regfix för att kunna komma åt diskar över 133GB (förutsätter att du har det?).
Citera
2007-08-29, 23:54
Medlem
Nidstangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
ehh.. alltså, vad får du för val om du högerklickar på den i diskhanteraren? nåt om online/offline?

hade du d: som dynamisk disk innan du var tvungen att reparera?
Nej inget om online/offline
Den syns i "Den här datorn" och klickar man på egenskaper så är allt OK
med undantag för filsystemet: Okänd

Nej det var NTFS som en vanlig disk.

Citat:
Ursprungligen postat av trapd00r
Du måste installera SP4 och göra en regfix för att kunna komma åt diskar över 133GB (förutsätter att du har det?).
Jag har inte installerat SP4 får något konstigt fel när jag skall göra det. Dr Watson rapporterar något Winlogon och sen bara avslutar Windows.
(Har en 250GB)

Däremot har jag lagt in regfixen (LBA-48) i registret. Enligt följande:
http://support.microsoft.com/kb/305098 och det har fungerat tidigare.
Citera
2007-08-30, 02:25
Medlem
Jag tror att det här beror på, precis som Sam Lowry skrev, att disken är en dynamisk volym.

Om du går in i Start -> Kör -> skriv: diskmgmt.msc. Jag har för mig att man sedan kan högerklicka på enheten och välja "Reakativera". Nu är det dock inte säkert att det här löser ditt problem.
Citera
2007-08-30, 04:08
Medlem
trapd00rs avatar
Jag tror att det är SP4 som spökar för dig där, har du installerat med en original-skiva eller en slipstreamad med SP4 kanske? Det låter nästan som att du har gjort det om det har fungerat att bara köra in 48LbA-fixen i registret tidigare, då iallafall jag har varit tvungen att installera SP4 först, in med regfix, starta om och efter det har allting varit frid och fröjd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in