2010-11-11, 12:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandeflax
Min sambo har gjort potatismos med tryffel och det var vldigt gott, men jag fredrar faktiskt trattkantarellerna!
OK, .

~Paul~
Citera
2010-11-11, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jo, vissa r lite svrare att f mjuka men som sagt; en tryckkokare halverar tiden ven i dessa exempel.

Blir det inte lite dyrt att enbart ta mandelpotatis?

Mongoliet?? Det var ovanligt . Trodde att de endast t jordekorrar smittade med pest (Michael Palin) .

~Paul~

Man kan ju ha ett potatisland..

Men det dr med Mongoliet r nog s att mandeln tl kallare klimat och jag skulle tippa att det r drfr den hamnat dr under Sovjettiden. Det r den enda rimliga frklaring jag kan komma p.

Eller s r det tvrt om! Den kanske exporterades vsterut fr att s smningom landa i Sverige??

.
Citera
2010-11-11, 13:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Man kan ju ha ett potatisland..

Men det dr med Mongoliet r nog s att mandeln tl kallare klimat och jag skulle tippa att det r drfr den hamnat dr under Sovjettiden. Det r den enda rimliga frklaring jag kan komma p.

Eller s r det tvrt om! Den kanske exporterades vsterut fr att s smningom landa i Sverige??

.
Ahh. Tack fr infon! Haha, ja det skulle vara ngot - om vi i vrt avlnga land skulle brja kpa mongolisk mandelpotatis!!

~Paul~
Citera
2010-11-11, 15:10
Bannlyst
Potatisodling i Mongoliet r tydligen en sektor p frammarsch. Jag bifogar en lnk till er som har skittrkigt och absolut ingenting roligare fr er...

http://www.monpotatopro.mn/index.php...&type=1&lang=0
Citera
2010-11-11, 15:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat
Potatisodling i Mongoliet r tydligen en sektor p frammarsch. Jag bifogar en lnk till er som har skittrkigt och absolut ingenting roligare fr er...

http://www.monpotatopro.mn/index.php...&type=1&lang=0
Intressant lsning. S - med andra ord s handlar det i princip om tysk- och hollndsk odlingsteknik .

~Paul~
Citera
2010-11-11, 16:52
Medlem
SoulStoneRiders avatar
Kroppkakor!!

Pressad kokt potatis 1 kg, salt, gg 4 st och vetemjl 5-7 dl. (mannerstrm anvnder potatismjl men jag gr efter mormors recept)

Gr bollar fyllda med stekt lk, flsk och svartpeppar. Lt sjuda i typ 25 min. Servera med lingonsylt och smr. Mmmm!
Inte mnga som ter nufrtiden. Eller?
Citera
2010-11-11, 20:31
Medlem
p0tatiss avatar
Klyftpotatis med salt o rosmarin... mmmm
Citera
2010-11-11, 23:20
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Nu har BG inte gtt igenom hela trden, men om det inte redan freslagits - testa att ha i en rejl nve parmesan i potatismoset nsta gng! Ger en krmig smak, och r ett trevligt alternativ till den vanliga vitpepparkryddningen.

- BG
Citera
2011-04-02, 17:18
Medlem
krutkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulStoneRider
Kroppkakor!!

Pressad kokt potatis 1 kg, salt, gg 4 st och vetemjl 5-7 dl. (mannerstrm anvnder potatismjl men jag gr efter mormors recept)

Gr bollar fyllda med stekt lk, flsk och svartpeppar. Lt sjuda i typ 25 min. Servera med lingonsylt och smr. Mmmm!
Inte mnga som ter nufrtiden. Eller?
Kryddpeppar i stllet fr svartpeppar i fyllningen om jag fr be. Sen koka till dom flyter upp och lite till. Varfr flyter dom upp frresten? Ngon mat-kemist som vet svaret?
Citera
2011-04-02, 17:25
Medlem
Krests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krutkurt
Kryddpeppar i stllet fr svartpeppar i fyllningen om jag fr be. Sen koka till dom flyter upp och lite till. Varfr flyter dom upp frresten? Ngon mat-kemist som vet svaret?
De svller ngot nr strkelsen blir fast s de fr lgre densitet.
Citera
2011-04-02, 17:49
Medlem
likeithards avatar
Bl Kongo borde hypas mer, den r lika dan som alla andra potatisar, fast med ball frg.
Citera
2011-04-02, 17:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard
Bl Kongo borde hypas mer, den r lika dan som alla andra potatisar, fast med ball frg.

Den r helt okej, lite vl fast i kttet bara. Dessutom har inte Carl Bildt ngra intressen i Kongo... "-S ur svenskt vidkommande skiter vi i det" hlsar det svenska utrikesdepartementet.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in