Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-11-27, 19:14
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjoho
För visst fungerar krav maga (och ALLA andra kampsporter) i verkligheten om du är tillräckligt väl tränad för att faktiskt applicera vad du lärt dig under extrem press men det är på inte sätt någon mirakelmetod som tar dig genom allt.
Fast att som du säga att...
Citat:
Ursprungligen postat av bjoho
ALLA andra kampsporter (fungerar) i verkligheten om du är tillräckligt väl tränad för att faktiskt applicera vad du lärt dig
... är dock i vissa fall inte alls sant! Alla kampsporter är långtifrån lika effektiva i självförsvar.

Om 2 taekwondo-utövare börjar slåss med varandra på riktigt kommer slagsmålet kanske börja som taekwondo men sedan kommer båda taekwondo-utövarna, när dom inser att taekwondo inte fungerar i verkligheten, mer eller mindre snabbt att kasta all sin taekwondo-träning i papperskorgen.
Deras slagsmål kommer därefter mer och mer börja påminna om något som liknar MMA!

Tar du istället en krav maga-utövare kommer denne snarare att i ett riktigt slagsmål mer och mer börja luta sig tillbaka på sin krav-maga träning.
Pga att krav maga faller sig helt naturligt om det är självförsvar på allvar som gäller, den innehåller redan den effektiva boxning, dom effektiva sparkarna samt alla de fega (läs mycket effektiva) komponenter som alla människor, som måste försvara sig på riktigt, snabbt inser är absolut nödvändigt att använda (om den som försvarar sig känner att detta är kanske på liv och död!)

Skickliga effektiva råbusar/slagskämpar har i alla tider (1200-talet, 1800-talet, 2000-talet) alltid slagits i en helt egen stil!
En stil som är mycket lik (en till mestadels stående MMA då ingen erfaren slagskämpe någonsin vill ligga på marken) MMA eller om man så vill en variant av krav maga.
Så ser brutala riktiga slagsmål "på stan" ut om en (eller båda) av slagskämparna är erfaren
I alla städer i samtliga länder världen över det senaste årtusendena, precis samma stil! En stil utvecklad ifrån reell erfarenhet utav riktiga slagsmål!
(Självfallet kraftigt influerad av lokala kampstilar och lokal kultur, men ändå i det stora hela (självfallet efter det man vet), rätt snarlik!)
Stående brottning, fega tricks samt tillhyggen är naturliga komponenter i denna tusenåriga kampstil!
__________________
Senast redigerad av Lars365 2009-11-27 kl. 19:53.
Citera
2010-03-19, 22:24
  #158
Medlem
givves avatar
Det beror ju helt på vem som utövar det, Amir peretz eller vad han heter lät ju bas rutten attackera honom med pistol, och varje gång lyckades amir avväpna honom. Bas själv påpekade att han aldrig trott på sånt här, men att han var väldigt imponerad av Amir.
Citera
2016-05-03, 13:01
  #159
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givve
Det beror ju helt på vem som utövar det, Amir peretz eller vad han heter lät ju bas rutten attackera honom med pistol, och varje gång lyckades amir avväpna honom. Bas själv påpekade att han aldrig trott på sånt här, men att han var väldigt imponerad av Amir.

Bump.

Med pistol ja, hade velet se hur det gick för honom om Bas körde på som vanligt.
Citera
2016-05-03, 14:33
  #160
Medlem
confused...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hem_bränt
Bump.

Med pistol ja, hade velet se hur det gick för honom om Bas körde på som vanligt.

Nu så är ändå Bas Rutten den bästa på sin tid och dominerade mma en period. Så klart att Rutten hade kört över han.


Som Svensson som aldrig tävlat i kampsport eller varit i några direkta slagsmål så oavsett om du tränar krav maga, mma, brottning, boxning eller välj vad du vill på fritiden så kommer man aldrig ha en chans mot en professionell fullkontakts kampsportare eller för den delen en väldigt erfarenhet gatu fighter i en straight on fist fight.

Men det betyder inte att x kampstil nödvändigtvis är dålig eller inte funkar.
__________________
Senast redigerad av confused... 2016-05-03 kl. 14:47.
Citera
2016-05-03, 17:19
  #161
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Probelime
Funkar Krav maga i vanliga slagsmål utan att man lägger killen i koma eller har ihjäl honom alt ger han men för livet?
Varför slåss man om inte syftet är att döda?
Krav Maga är inte någon kostymerad dansuppvisning. Det är överlevnad, och om någon slår på mig så utgår jag ajälvklart från att det är ett mordförsök och lämnar inte brottsplatsen förrän jag säkerställt att mördaren är avlivad.. Självklart! Hur tänker någon annan annorlunda, vänligen berätta!
Citera
2016-05-04, 16:55
  #162
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av confused...
Nu så är ändå Bas Rutten den bästa på sin tid och dominerade mma en period. Så klart att Rutten hade kört över han.


Som Svensson som aldrig tävlat i kampsport eller varit i några direkta slagsmål så oavsett om du tränar krav maga, mma, brottning, boxning eller välj vad du vill på fritiden så kommer man aldrig ha en chans mot en professionell fullkontakts kampsportare eller för den delen en väldigt erfarenhet gatu fighter i en straight on fist fight.

Men det betyder inte att x kampstil nödvändigtvis är dålig eller inte funkar.

Visst är det så! Men jag är ruggigt skeptiskt till krav maga överlag därför skrev jag som jag gjorde. Bra tekniker för att avväpna folk kanske dom har. Har sett en massa filmer ifrån km träningar och deras jävla springa rätt över motståndare och mata raka slag utan guard funkar inte i verkliga livet. Och pung sparkar kan alla lära sig. Jag kan dock köpa om man kör km vid sidan av någon fullkontaktssport som mma eller dylikt.

Ska faktiskt till och med prova på det nästa vecka för att se om jag har fel eller inte.
Citera
2016-05-05, 01:39
  #163
Medlem
Apologists avatar
Riktigt Självförsvar är inte bara sparkar o slag.

Riktigt självförsvar är när man har en bra strategi för att bemöta varje situation. Dvs läsa motståndaren o situationen, psykologi, ta till vapen o hjälpmedel, undvika konfrontation med kommunikation, springa därifrån, avvärja, beskydda andra m.m.
Tror Krav Maga är ganska allomfattande.

I en Situationen där Bas Rutten attackerade en så skulle nog en duktig Krav Maga utövare kommunicera, ducka från attacken o springa därifrån. De skulle knappast köra Force vs Force.
Citera
2016-05-06, 16:30
  #164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hem_bränt
Visst är det så! Men jag är ruggigt skeptiskt till krav maga överlag därför skrev jag som jag gjorde. Bra tekniker för att avväpna folk kanske dom har. Har sett en massa filmer ifrån km träningar och deras jävla springa rätt över motståndare och mata raka slag utan guard funkar inte i verkliga livet. Och pung sparkar kan alla lära sig. Jag kan dock köpa om man kör km vid sidan av någon fullkontaktssport som mma eller dylikt.

Ska faktiskt till och med prova på det nästa vecka för att se om jag har fel eller inte.

Jag tycker också att krav maga bör köras parallellt med någon sportorienterad fullkontaktsstil som boxning eller thai. Av den lilla krav maga jag tränat så tycker jag tekniker och taktik är väldigt sunda, men det är mindre sparring mot mindre atletiska motståndare än vad du får på t ex en boxningsklubb. Därför kommer också varje enskild teknik att sitta mycket mindre bra.

Avväpning vete sjutton vad jag tycker om. Krav maga har säkert bättre knivförsvar etc än t ex gammeldags jiujitsu. Och om man nu måste slåss mot någon beväpnad så är det väl bra att ha. Jag är dock rädd att det ger en falsk säkerhet med tanke på hur fruktansvärt svårt och farligt det är att slåss mot någon med kniv (eller pistol). Om man t ex har tränat krav några år och en tanig snubbe drar kniv och begär pengar - kommer man då offra plånboken eller går man in i kamikaze-mode? Jag är rädd att det kan bli lite som med sånt där "feministiskt självförsvar" där man lär småtjejer fitnessboxning och kiai-skrik och sen känner dom sig kaxiga nog att åka hem med den skumma svarttaxin… I många fall tror jag det är bättre att vara precis så livrädd som situationen påbjuder.
Citera
2017-01-30, 12:21
  #165
Avstängd
Jag körde Krav i ett år och tycker den bygger upp bra grundläggade tekniker som bygger på det instinktiva. Man kör mycket slag, parering, sparkar, styrpgrepp och kniv. det var lite blandat folk, bla. en läkare som jobbade på akuten som gjorde detta på tjänstetid eftersom det blivit otryggt.
Bra för tjejer likaså och jag tror jag skall ta mig en termin för att fräscha upp kunskaperna. hoppas samma tränare är kvar för han var väldigt mån om att använda detta i kombination med att dra sig ur och springa ifrån.
Inte stå kvar för att fortsätta eller vänta på motståndarens backup. Slå tillbaka, oskadliggör, spring typ.

Har fått mycket beröm från andra kampsportare när man sparrat på skoj att gard och blockeringar sitter och fungerar till och med på ett oväntat sätt. Tex. när man blockerar och slår tillbaka i samma rörelse/utfall. effektivt!
Citera
2017-01-30, 13:03
  #166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galdhopiggen
Jag körde Krav i ett år och tycker den bygger upp bra grundläggade tekniker som bygger på det instinktiva. Man kör mycket slag, parering, sparkar, styrpgrepp och kniv. det var lite blandat folk, bla. en läkare som jobbade på akuten som gjorde detta på tjänstetid eftersom det blivit otryggt.
Bra för tjejer likaså och jag tror jag skall ta mig en termin för att fräscha upp kunskaperna. hoppas samma tränare är kvar för han var väldigt mån om att använda detta i kombination med att dra sig ur och springa ifrån.
Inte stå kvar för att fortsätta eller vänta på motståndarens backup. Slå tillbaka, oskadliggör, spring typ.

Har fått mycket beröm från andra kampsportare när man sparrat på skoj att gard och blockeringar sitter och fungerar till och med på ett oväntat sätt. Tex. när man blockerar och slår tillbaka i samma rörelse/utfall. effektivt!


Det är väl snarare teknikerna som är krav magas svaghet. Krav Maga-utövare har sämre grundteknik rent allmänt än utövare av kampidrotter. Sämre förflyttningar, balans, kraft i slag m.m. Däremot lär dom ut bättre strategier.
Citera
2017-02-06, 18:57
  #167
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galdhopiggen
Säkert så men syftet är inte någon tävling i ring utan oskadliggörande då ögon, pung, skrev är normalpunkter att sikta och träffa och då behövs inte mycket kraft. bara tillräckligt för att ge dig tiden att dra sig undan eller avgöra.
Ta sig ur strypgrepp från alla ritningar var väldigt intressant, trots 20kg skillnad fixar man det. effektivt och hyfsat instinktivt. Även falltekniker bygger på instinkt än sofistikerad "ringteknik"
Jag tycker det är en bra allround självförsvarsteknik. får se om det är dags för en refresh...
funkar det i vanliga slagsmål? jag skulle sätta min slant på en KM-elev om rallarsvingar bryter ut

Detta är det övervägande problemet med folk som endast tränar försvarsarter (till skillnad från tränare som oftast har en bred erfarenhet inom väldigt mycket inom kampsport): avsaknad av förståelse för grunder. Tror du att det kräver mer tajming, balans, precision i rörelser, förflyttningar (dvs att behålla balans och förflytta sig dit man vill när man behöver det) för att träffa ögon/halsen/insidan av bröstvårtan än att träffa huvud/ben/kropp?

Har man fått sparras mot fysiskt och tekniskt kompetenta motståndare kommer man snabbt märka att även när man har en klar plan på hur man vill röra sig och vad man vill göra så går det inte som man har tänkt sig när. Därav passa boxningscitatet: "Everybody has a plan until they get punched in the face"... och där är det bra att inte snubbla över sina egna ben.
Citera
2017-02-06, 19:08
  #168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Detta är det övervägande problemet med folk som endast tränar försvarsarter (till skillnad från tränare som oftast har en bred erfarenhet inom väldigt mycket inom kampsport): avsaknad av förståelse för grunder. Tror du att det kräver mer tajming, balans, precision i rörelser, förflyttningar (dvs att behålla balans och förflytta sig dit man vill när man behöver det) för att träffa ögon/halsen/insidan av bröstvårtan än att träffa huvud/ben/kropp?

Har man fått sparras mot fysiskt och tekniskt kompetenta motståndare kommer man snabbt märka att även när man har en klar plan på hur man vill röra sig och vad man vill göra så går det inte som man har tänkt sig när. Därav passa boxningscitatet: "Everybody has a plan until they get punched in the face"... och där är det bra att inte snubbla över sina egna ben.

Jag kan ju säga som en person som tränat både traditionella dödsgrepp och ninja-konster som MMA och moderna självförsvarsstilar att "gatutekniker" är busenkelt att lägga till sitt game om man har lite MMA i ryggen.

Självklart så passar det sig inte att hoppa guard eller ens gå på en double leg om man blir rånad och det kan vara flera inblandade eller tillhyggen osv. Det finns vissa taktiska val som man måste anpassa sig för. Men grunderna man får i kampidrott är helt oslagbara.
Säg att en snubbe tränar MMA i fem år och sen kör en termin Krav Maga. Han kommer garanterat vara bättre än typ 99% av alla Krav Maga-utövare som tränat lika länge enligt mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback