Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-03-11, 18:06
  #25
Medlem
Westerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Sedan lär det finnas NOGO-zoner även i Warszawas utkanter - dit knappt polisen vagar aka.


Nej, det gör det inte. Skottlossningar mellan kriminella gäng och attacker på blåljuspersonal är okända fenomen här
Citera
2017-03-11, 18:27
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westerner
Nej, det gör det inte. Skottlossningar mellan kriminella gäng och attacker på blåljuspersonal är okända fenomen här

Jag sag faktiskt ett program pa tysk TV, som behandlade just det temat. Men kanske kriminaliteten försvunnit... det var manga ar sedan, 5-10 ar sedan programmet sändes.
Citera
2017-03-27, 08:56
  #27
Avstängd
AkoBakos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Jag sag faktiskt ett program pa tysk TV, som behandlade just det temat. Men kanske kriminaliteten försvunnit... det var manga ar sedan, 5-10 ar sedan programmet sändes.

Att tysk propaganda-TV försökt mena på att det skulle råda någon märkvärd kriminalitet i Warszawa är patetiskt. Tyskarna har själva förstört sitt land med allsköns muslimpack och nu försöker man på sig ett "white-washing" och peka finger österut. Som sagt patetiskt men knappast förvånande.

Warszawa är ett av Europas allra säkraste huvudstäder där du i stort sett kan vandra runt morgon-natt utan att känna dig osäker. Man har satsat enorma resurser på både polis och ordningsvakter och dessa patrullerar gatorna dygnet runt.

Med det sagt så betyder det inte att Warszawa inte har sina socialt utsatta områden men dessa går inte att jämföra med muslimghetton i västra och norra europa. Det bränns ALDRIG några bilar och mig veterligen har jag aldrig hört om att Polisen eller annan blåljuspersonal räds för att åka in till dessa områden. Den som tror på sånt skitsnack har aldrig varit i Polen och förstår nog inte den polska mentaliteten samt den polska polisen.

När kriminaliteten var som värst i Polen under 90-talet handlade det främst om organiserad brottslighet. Polisen lyckades dock att spränga de största ligorna och de flesta sitter just nu bakom lå¨s och bom alt flytt utomlands.
Citera
2017-03-27, 19:06
  #28
Medlem
latahundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Har du inga bättre motargument än "skit", sa kan du dra at h-e! Jag har varit där, till skilland fran vissa andra...


Dina argument är " det lär finnas No-go zoner där polisen inte vågar åka in" jaha ok. Show me. Istället för att bli grinig som en snorunge, berika mig med din kunskap om No-go zonerna!

"Inte ovanligt att man får lös/obehaglig känsla i magen av polsk mat" ja jävlar vilken kunskap du har om Warszawa.

Inte bara jag som tycker du svamlar. Detta är en guidetråd. Darför borde du lämna denna tråd för du pratar bara skit.

Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Jag var inte pa nagot längre besök i Warszawa.


Vi har förstått det.
Citera
2017-03-27, 19:33
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AkoBako
Att tysk propaganda-TV försökt mena på att det skulle råda någon märkvärd kriminalitet i Warszawa är patetiskt. Tyskarna har själva förstört sitt land med allsköns muslimpack och nu försöker man på sig ett "white-washing" och peka finger österut. Som sagt patetiskt men knappast förvånande.

Warszawa är ett av Europas allra säkraste huvudstäder där du i stort sett kan vandra runt morgon-natt utan att känna dig osäker. Man har satsat enorma resurser på både polis och ordningsvakter och dessa patrullerar gatorna dygnet runt.

Med det sagt så betyder det inte att Warszawa inte har sina socialt utsatta områden men dessa går inte att jämföra med muslimghetton i västra och norra europa. Det bränns ALDRIG några bilar och mig veterligen har jag aldrig hört om att Polisen eller annan blåljuspersonal räds för att åka in till dessa områden. Den som tror på sånt skitsnack har aldrig varit i Polen och förstår nog inte den polska mentaliteten samt den polska polisen.

När kriminaliteten var som värst i Polen under 90-talet handlade det främst om organiserad brottslighet. Polisen lyckades dock att spränga de största ligorna och de flesta sitter just nu bakom lå¨s och bom alt flytt utomlands.

Intressant. Jag tror du kan ha rätt här.
Citera
2017-07-02, 13:05
  #30
Medlem
Kan flika in lite själv eftersom jag varit i staden 3 gånger de senaste åren.

Hotellen har god standard. Har bott på Marriott och Bristol. Hade inga problem med Marriott men man ska undvika baren och restaurangen eftersom det är Sverige-priser. Bristol är att föredra eftersom det är en lyx-kedja som är känd i hela världen. Jag bokar med Wizzair flyg och hotell och får alltid det till en några tusenlappar för 3 nätter. Bristol ligger dessutom smack i mitten av Nowy Swiat. Jag kan rekommendera afternoon tea på hotellet.

Maten är dessvärre lite sämre just i gamla stan pga av det är många turister där vid stortorget som någon nämnde. Väl värt ett litet dyrare besök på U Fukiera dock.

Kan också nämna att det är en mycket trygg stad. Verkar vara många poliser på stan och man känner sig verkligen trygg där på kvällarna. Det enda jag har sett är någon förvirrad psyksjuk alkis som gått och gapat. Några enstaka uteliggare som kan bli lite närgånga för de vill ha dina rester men det är allt.
Citera
2017-07-05, 17:28
  #31
Medlem
Butch.Cassidys avatar
Var någonstans i staden ska man bo som turist?
Citera
2017-07-09, 16:06
  #32
Medlem
Westerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butch.Cassidy
Var någonstans i staden ska man bo som turist?

Srodmiescie dvs "innerstan"
Citera
2017-07-18, 21:51
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Har du verkligen varit där, nyligen? Taxi är inte alls längre sa billigt; ca 4 zloty/km far man räkna med. Och det är mycket annat, som blivit dyrare. Hotell och restaurangbesök, savida du inte äter pa McDonald's.

Jag var där för en tid sedan, och reste med taget fran Berlin, vilket tog ca 5,5 timmar. Redan pa taget kom första besvikelsen: polackerna hade avvecklat restaurangvagnen! Och detta utan att nagon information gatt ut! Sa resan blev minst sagt dryg till Warszawa, eftersom jag inte hade nagon massäck.

I övrigt: Hotellen haller i Warszawa, liksom i övriga Östeuropa, inte samma goda standard som i t. ex. Tyskland, fastän prisläget är ungefär detsamma. Tunna väggar mellan hotellrummen, och störande gäster, verkar vara standard i Polen.

Jag slank in pa Hotell Marriott och baren där. Det är dock nagot jag vill avrada ifran! Fulla, illa klädda svenskar, som leker Kung i baren, verkar frodas där. Dessutom hade hotellet manga svartskallar till boende gäster. Ett ställe man bör undvika, om man har nagon stil.

Jag var inte pa nagot längre besök i Warszawa, men var där tillräckligt länge för att bilda mig en uppfattning. Jag kan inte rekommendera nagon att aka dit. Nagra sevärdheter som kungliga slottet och ett par muséer finns, men det motiverar knappast en resa. Det verkar finnas mycket kriminalitet, eller i vart fall mycket poliser - och vakter. Till och med inne pa McDonald's pa Centralen, trampade uniformerade vakter omkring. Ytterligare ett i raden av alla irritationsmoment...

Du måste vara en bitter människa
Marriott är det bästa hotellet...bara klass människor oavsett hårfärg...men stället tappar tydligen klass för att de inte upprätthåller apartheid system vilket du skulle uppenbarligen uppskatta...

Warszawa är en klass stad...vart där många gånger!
Citera
2018-07-11, 13:12
  #34
Medlem
submariners avatar
Hej,

Warszawa är en storstad, men utöver royal mile gatan uppmot Gamla stan är min upplevelse att det är en ganska tråkig stad att besöka som turist (jämfört med t.ex. Krakow). Utöver den uppbyggda Gamla stan blandas betongkolosser från Sovjettiden med nybyggda kontorsfastigheter. Säkerheten i city känns helt okej, som alltid gäller sunt förnuft

Går inte ens med lite vilje säga att det är dyrt i Warszawa, men runt Stora torget ligger förrätterna kring 20-25 PLN, huvudrätterna kring 45-70 PLN och servisen känns överlag oinspirerad.

Brukar finnas en hel del snygga tjejer på klubbarna (ibland kan de vara anställda av stället som ögongodis), men den där nyfikenheten på utlänningar som gjorde det ganska lättlagat förr har försvunnit...
__________________
Senast redigerad av submariner 2018-07-11 kl. 13:35.
Citera
2020-04-15, 16:09
  #35
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westerner
3 zloty är lyxtaxi. Senaste Mercedesmodellerna osv. 80% av alla bilar ligger i intervallet 1.60-2.0 zloty. Jag trivs bättre dock bättre med att betala 1.40 Zloty (dvs ca 3 kr) per km.

Har ingen aning vad du pratar om när du säger att man blir lös i magen av att restaurangmat i Polen. Jag är förtjust i mjölkbarerna där man får trerätters för ca 60kr. God, nyttig polsk husman.

Ni har inte en "något" högre kriminalitet i Sverige. Det är en artskillnad inte gradskillnad. Eviga skottlossningar på öppen gata, gruppvåldtäkter, Taharrush Gamea på musikfestivaler och badhus, brinnande bilar och upplopp i förorterna är saker som är totalt okända i Polen.

Här går även kvinnor omkring ensamma sent på natten i de mest nergångna områdena utan att känna minsta otrygghet. Svenska storstäder är som Ciudad Juarez i jämförelse...

Trerätters för 60kr? Det borde stå 20kr
https://www.kawiarniany.pl/2018/01/0...anie-jedzenie/

soppa kostar 2-3zl huvudrätt 4-6zl
__________________
Senast redigerad av rex144 2020-04-15 kl. 16:15.
Citera
2020-04-15, 16:19
  #36
Medlem
swebarbs avatar
hur är det idag, fortfarande tryggt o massa poliser? menar nu inte i corona tider utan normalt..
Citera
  • 2
  • 3
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f535397

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback