Citat:
Viparspectra r kinesskrp, kp frn ngon som bygger lampor med LEDs frn riktiga tillverkare som t.ex Samsung.Frstr din misstnksamhet(nytt konto h
Allt) och jag tnkte detsamma hemsidan ser inte s proffsig ut drav frgan... viparspectra ska vara bra vad jag frsttt s frgan r vl mer mot om sidan r ngot h bestlla frn eller om man ska ta eBay/amazon kanske t.o.m. ali
Edit: sidan verkar dansk tom
Allt) och jag tnkte detsamma hemsidan ser inte s proffsig ut drav frgan... viparspectra ska vara bra vad jag frsttt s frgan r vl mer mot om sidan r ngot h bestlla frn eller om man ska ta eBay/amazon kanske t.o.m. ali

Edit: sidan verkar dansk tom
Speciellt HLG quantom boards sen finns massor som t.ex todogrowled, rapidled osv
Citat:
Den hr innehller en hel del bra info https://www.youtube.com/watch?v=ID9rE5JewVgGod middag herrskapet,
Hoppas jag placerar posten rtt; jag undrar kort och gott hur mnga timmar artificiellt ljus (vanlig grow-LED) som jag kan exponera mina groddar fr, dvs. de har precis kommit upp ur jorden.
Tjnar man tillvxttid p att exponera dem fr lngre belysning under LED, eller r det rekommenderat att bara lta dem st i fnstret frsta dygnen?
Fotosyntesen har ju tv element; ljus -och mrkerreaktion varav bda r kritiska fr organismens tillvxt. Vet ngon vad optimal exponering av ljus r, om man utgr frn att man vill f en strre planta snabbast mjligt?
Tack p frhand nskar en med teruppsttt intresse
Hoppas jag placerar posten rtt; jag undrar kort och gott hur mnga timmar artificiellt ljus (vanlig grow-LED) som jag kan exponera mina groddar fr, dvs. de har precis kommit upp ur jorden.
Tjnar man tillvxttid p att exponera dem fr lngre belysning under LED, eller r det rekommenderat att bara lta dem st i fnstret frsta dygnen?
Fotosyntesen har ju tv element; ljus -och mrkerreaktion varav bda r kritiska fr organismens tillvxt. Vet ngon vad optimal exponering av ljus r, om man utgr frn att man vill f en strre planta snabbast mjligt?
Tack p frhand nskar en med teruppsttt intresse

Citat:
Pris, har du tnkt odla i mer n ett par mnader s betalar LED fr sig sjlv flera gnger om efter ett par odlingar d det kraftigt snker elfrbrukningen.Har odlat en lngre tid med 400 watt hps men ser att trenden/standard i dag r led lampor som odlarnas favorit.
Jag ser dock inte frdelarna med en Led-lampa Pga
- Pris (fr dyr)
- Kvalite (dioderna dr ute en efter en efter 6 mnader i bruk)
- Har inte sett ngra bra resultat p growdiares.com jmfrt med 400 watt hps
Min frga r, ni som har gtt frn Hps till Led Har det varit vrt det i form av kostnad av lampa och skrd?
Jag ser dock inte frdelarna med en Led-lampa Pga
- Pris (fr dyr)
- Kvalite (dioderna dr ute en efter en efter 6 mnader i bruk)
- Har inte sett ngra bra resultat p growdiares.com jmfrt med 400 watt hps
Min frga r, ni som har gtt frn Hps till Led Har det varit vrt det i form av kostnad av lampa och skrd?
Kvalit, man fr vad man betalar fr, och det r huvudanledningen till att folk klagar p LED. Dom kper kineslampor med dliga kloner av riktiga tillverkarnas LEDs. Till skillnad frn kineslampor s gller faktiskt garantin frn riktiga tillverkare och du kan rkna med 50000 timmar, dom tappar inte ljusstyrkan lika snabbt som t.ex en HPS. Kr du HPS s br du byta lampa med jmna mellanrum d dom tappar ljusstyrka vldigt mycket fortare medan du kan odla med en LED i flera r frutsatt att du lter dom g p rimlig styrka och temperatur, vilket r nnu en anledning till att det blir billigare med LED i lngden.
Kolla p hur en modern industriell odling ser ut istllet fr att kolla vad ngon lgger upp p growdiaries. Har man budgeten kan man man f LED med betydligt mer ljus i samma utrymme jmfrt med t.ex HPS, utan vrmeproblem och drav en strre skrd.
Citat:
Vad yrar du om, LED r den mest anpassningsbara ljustekniken vi har, inom vertikal odling r LED absolut strst?? I stort stt alla fretag som jobbar med urban farming och vertikal odling jobbar med LED?? Du kan dra LED slingor flera varv frn golv till tak om du s vill och sen anpassa strmmen fr att ha dom 1cm ifrn plantorna och nd uppn rtt DLI.Min 600w HPS gick nyss snder och den tnkte jag erstta med en 315w cmh. Tycker de verkar skitbra och de allra flesta verkar otroligt njda. LED har fr mnga nackdelar tycker jag. Frmst att de med lite krm i behver minst lika lngt avstnd som motsvarande HPS + att man blir vldigt lst att kra en vanlig horisontell odling.
Tycker inte heller att de vxer naturligt med led utan de blir allt fr ofta fr korta och kompakta.
Hellre cmh n led imho.
Tycker inte heller att de vxer naturligt med led utan de blir allt fr ofta fr korta och kompakta.
Hellre cmh n led imho.
Vad inte vxer naturligt, ljus r ljus och dom vxer efter den typ av ljus och mngd du ger dom, sen om ljuset kommer frn en gldlampa eller en LED spelar ingen roll. Du kan helt enkelt bygga din egen LED lampa som ger dig exakt samma frgtemperatur och ljusstyrka som din favorit HPS, d kommer du f vldigt lika resultat ven fast det r en sn dr onaturlig LED.