2020-04-05, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abius
Frstr din misstnksamhet(nytt konto h
Allt) och jag tnkte detsamma hemsidan ser inte s proffsig ut drav frgan... viparspectra ska vara bra vad jag frsttt s frgan r vl mer mot om sidan r ngot h bestlla frn eller om man ska ta eBay/amazon kanske t.o.m. ali

Edit: sidan verkar dansk tom
Viparspectra r kinesskrp, kp frn ngon som bygger lampor med LEDs frn riktiga tillverkare som t.ex Samsung.

Speciellt HLG quantom boards sen finns massor som t.ex todogrowled, rapidled osv

Citat:
Ursprungligen postat av 1ncogn1to
God middag herrskapet,

Hoppas jag placerar posten rtt; jag undrar kort och gott hur mnga timmar artificiellt ljus (vanlig grow-LED) som jag kan exponera mina groddar fr, dvs. de har precis kommit upp ur jorden.

Tjnar man tillvxttid p att exponera dem fr lngre belysning under LED, eller r det rekommenderat att bara lta dem st i fnstret frsta dygnen?

Fotosyntesen har ju tv element; ljus -och mrkerreaktion varav bda r kritiska fr organismens tillvxt. Vet ngon vad optimal exponering av ljus r, om man utgr frn att man vill f en strre planta snabbast mjligt?

Tack p frhand nskar en med teruppsttt intresse
Den hr innehller en hel del bra info https://www.youtube.com/watch?v=ID9rE5JewVg

Citat:
Ursprungligen postat av greendreams420
Har odlat en lngre tid med 400 watt hps men ser att trenden/standard i dag r led lampor som odlarnas favorit.
Jag ser dock inte frdelarna med en Led-lampa Pga

- Pris (fr dyr)
- Kvalite (dioderna dr ute en efter en efter 6 mnader i bruk)
- Har inte sett ngra bra resultat p growdiares.com jmfrt med 400 watt hps

Min frga r, ni som har gtt frn Hps till Led Har det varit vrt det i form av kostnad av lampa och skrd?
Pris, har du tnkt odla i mer n ett par mnader s betalar LED fr sig sjlv flera gnger om efter ett par odlingar d det kraftigt snker elfrbrukningen.

Kvalit, man fr vad man betalar fr, och det r huvudanledningen till att folk klagar p LED. Dom kper kineslampor med dliga kloner av riktiga tillverkarnas LEDs. Till skillnad frn kineslampor s gller faktiskt garantin frn riktiga tillverkare och du kan rkna med 50000 timmar, dom tappar inte ljusstyrkan lika snabbt som t.ex en HPS. Kr du HPS s br du byta lampa med jmna mellanrum d dom tappar ljusstyrka vldigt mycket fortare medan du kan odla med en LED i flera r frutsatt att du lter dom g p rimlig styrka och temperatur, vilket r nnu en anledning till att det blir billigare med LED i lngden.

Kolla p hur en modern industriell odling ser ut istllet fr att kolla vad ngon lgger upp p growdiaries. Har man budgeten kan man man f LED med betydligt mer ljus i samma utrymme jmfrt med t.ex HPS, utan vrmeproblem och drav en strre skrd.

Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Min 600w HPS gick nyss snder och den tnkte jag erstta med en 315w cmh. Tycker de verkar skitbra och de allra flesta verkar otroligt njda. LED har fr mnga nackdelar tycker jag. Frmst att de med lite krm i behver minst lika lngt avstnd som motsvarande HPS + att man blir vldigt lst att kra en vanlig horisontell odling.
Tycker inte heller att de vxer naturligt med led utan de blir allt fr ofta fr korta och kompakta.

Hellre cmh n led imho.
Vad yrar du om, LED r den mest anpassningsbara ljustekniken vi har, inom vertikal odling r LED absolut strst?? I stort stt alla fretag som jobbar med urban farming och vertikal odling jobbar med LED?? Du kan dra LED slingor flera varv frn golv till tak om du s vill och sen anpassa strmmen fr att ha dom 1cm ifrn plantorna och nd uppn rtt DLI.

Vad inte vxer naturligt, ljus r ljus och dom vxer efter den typ av ljus och mngd du ger dom, sen om ljuset kommer frn en gldlampa eller en LED spelar ingen roll. Du kan helt enkelt bygga din egen LED lampa som ger dig exakt samma frgtemperatur och ljusstyrka som din favorit HPS, d kommer du f vldigt lika resultat ven fast det r en sn dr onaturlig LED.
Citera
2020-04-06, 07:19
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm420
Viparspectra r kinesskrp, kp frn ngon som bygger lampor med LEDs frn riktiga tillverkare som t.ex Samsung.

Speciellt HLG quantom boards sen finns massor som t.ex todogrowled, rapidled osv

Den hr innehller en hel del bra info https://www.youtube.com/watch?v=ID9rE5JewVg

Pris, har du tnkt odla i mer n ett par mnader s betalar LED fr sig sjlv flera gnger om efter ett par odlingar d det kraftigt snker elfrbrukningen.

Kvalit, man fr vad man betalar fr, och det r huvudanledningen till att folk klagar p LED. Dom kper kineslampor med dliga kloner av riktiga tillverkarnas LEDs. Till skillnad frn kineslampor s gller faktiskt garantin frn riktiga tillverkare och du kan rkna med 50000 timmar, dom tappar inte ljusstyrkan lika snabbt som t.ex en HPS. Kr du HPS s br du byta lampa med jmna mellanrum d dom tappar ljusstyrka vldigt mycket fortare medan du kan odla med en LED i flera r frutsatt att du lter dom g p rimlig styrka och temperatur, vilket r nnu en anledning till att det blir billigare med LED i lngden.

Kolla p hur en modern industriell odling ser ut istllet fr att kolla vad ngon lgger upp p growdiaries. Har man budgeten kan man man f LED med betydligt mer ljus i samma utrymme jmfrt med t.ex HPS, utan vrmeproblem och drav en strre skrd.

Vad yrar du om, LED r den mest anpassningsbara ljustekniken vi har, inom vertikal odling r LED absolut strst?? I stort stt alla fretag som jobbar med urban farming och vertikal odling jobbar med LED?? Du kan dra LED slingor flera varv frn golv till tak om du s vill och sen anpassa strmmen fr att ha dom 1cm ifrn plantorna och nd uppn rtt DLI.

Vad inte vxer naturligt, ljus r ljus och dom vxer efter den typ av ljus och mngd du ger dom, sen om ljuset kommer frn en gldlampa eller en LED spelar ingen roll. Du kan helt enkelt bygga din egen LED lampa som ger dig exakt samma frgtemperatur och ljusstyrka som din favorit HPS, d kommer du f vldigt lika resultat ven fast det r en sn dr onaturlig LED.

Oh en fanboy. Kul.
Tja fr hemmaodlare s tycker jag att cmh r ett mer mngsidigt.
Ja visst kan man bygga bra LED sjlv och visst finns det bra LED men det r forfarande en lst teknik dr lampan i stort ser ut som den gr nr du kper den och sen fr man tnka utrymmet efter lampan.

Jag tycker att mnga fr bekymmer i sina LED odlingar med knepiga brister och att de allt fr ofta inte strcker p sig som de ska.
Inte vet jag om det r svrare att f till spektrumet rtt eller om det r billig skit.
(Jag har odlat en del med LED).

I drygt tio r har LED fans skrikit sig hesa om att det r helt verlgset bst och nd r det frst nu det nrmar sig vettiga lsningar fr garderober.

LED kommer med strsta skerhet bli riktigt bra fr hemmaodling men nu r det fr lst och fr mnga skojare i branschen.

Jag vill ha en lampa som jag kan byta reflektor p eller helt skita i reflektor och kra vert och det har jag inte sett ngon LED lsa n....
Citera
2020-04-06, 11:58
Medlem
Citat:

1) Snker strmfrbrukningen till frhllande av vad Skrd eller?
2) Ledlampan jag r intresserad av drar 660 watt S hr skulle jag kat strmfrbrukningen
3)Jag kollar ofta p industriella odlingar p youtube som cannacribs etc hps dominera fortfarande i dessa fabriker.
Citera
2020-04-06, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Oh en fanboy. Kul.
Tja fr hemmaodlare s tycker jag att cmh r ett mer mngsidigt.
Ja visst kan man bygga bra LED sjlv och visst finns det bra LED men det r forfarande en lst teknik dr lampan i stort ser ut som den gr nr du kper den och sen fr man tnka utrymmet efter lampan.

Jag tycker att mnga fr bekymmer i sina LED odlingar med knepiga brister och att de allt fr ofta inte strcker p sig som de ska.
Inte vet jag om det r svrare att f till spektrumet rtt eller om det r billig skit.
(Jag har odlat en del med LED).

I drygt tio r har LED fans skrikit sig hesa om att det r helt verlgset bst och nd r det frst nu det nrmar sig vettiga lsningar fr garderober.

LED kommer med strsta skerhet bli riktigt bra fr hemmaodling men nu r det fr lst och fr mnga skojare i branschen.

Jag vill ha en lampa som jag kan byta reflektor p eller helt skita i reflektor och kra vert och det har jag inte sett ngon LED lsa n....
r man fanboy fr att man fredrar maximal effektivitet i sin odling? r man garderobsodlare som ska gra det frsta gngen och antagligen inte kommer fortstta ens ett r s skulle jag rsta p HPS d det blir betydligt mer effektivt rent ekonomiskt.

Lampan ser ut precis som du gr den, LED r motsatsen till en lst teknik. Du kan kpa dioder direkt frn tillverkaren, dom r ca 3x3mm https://www.digikey.com/catalog/en/p...p/lm301b/75605 och du kan montera dom precis i vilken vinkel och lutning du vill, du kan ha dom p en slinga tunn som ett snre och hnga precis exakt hur du vill, sen kan du kpa din elektronik fr LED drivning och montera i ett annat rum fr att slippa mycket av vrmen i odlingen.

Spektrumet r inte heller speciellt svrt att f till rtt, man kper helt enkelt till rda/bla/uv dioder och blandar in med sina vita fr att f det spektrum och beteende man vill ha.

Fr 10 r sen vad LED skrp, senaste 5 ren som det hnt saker, som t.ex Samsungs lm301b som r extremt energieffektiv.

Har aldrig haft en reflektor i nrheten av LED, kr oftast utan ngonting alls, ska man ha ngot s kan man gra mer med linser n med en reflektor, tar vldigt mycket mindre plats ocks.

Tycker det lter som att en hlg quantum board skulle funka fr dig med, om inte namnet sger det sjlv s r dom platt som en pannkaka som du kan hnga hur du vill, bortsett frn drivaren, men den vljer man sjlv om man vill ha direkt p lampan eller dra sladd. Eller s kan du f lite inspiration frn supplemental lights som ofta r tnkta fr att stta p vggar/runtom plantorna, https://www.rapidled.com/supplemental/ fr ngra exempel.

Hr har du en snubbe som bygger fina strips
https://diyleduk.com/collections/scoper-stripkits
han kan ocks bygga en lampa exakt efter dina specifikationer https://diyleduk.com/pages/contact

Anledningen till att folk fr konstiga brister/kompakta plantor/hit och dit r ju fr att dom kper fr starka lampor, ska man odla under starkt LED utan att grilla sina plantor mste man veta vad man gr och tillfra alla andra faktorer, starkare ljus krver starkare nring, mer luft osv.. Det smarta r att kpa en som motsvarar sin nuvarande belysning om man vill byta utan att behva lra om sig.

Personligen vill jag ha kompakta plantor och stter min lampa nra, vill jag att den strcker p sig s r ju det absolut enklaste att helt enkelt flytta ljuset lngre ifrn.

Citat:
1) Snker strmfrbrukningen till frhllande av vad Skrd eller?
2) Ledlampan jag r intresserad av drar 660 watt S hr skulle jag kat strmfrbrukningen
3)Jag kollar ofta p industriella odlingar p youtube som cannacribs etc hps dominera fortfarande i dessa fabriker.
Frhllande till vad du skulle lgga fr att f motsvarande skrd med en HPS. Bor inte i Sverige s lite svrt att rkna elpriser men om du vill ha siffror s skulle vl en snabb auto p 2-3 mnader med skrd p 125-200g torkat motsvara typ 700-1000kr p el med en av mina lampor.

Vad r det fr lampa du tittar p d? Om det r en riktig 660w med bra dioder s skulle jag nstan rekommendera ifrn det, jag skulle krt p 2-3st p 100-300w styck istllet, lttare att justera ljuset utan att grilla plantor med flera mindre lampor, speciellt om man tnkt odla flera olika strains samtidigt.
Sen r du sker p att det ens r en kning? Gissar p att du har en 600w HPS lr ngot?
https://diyleduk.com/blogs/news/hps-...he-really-draw

Om det bara r en sna i en stor fabrikslokal/kllare med massa plantor p golvet under HPS lampor i taket s r det inte speciellt modernt. Kollar du mer avancerade odlingar s r det ofta vertikalt, hyllor med flera vningar av cannabis med LED p varje hyllplan. Random google exempel: https://fluence.science/cannabis-vertical-farm/
Citat:
Reduced the cost per pound of finished product by 75 percent
Decreased energy consumption per light fixture by 40 percent, going from approximately 1,100 watts per light to 660 watts per light
Reduced heating, ventilation and air conditioning (HVAC) load by approximately 35 percent per square foot of canopy
More than doubled production per square foot; reduced land requirements by 50 percent
Senast redigerad av lm420 2020-04-06 kl. 18:55.
Citera
2020-04-06, 19:12
Medlem
Citat:
r man fanboy fr att man fredrar maximal effektivitet i sin odling? r man garderobsodlare som ska gra det frsta gngen och antagligen inte kommer fortstta ens ett r s skulle jag rsta p HPS d det blir betydligt mer effektivt rent ekonomiskt.

Lampan ser ut precis som du gr den, LED r motsatsen till en lst teknik. Du kan kpa dioder direkt frn tillverkaren, dom r ca 3x3mm https://www.digikey.com/catalog/en/p...p/lm301b/75605 och du kan montera dom precis i vilken vinkel och lutning du vill, du kan ha dom p en slinga tunn som ett snre och hnga precis exakt hur du vill, sen kan du kpa din elektronik fr LED drivning och montera i ett annat rum fr att slippa mycket av vrmen i odlingen.

Spektrumet r inte heller speciellt svrt att f till rtt, man kper helt enkelt till rda/bla/uv dioder och blandar in med sina vita fr att f det spektrum och beteende man vill ha.

Fr 10 r sen vad LED skrp, senaste 5 ren som det hnt saker, som t.ex Samsungs lm301b som r extremt energieffektiv.

Har aldrig haft en reflektor i nrheten av LED, kr oftast utan ngonting alls, ska man ha ngot s kan man gra mer med linser n med en reflektor, tar vldigt mycket mindre plats ocks.

Tycker det lter som att en hlg quantum board skulle funka fr dig med, om inte namnet sger det sjlv s r dom platt som en pannkaka som du kan hnga hur du vill, bortsett frn drivaren, men den vljer man sjlv om man vill ha direkt p lampan eller dra sladd. Eller s kan du f lite inspiration frn supplemental lights som ofta r tnkta fr att stta p vggar/runtom plantorna, https://www.rapidled.com/supplemental/ fr ngra exempel.

han kan ocks bygga en lampa exakt efter dina specifikationer https://diyleduk.com/pages/contact

Anledningen till att folk fr konstiga brister/kompakta plantor/hit och dit r ju fr att dom kper fr starka lampor, ska man odla under starkt LED utan att grilla sina plantor mste man veta vad man gr och tillfra alla andra faktorer, starkare ljus krver starkare nring, mer luft osv.. Det smarta r att kpa en som motsvarar sin nuvarande belysning om man vill byta utan att behva lra om sig.

Personligen vill jag ha kompakta plantor och stter min lampa nra, vill jag att den strcker p sig s r ju det absolut enklaste att helt enkelt flytta ljuset lngre ifrn.

Frhllande till vad du skulle lgga fr att f motsvarande skrd med en HPS. Bor inte i Sverige s lite svrt att rkna elpriser men om du vill ha siffror s skulle vl en snabb auto p 2-3 mnader med skrd p 125-200g torkat motsvara typ 700-1000kr p el med en av mina lampor.

Vad r det fr lampa du tittar p d? Om det r en riktig 660w med bra dioder s skulle jag nstan rekommendera ifrn det, jag skulle krt p 2-3st p 100-300w styck istllet, lttare att justera ljuset utan att grilla plantor med flera mindre lampor, speciellt om man tnkt odla flera olika strains samtidigt.
Sen r du sker p att det ens r en kning? Gissar p att du har en 600w HPS lr ngot?

Om det bara r en sna i en stor fabrikslokal/kllare med massa plantor p golvet under HPS lampor i taket s r det inte speciellt modernt. Kollar du mer avancerade odlingar s r det ofta vertikalt, hyllor med flera vningar av cannabis med LED p varje hyllplan. Random google exempel: https://fluence.science/cannabis-vertical-farm/

Kr 400 hps idag.
LED lampan jag fundera p r den hr

https://www.hydrogarden.se/vaxtbelys...-led-660w.html
Citera
2020-04-06, 23:33
Medlem
10Ls avatar
Citat:

Du missar pongen. Jag skiter i om det drar 200kr extra i mnaden om jag sjlv enkelt kan byta reflektor och styra ljuset som jag vill. Kra vert eller horisontellt. Den mjligheten finns inte n med LED.
Jag vill skruva ur en lampa och tv sladdar inte stta mig och lda eller bestlla svindyrt av ngon annan.

Jag tycker ven att de varit sega i blom och frgerna verkar vara fr snva och ge ett obalanserat grs.
Jag tycker inte att LED r vettigt n fr att passa en hemmaodlare som grna bygger om och testar lite olika stt att odla.
Citera
2020-04-07, 08:14
Medlem
Vad r bst att kra?
HPS Dualspektrum-lampa 600w eller MH/HPS var fr sig?
Citera
2020-04-07, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorvsLiten
Vad r bst att kra?
HPS Dualspektrum-lampa 600w eller MH/HPS var fr sig?

Jag r ingen stor expert men enkel lsning tyder p att dualspektrum lampor br undvikas om det gr ! Kr 2lampor om du kan, en fr veg en fr Blom.

Mvh
Citera
2020-04-07, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abius
Jag r ingen stor expert men enkel lsning tyder p att dualspektrum lampor br undvikas om det gr ! Kr 2lampor om du kan, en fr veg en fr Blom.

Mvh

Tack fr svar, skte i trden p fb men hitta inget.
Hittade samma info som dig nr jag skte ntet sedan.
Fast nu finns ju infon i trden ocks 🙂
Verkar ven vara vrt att lgga lite extra kpa en digital dimmbar ballast som klarar MH/HPS lampor 250w-400-600w.
Sg ven nn som krde 250w-315-400-600-1000w fast kndes lite fr mycket.
Citera
2020-04-13, 14:57
Medlem
Citat:
Kr 400 hps idag.
LED lampan jag fundera p r den hr

https://www.hydrogarden.se/vaxtbelys...-led-660w.html
Ser ut som en fin lampa, personligen hade jag kpt en med Samsung dioder, r vl Samsung fan boy ocks. Ser ut att vara smidig ven fast den var stor, att den gr att vinkla hjlper ju om man vill kra plantor med olika hjd, personligen hade jag nd gtt p typ 2x300w istllet men det r bara fr jag tycker det r mer praktiskt att flytta runt.
Citera
2020-04-17, 12:25
Medlem
Vilken av alternativen r bst?
Alternativ1: 2 st 2x58 watt biltema lysrr.
Alternativ2: Denna lampa
https://www.mars-hydro.com/hpcall/ne...stomer-reviews
Eller vad finns det fr bttre alternativ budget r runt 800kr!
Citera
2020-04-17, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrasigLedlampa
Vilken av alternativen r bst?
Alternativ1: 2 st 2x58 watt biltema lysrr.
Alternativ2: Denna lampa
https://www.mars-hydro.com/hpcall/ne...stomer-reviews
Eller vad finns det fr bttre alternativ budget r runt 800kr!

Bland alternativen du gav r nog mars bst, men med den frakten som tillkom (+48 om jag kollade rtt) s gr du lngt ver 800kr budgeten. S rekommenderar denna isf
https://www.professionalgrow.se/sv/250w-hps-kit
Ska det vara LE eller LED
LE: https://www.professionalgrow.se/sv/l...50wrod-extra-1
LED:
https://ebboflod.se/ljus/led/todogro...-star-100.html

Obs ingen expert i omrdet av sger mig frn att detta skulle vara dem bsta alternativen. Tagit dem jag personligen kollat nrmare p.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in