Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-26, 13:41
  #3325
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slitochslang1
Hur varmt blir det vid plantorna?
Nu när jag har ställt den på 250w blir det kring 23-25c vid plantorna men då har jag lampan rätt långt ifrån. Hade jag odlat cannabis så hade inte värmen varit något problem men nu odlar jag ju annat.
Citera
2017-09-26, 16:48
  #3326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyNorth
Testar igen. Har en ballaster där man kan ställa in hur många watt man vill ha, från 250w till 440w.
Odlar inte cannabis i mitt tält utan paprika/gurka/tomat och dom verkar tycka det blir för kraftigt ljus så har ställt ner ballasten.
Men jag har en 250w lampa som är till veg men inte vågat prova stoppa in den och ställa ballasten på 250w.
Låter logiskt att det ska funka men vill vara på säkra sidan och inte förstöra lampan eller ballasten.

Hoppas det är någon som vet och kan svara denna gång

Trevlig helg på er odlare!

//Dirty

Edit: Lampan jag har i nu är för 400w och är mer tänkt för blom.
Om lampan är på 250w bör du nog ställa ballasten på 250w logiskt sätt men har du tänkt på att när man odlar under hps så finns det I skenet det som kallas för Sweetspot? I sweetspoten har du optimalt färgspektrum för dina växter, kommer du närmare kan ljuset vara för intensivt och fotosyntesen påverkas samt det är varmare och samma är det för långt ifrån så får inte växterna maximalt ljus. Kolla med tillverkaren av lampan eller sök efter hps sweetspot och läs lite så kanske det går bättre
Citera
2017-09-26, 19:53
  #3327
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lykantropen
Om lampan är på 250w bör du nog ställa ballasten på 250w logiskt sätt men har du tänkt på att när man odlar under hps så finns det I skenet det som kallas för Sweetspot? I sweetspoten har du optimalt färgspektrum för dina växter, kommer du närmare kan ljuset vara för intensivt och fotosyntesen påverkas samt det är varmare och samma är det för långt ifrån så får inte växterna maximalt ljus. Kolla med tillverkaren av lampan eller sök efter hps sweetspot och läs lite så kanske det går bättre
Sweetspots har jag hört talas om förut men den tanken har aldrig slagit mig.
Det ska jag absolut googla lite extra efter och se om jag hittar något av intresse.

Tack!
Citera
2017-10-27, 11:58
  #3328
Medlem
karl_vandals avatar
Tja!

Min polare bad mej kolla me folket här (då han är lite paranoid;p) om någon vet vilket avstånd man ska ha till plantan från lampan med en 200 watts lågenergilampa?
Kan tilläggas att det är en planta i början på blomfasen.

Peace
Citera
2017-10-27, 12:09
  #3329
Medlem
darkomcfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karl_vandal
Tja!

Min polare bad mej kolla me folket här (då han är lite paranoid;p) om någon vet vilket avstånd man ska ha till plantan från lampan med en 200 watts lågenergilampa?
Kan tilläggas att det är en planta i början på blomfasen.

Peace

Skulle säga 5cm kanske.

mvh
Citera
2017-10-27, 12:34
  #3330
Medlem
karl_vandals avatar
Inte mer? De e en stor med reflefktor?
Citera
2017-10-28, 10:07
  #3331
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karl_vandal
Inte mer? De e en stor med reflefktor?
Om du känner dig osäker med de råd du får häng en termometer vid toppen av din växt och låt inte tempen passera +30 Celsius allt för mycket så är du home safe
Citera
2017-10-28, 12:59
  #3332
Medlem
darkomcfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karl_vandal
Inte mer? De e en stor med reflefktor?

Man måste ha mer koll och höja lampan och/eller knyta ner topparna men med lågenergilampor vill man ha lampan så nära topparna/plantan som möjligt.

mvh
Citera
2017-12-13, 09:38
  #3333
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Jag känner mig hyfsat erfaren när det gäller cannabisodling, men söker ändå lite info och andras erfarenhet angående antal ljustimmar.

Ibland har det hänt att jag varit tvungen att åka bort under lite längre tid när jag har blomningen i full gång. Jag har då kortat ner antalet ljustimmar från 12 till 11 för att snabba på processen en aning. Läste för länge sedan på Swecan att det gick bra att göra så.
Det sägs dock att kvantiteten ska bli lidande en aning om man gör så.
Har inte direkt känt att det snabbat på processen sådär jättemycket dock, men det kan ju bero på att jag kortat ljustimmarna när blomningen redan pågått i runt 5-6 veckor, så att det var ju inte sådär jättelång tid kvar då.
Har å andra sidan inte heller känt att det minskat kvantiteten speciellt mycket.

Min fråga är om det finns andra här inne som testat att korta ljustimmarna redan från början av blomningen, dvs att ni kört 11/13 redan från blomstarten eller kanske till och med 10/14?
Har ni märkt stor skillnad på kvalitet och kvantitet jämfört med om ni kör 12/12?
Citera
2017-12-13, 21:41
  #3334
Medlem
Lampa för odling

Tjenare, undrar om denna lampa hade fungerat att odla cannabis med.https://imgur.com/kCU54JY
behöver verkligen en bra och kraftfull lampa, kom gärna med tips!
Citera
2017-12-13, 21:45
  #3335
Medlem
wowvadintressants avatar
LOL, nej, det där kan du väl kanske ha i badrummet om något. Herregud, har du läst på över huvud taget? Tips: Läs på.
Citera
2017-12-13, 22:19
  #3336
Medlem
Fråga ang cool tube, på denna på hydrogarden: http://www.hydrogarden.se/ljus/refle...25mm-40cm.html

Det står:
Citat:
Obs!
Cool Tuben skall alltid användas tillsammans med en kanalfläkt. Kanalfläkten skall blåsa igenom Cool Tuben (dvs inte suga ifrån den).
Vad har det för betydelse om den suger istället? Jag hade tidigare en hemmagjord "cooltube" av ett glasrör som tejpades med silvertejp runt röret och vidare till en sugande kanalfläkt, funkade bra. Om den ska blåsa blir det också svårare med kolfilter, har man sugande så kopplar man bara andra änden, utloppet, i kolfiltret så filtrerar den all luft som kommer ur utrymmet. Så varför är det så "Obs!-viktigt" att den ska blåsa?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback