2007-08-24, 21:10
Medlem
Någon som läst och använt sig av boken "Laga mat : hur man gör och varför" av Östen Dahlgren och kan rekommendera den till en som lagat mat till sig själv de senaste 15 åren och vill lära sig mer utifrån ett "vetenskapligt" perspektiv? Trött på att bokstavligt talat behöva äta upp mina egna "trial and errors" och letar efter en lärobok som kan ge konkreta besked. Dock inget så exakt som ett recept. Lite mer experimentellt och inspirerat, fast ändå behålla kontrollen (om ni förstår? )

Någon har omtalat den i ett tidigare inlägg (ja, jag har sökt! ), men kan inte hitta något direkt omdöme.

Svår att få tag i via biblioteken då den används som kursbok. Men finns att handla för 240 pix via Bokus.

Är det värt pengarna? Eller ska jag investera dem i en familjepizza istället?
Citera
2007-08-24, 22:11
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fandorin
Någon som läst och använt sig av boken "Laga mat : hur man gör och varför" av Östen Dahlgren och kan rekommendera den till en som lagat mat till sig själv de senaste 15 åren och vill lära sig mer utifrån ett "vetenskapligt" perspektiv? Trött på att bokstavligt talat behöva äta upp mina egna "trial and errors" och letar efter en lärobok som kan ge konkreta besked. Dock inget så exakt som ett recept. Lite mer experimentellt och inspirerat, fast ändå behålla kontrollen (om ni förstår? )

Någon har omtalat den i ett tidigare inlägg (ja, jag har sökt! ), men kan inte hitta något direkt omdöme.

Svår att få tag i via biblioteken då den används som kursbok. Men finns att handla för 240 pix via Bokus.

Är det värt pengarna? Eller ska jag investera dem i en familjepizza istället?

Jag minns med skräckblandad förtjusning en av de mest menlösa delarna i en universitetskurs jag någonsin gått. Vi hade Östen, antagligen var det en av de sista gångerna han föreläste, och han satt och nickade tll mest hela tiden. Han sa hela tiden "allt ni behöver kunna om matlagning finns i den här boken" sen satt han och flinade.

Det är en bok om matkemi, det finns ingenting om recept och sådant i den utan det är ganska trist och vetenskapligt, gubben var ju kemist på Akzo Nobel tidigare. MEn är man intresserad så visst. Vill du dock ha en bok om matkemi så tycker jag att du ska satsa på On Food and Cooking istället. Mycket bättre och mer utförlig.
Citera
2007-08-24, 23:32
Medlem
Tack för svar!

Okej, Om food and cooking verkar mer heltäckande, även med fokus på senare tids mattrender. Dessutom ser det ut som att den går att låna in från något av universitetsbiblioteken.

884 sidor! Mamma Mia! Fast å andra sidan - mer för pengarna...

Tack för tipset!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in