Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-08-29, 07:46
  #13
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Bra att du tar upp det, vi måste klargöra skillnaderna mellan anarkism och marxism.
För marxismen är arbetarna en homogen "intresse"grupp som skall gripa makten över produktionsmedeln. Arbetarklassen som en stor grå massa överordnad alla andra intressen, en utvald samhällsklass på en historisk mission(marxistisk historiematerialism).
Anarkister däremot ser klassamhället som ett av flera uttryck för det auktoritära samhället, och makten är inte specifikt bunden till det kapitalistiska systemet, utan kan knytas an andra samhällsfenomen. Den marxistiska defintionen om arbetarens frigörelse är således mer grovkorning och diffus, man ser inte de olika förtryckens uttrycksformer utan härleder allt till en kamp mellan klasserna, klasskampen är som sagt överordnat allt. Denna analys leder till anarkisternas motstånd mot det marxistiska klassbegreppet, anarkister offrar aldrig individen för den gråa massans sak; klassen!
Detta gäller alla former av anarkister, kollektivister som individualister.
Max Stirner kritiserar kommunismen häftigt i Den ende och hans egendom, och detta 4 år före det Kommunistiska manifestet.

” Kommunismen förskaffar dem åt en var, tränger sig på en var och tvingar honom att förvärva dem. Den gör det till allvar, att vi utan motsägelse måste förvärva dessa värden, för att kunna vara människor, emedan vi blott bliva människor genom de andliga och materiella värdena. Borgardömet skapade frihet till förvärv, kommunismen tvingar till förvärv, och erkänner blott den förvärvande, den arbetande. Det är icke nog att förvärvet är fritt, utan du måste gripa efter det”

Max Stirner, Den ende och hans egendom(1844)

Man ler smått igenkännande efter ha läst Stirners rader, klassen före allt!

Tolka då klass lite lösare än i Marxistisk terminologi.
Stirner ser inget värde i, eller förordar att man försvarar den arbetande befolkningens behov och intressen gentemot den eller dom som utnyttjar arbetaren. Har man inte ens en tillstymelse till denna syn så har jag svårt hur man skulle kunna placera en tänkare under begreppet "vänster"(=socialist?).
Detta kan tyckas vara en petitess, men jag blir arg när jag om och om igen ser Stirners namn tillsammans med andra anarkisters som jag trots allt respekterar (men inte håller med).
Citera
2007-08-29, 20:37
  #14
Medlem
Drullknulls avatar
Vad har du inte förstått?

Anarkister premierar ingen klass, man slåss för den fria individen, och för att nå dit måste makten avskaffas. Det kapitalistiska systemet är faktiskt en av många förtryckande institutioner.

Max Stirner står på den motsatta sidan om marxismen, han är extremt individualistisk, ändå talar han om "egoisternas union", en förening av suveräna individer, något vissa kollektivister snappat upp.
Det finns en hel del tänkare på vänsterkanten som inte kallat sig socialister, det samma gäller även tänkare med fast bas i den anarkistiska traditionen.
Jag droppar ett längre citat från Stephen Pearl Andrews mästerliga The Science of Society (1848). Citatet tycker jag belyser hur individualistisk socialism defineras, läs gärna hela texten som skrev samma år som manifestet.

"What Socialism demands is the emancipation of the Individual from social bondage, by whatsoever means will effect that design, in the same manner as Protestantism demands the emancipation of the Individual from ecclesiastical bondage, and Democracy from political. Whosoever makes that demand, or labours to that end, is a Socialist. Any particular views he may entertain, distinguishing him from other Socialists, regarding practical measures, or the ultimate forms of society, are the mere specific differences, like those which divide the Protestant sects of Christendom.
This definition of Socialism may surprise some into the discovery of the fact that they have been Socialists all along, unawares. Some, on the other hand, who have called themselves Socialists may not at once be inclined to accept the definition. They may not perceive clearly that it is the emancipation of the Individual for which they are laboring, and affirm that it is, on the other hand, the freedom and happiness of the race. They will not, however, deny that it is both; and a very little reflection will show that the freedom and happiness of each individual will be the freedom and happiness of the race, and that the freedom and happiness of the race cannot exist so long as there is any individual of the race who is not happy and free. So the Protestant and the Democrat may not always have a clear intellectual perception of the distinctive principle of their creeds. He may be attached to it from an instinctive sentiment, which he has never thoroughly analyzed, or even from the mere accidents of education and birth.
Protestantism proclaims that the individual has an inalienable right to judge for himself in all matters of conscience. Democracy proclaims that the Individual has an inalienable right to life, liberty, and the pursuit of happiness. Socialism proclaims that the Individual has an inalienable right to that social position which his powers and natural organization qualify him, and which his tastes incline him to fill, and, consequently, to that constitution or arrangement of the property relations, and other relations of society, whatsoever that may be, which will enable him to enjoy and exercise that right,--the adaptation of social conditions to the wants of each Individual, with all his peculiarities and fluctuations of tasted, instead of the moulding of the Individual into conformity with the rigid requirements of a preconcerted social organization".


Länk: The Science of Society by Stephen Pearl Andrews
Citera
2007-09-05, 19:29
  #15
Medlem
uranuz_hertzs avatar
Avbryter min exil från forumet med följande info:

Lunds filosoficirkel (alla välkomna)

9 OKTOBER
Johan Tralau
Egoisten Max Stirner, det moderna samhällets gräslige kusin.

TID & PLATS: KL 19.30 (med akad. kvart) PÅ PALAESTRA (http://maps.eniro.com/servlets/Tiles...28_-1377_-2018)
Citera
2007-09-05, 21:51
  #16
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uranuz_hertz
Avbryter min exil från forumet med följande info:

Lunds filosoficirkel (alla välkomna)

9 OKTOBER
Johan Tralau
Egoisten Max Stirner, det moderna samhällets gräslige kusin.

TID & PLATS: KL 19.30 (med akad. kvart) PÅ PALAESTRA (http://maps.eniro.com/servlets/Tiles...28_-1377_-2018)

Låter knastertort på akademiskt vis, och Lund på detta...
Citera
2017-07-16, 01:03
  #17
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hard Ride
Jag är nyfiken på Max Stirner. Vad går hans idéer ut på? Finns det några rörelser idag som hämtar inspiration från honom?
Varför starta en tråd när det redan finns en bra: (FB) Max Stirner och oavhängighetsrevolten
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback