2007-08-23, 16:19
Medlem
Torios avatar
Hej!
Jag blev h'romdagen lite sur pa mitt Ubuntu som inte riktigt fungerade. Sa jag startade helt enkelt windows, via GRUB, startade PartitionMagic och tog bort Linuxpartionerna oturligt nog sa gick det inte sa bra... nu fungerar inte bootloadern och jag 'r tvungen att sitta och fraga efter hj'lp om hur man loser detta via en Knoppix 3.3 liveskiva.
Vet nagon nagot satt att rada bot pa detta garna genom att anvanda just Knoppix.
Citera
2007-08-23, 16:24
Medlem
Balanars avatar
Du kanske inte har någon aktiv bootpartition längre?
Citera
2007-08-23, 16:28
Medlem
Torios avatar
Hela min C partion 'r kvar. Eller vad ar en aktiv bootpartion.
Citera
2007-08-23, 16:34
Bannlyst
Sätt in windowsskivan, tryck att du vill reparera under installern, skriv in "fixmbr" i kommandoprompten

Fixat, och innan du bestämmer dig för att installera någon linuxdist nästa gång kanske du skulle läsa den här artikeln: http://linux.oneandoneis2.org/LNWswedish.htm
Citera
2007-08-23, 16:37
Medlem
Torios avatar
Tack s[ mycket f;r den snabba responsen. Kommer det h'r att ta bort mina filer pa C?

EDIT
Kommer jag att beh;va en akta CD eller gar det bra att ladda ned Win XP skivan? Jag vet inte riktigt om jag kommer att hitta den...
Citera
2007-08-23, 17:10
Medlem
sicnexs avatar
Gjorde precis samma med sabayon, slutade med formattering och ominstallation av windows också.
Mbr'en var trasig och datorn bottade inte via windowsskivan innan partitionen var formatterad av någon anledning
Citera
2007-08-23, 17:15
Medlem
Mekanisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torio
Tack s[ mycket f;r den snabba responsen. Kommer det h'r att ta bort mina filer pa C?

EDIT
Kommer jag att beh;va en akta CD eller gar det bra att ladda ned Win XP skivan? Jag vet inte riktigt om jag kommer att hitta den...
Det kommer inte att ta bort dina filer på c:. Du kan köra med pirat-cd:n.

Jag har gjort det här ett par gånger och det har alltid funkat.
Citera
2007-09-21, 19:34
Medlem
Torios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sicnex
Gjorde precis samma med sabayon, slutade med formattering och ominstallation av windows också.
Mbr'en var trasig och datorn bottade inte via windowsskivan innan partitionen var formatterad av någon anledning

Jag verkat ha samma problem, datorn vägrar att boota windowsskivan, men hur skall jag kunna formatera om jag inte kan boota?
Citera
2007-09-21, 21:56
Medlem
snousers avatar
Kör fixmbr i en återställningskonsoll, de funkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in