Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-08-22, 22:18
  #1
Avstängd
Jag som bor i Frankrike skulle vilja kunna titta på svensk TV. Jag vill dock inte ha ett stort parabolelände. Finns det något enklare sätt?
Citera
2007-08-22, 22:28
  #2
Medlem
Avon Barksdales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dildodagger
Jag som bor i Frankrike skulle vilja kunna titta på svensk TV. Jag vill dock inte ha ett stort parabolelände. Finns det något enklare sätt?
Jag har bott utomlands i snart 8 år, och den enda lösning har varit en stor jävla parabol, så, nej, jag tror inte det. Var i Frankrike bor du?
Citera
2007-08-22, 22:34
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Avon Barksdale
Jag har bott utomlands i snart 8 år, och den enda lösning har varit en stor jävla parabol, så, nej, jag tror inte det. Var i Frankrike bor du?
Nordöstra delen.
Citera
2007-08-22, 22:37
  #4
Medlem
Avon Barksdales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dildodagger
Nordöstra delen.
Okej, jag bor i den sydöstra...
Citera
2007-08-22, 22:43
  #5
Medlem
Om du har tillgång till en tvanslutning och bredbandanslutning i Sverige kan du kolla upp Slingbox. Med denna kan du komma åt alla de kanaler som du kan ansluta till Slingboxen via Internet.
Citera
2007-08-22, 22:46
  #6
Avstängd
Det är inte länge till som utlandsboende svenskar kan se annat än SVT Europa. När hela landet har digital-tv, det vill säga efter 15:e oktober och den analoga tv:n är släckt, kommer SVT1 och 2 att krypteras, så att det bara kan ses inom Sveriges gränser. Nu kommer förstås det tramsiga tjatet "källa på det" och då kan jag säga att jag har läst det tidigare men minns inte exakt var.
Citera
2007-08-22, 22:54
  #7
Medlem
Avon Barksdales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Det är inte länge till som utlandsboende svenskar kan se annat än SVT Europa. När hela landet har digital-tv, det vill säga efter 15:e oktober och den analoga tv:n är släckt, kommer SVT1 och 2 att krypteras, så att det bara kan ses inom Sveriges gränser. Nu kommer förstås det tramsiga tjatet "källa på det" och då kan jag säga att jag har läst det tidigare men minns inte exakt var.
Så dom digitala TV-kanalerna som mina föräldrar ser på nere i Rumänien är inte krytperade? Dem har Canal Digital, skriven på en adress i Sthlm, men du menar att efter den 15:e kommer digitalnätet krypteras ytterligare? Ställer mej ytterst tveksam till detta scenario, så en källa () skulle upskattas.
F.ö. har vi aldrig lyckats få in SVT Europa men det är en annan historia.
Citera
2007-08-22, 23:20
  #8
Medlem
DennisOlofs avatar
Barba stark, slingbox är inte praktiskt. Om man bor utomlands varför ska man streama TV till frankriken, kom igen.

Det som gäller är parabol så är det bara, man kommer INTE undan.

SVT Europa kräver abb. det är krypterat på sirius satelliten.

Canal Digital verkar inte ha så bra täckning utomlands, det beror på vart man bor i europa men det kräver en bra parabol. Jag gissar på att det krävs 2-3meters prime focused parabol och t.ex. en svensk tillverkad högkvalitets SMW LNB för att få in det i alla väder.

Plus man får inte glömma det oftast måste trimmas in mycket bra, går inte med någon skräpigt 100kr apparat, man bör ta hjälp av någon som har instrumenten som krävs och kan finjustera parabolen.

Försök få tag i en stor begagnad parabol.

Det bästa är helt klart åka till "Avon Barksdale" och titta på hans lösning och hur det ser ut, sedan kan du skaffa liknande, det kräver iofs att man bor där det går sätta upp en fet parabol och inte i t.ex. lägenhet.

http://www.geo-orbit.org/sizepgs/sweuro2f1p.html

Ser ut som att man bör ha en 2meters parabol för att få in Sirius i frankrike.

Klevis, ursäkta mig men vad pratar du om ?

Canal Digital och Viasat är redan krypterade, ALLA kanalerna. Endast gud kanalen och lite annat skräp som är okrypterat. Det kan man dessutom se på lyngsat och andra ställen. Ett tag kunde man ta in Aftonbladet TV7 okrypterat från CD, men det var bara 3 månader sedan krypterades det. Jag tror inte viasat och CD kunderna blir glada om SVT kanalerna försvinner plötsligt ? Ska dom skicka ut en massa nya kort, nej det tror jag knappast.

Bolagen kan inte veta vart folk sitter och tar emot kanalerna, det är omöjligt med satellit, och rikta om dom gör man inte för det bestämmer inte viasat eller CD, utan dom som äger satelliten.
Citera
2007-08-22, 23:29
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Avon Barksdale
Så dom digitala TV-kanalerna som mina föräldrar ser på nere i Rumänien är inte krytperade? Dem har Canal Digital, skriven på en adress i Sthlm, men du menar att efter den 15:e kommer digitalnätet krypteras ytterligare? Ställer mej ytterst tveksam till detta scenario, så en källa () skulle upskattas.
F.ö. har vi aldrig lyckats få in SVT Europa men det är en annan historia.

Behövde inte gå så långt, räckte med en googling och så hamnade man på Wikipedia.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige...h_nischkanaler
Citera
2007-08-23, 01:22
  #10
Medlem
Avon Barksdales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wikipedia
Regeringen beslutar också om att SVT:s kanaler ska krypteras för utländska mottagare när det digitala nätet är släckt - senast 2008. SVT1, SVT2, SVT24 och Barn/Kunskapskanalen ska endast kunna ses inom sveriges gränser. För utländska tittare finns SVT Europa, som sänds till stora delar av världen.
Vad innebar "utlandska mottagare"? I Rumanien har familjen en svensk box (Canal Digital) med ett svenskt kort. Kan satelliten avgora ifall man sitter utomlands och tittar pa dessa kanaler?

DennisOlof:
Det stammer att parabolen ar stor. Exakt hur stor vet jag inte, men eftersom dem bor i en villa sa sitter parabolen pa taket och man stors inte namnvart. Ang. Canal Digitals tackning, nar det ar daligt vader (riktigt daligt vader, typ regnstorm med aska) sa brukar vissa kanaler "forsvinna" framst femman och fyran. SVT har dock aldrig forsvunnit.

dildodagger:
Nu vet jag inte hur du bor, men jag skulle foresla att ga till din lokala TV-kille med dina onskemal. Det kan ta ett tag innan allt funkar, men av erfarenheter fran Estland, Kroatien och Rumanien har dem lokala gubbarna fixat allt.
Citera
2007-08-23, 05:24
  #11
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Canal Digital verkar inte ha så bra täckning utomlands, det beror på vart man bor i europa men det kräver en bra parabol. Jag gissar på att det krävs 2-3meters prime focused parabol och t.ex. en svensk tillverkad högkvalitets SMW LNB för att få in det i alla väder.

Njae, från rivieran går det utmärkt att få alla kanaler på CD 1W med en 1-meters parabol.

Se tidigare diskussion här:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=466134

Däremot Sirius nordenbeam är mycket svår, möjligen en 3meters, men det är inte praktiskt möjligt.

DVs man får in 1,2,4,5 samt CD-paketen. Inte så illa.

/capmac
Citera
2007-08-23, 05:29
  #12
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Behövde inte gå så långt, räckte med en googling och så hamnade man på Wikipedia.

Regeringen beslutar också om att SVT:s kanaler ska krypteras för utländska mottagare när det digitala nätet är släckt - senast 2008.

Helt obegripligt. Det går inte att särskilja "utländska mottagare", varken via satellit eller marksänt.

"... när det digitala nätet är släckt "

Digitala släcks? Som sagt, helt obegriplig rappakalja.

/capmac
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback