2011-10-30, 15:10
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dimitrio
Hej alla glada!

Tänkte nu i veckan ta en tur mot Tyskland och fylla på förrådet lite.

Jag tänkte fråga var tullarna finns, Det smidigaste för oss när vi ska till Puttgarden är och åka genom Danmark, men då kommer vi stöta på 2 tullar va? En vid bron och en mellan Rödby-Puttgarden?

Någon sa att jag inte behöver oroa mig för tullen mellan tyskland o Danmark, eftersom de släppte in i princip hur mycket som helst. Ser de mellan fingrarna mer än svenska tullen?

Tack på förhand!
Jag har aldrig blivit kontrollerad vid gränsen mellan Danmark och Tyskland, till skillnad från den svenska gränsen där det har hänt mer än en gång. Jag antar därför att gränsbevakningen är lugnare vid den förstnämnda gränsen.
Citera
2011-10-31, 01:12
Medlem
Vafan hände med tullfritt inom europa?
Citera
2011-10-31, 02:46
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -KlasKalas-
Vafan hände med tullfritt inom europa?
Du tänker nog på Schengenavtalet. Detta innebär att passkontroller inte förekommer på samma vis som det gjorde tidigare inom delar av EU, men det innebär inte att allt är automatiskt tullfritt.
Citera
2011-11-08, 18:30
Medlem
Ponera att du har en vän som ska åka buss från Belgien till Svea. Vännen vill gärna ha hem lite rökbart. Hur mycket tull är det sträckan Bryssel - Malmö (och från Malmö till Stockholm)? Hur ofta används hund?
Citera
2011-11-11, 21:01
Bannlyst
Igår var jag i Köpenhamn igen och köpte 50 gram fett röka för eget bruk, så att jag står mig ett tag. Jag hittade också en fin vattenpipa i glas som jag köpte med mig hem. Haschet hade jag som vanligt i fickan och vattenpipan bar jag i en plastpåse på hemvägen. Ni förstår nog att det kanske inte är så lämpligt att ha en vattenpipa med sig om skall smuggla hasch. Om en tullare hade sett vattenpipan och cannbismärket på den hade det varit knas.

Men jag visste att det inte skulle finnas några tullare där därför att jag har aldrig sett några tullare på Öresundstågen. Jag bor i Malmö och har rest oräkneliga gånger till Köpenhamn sedan bron byggdes och jag har aldrig sett en tullare på dom tågen. Däremot har jag hört mycket skitprat om att det skulle krylla av tullare och att folk skulle åka fast till höger och vänster. Tro inte på det!

Det är hur lugnt som helst, och om ni bara tänker efter lite så förstår ni nog tullens svårigheter att kontrollera Öresundstågen. Det går ett tåg var tjugonde minut dygnet runt och resan tar 25 minuter. Ibland, vid rusningstiderna, är det så mycket folk i vagnarna att många måste stå upp hela resan och tullarna skulle få problem bara av att röra sig igenom vagnarna. Jag har observerat att om det är mycket folk i vagnarna, då kontrollerar inte konduktören ens biljetterna av den anledningen.

Hur skall tullarna kunna kontrollera hela tåget på bara 25 minuter? Det kan dom inte. På sin höjd gör dom stickprovskontroller. Om du inte avviker alltför mycket och drar till dig uppmärksamheten så kan tullarna inte veta att du har en bit hasch i fickan, och hur skall dom kunna hitta den på 25 minuter? Det är bara att åka lugnt.

Du behöver inte vara orolig för danskarna, att du åker fast i danmark för haschinnehav. Dom bryr sig inte om svenskar som åker till Christiania och köper hasch.
Citera
2011-11-11, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carllarsen
Igår var jag i Köpenhamn igen och köpte 50 gram fett röka för eget bruk, så att jag står mig ett tag. Jag hittade också en fin vattenpipa i glas som jag köpte med mig hem. Haschet hade jag som vanligt i fickan och vattenpipan bar jag i en plastpåse på hemvägen. Ni förstår nog att det kanske inte är så lämpligt att ha en vattenpipa med sig om skall smuggla hasch. Om en tullare hade sett vattenpipan och cannbismärket på den hade det varit knas.

Men jag visste att det inte skulle finnas några tullare där därför att jag har aldrig sett några tullare på Öresundstågen. Jag bor i Malmö och har rest oräkneliga gånger till Köpenhamn sedan bron byggdes och jag har aldrig sett en tullare på dom tågen. Däremot har jag hört mycket skitprat om att det skulle krylla av tullare och att folk skulle åka fast till höger och vänster. Tro inte på det!

Det är hur lugnt som helst, och om ni bara tänker efter lite så förstår ni nog tullens svårigheter att kontrollera Öresundstågen. Det går ett tåg var tjugonde minut dygnet runt och resan tar 25 minuter. Ibland, vid rusningstiderna, är det så mycket folk i vagnarna att många måste stå upp hela resan och tullarna skulle få problem bara av att röra sig igenom vagnarna. Jag har observerat att om det är mycket folk i vagnarna, då kontrollerar inte konduktören ens biljetterna av den anledningen.

Hur skall tullarna kunna kontrollera hela tåget på bara 25 minuter? Det kan dom inte. På sin höjd gör dom stickprovskontroller. Om du inte avviker alltför mycket och drar till dig uppmärksamheten så kan tullarna inte veta att du har en bit hasch i fickan, och hur skall dom kunna hitta den på 25 minuter? Det är bara att åka lugnt.

Du behöver inte vara orolig för danskarna, att du åker fast i danmark för haschinnehav. Dom bryr sig inte om svenskar som åker till Christiania och köper hasch.

Jag höjer ett varningens finger för att lyssna blint på carllarsen ovan, han vet inte riktigt vad han snackar om.
Se detta inlägg för närmare detaljer.
Citera
2011-11-12, 11:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Orax
Jag höjer ett varningens finger för att lyssna blint på carllarsen ovan, han vet inte riktigt vad han snackar om.
Se detta inlägg för närmare detaljer.

Det är rätt!
Man skall inte lyssna blint på carllarsen, utan man skall lyssna kritiskt och själv tänka efter och avgöra vad som är rimligt.
Att påstå att carllarsen inte vet vad han talar om är inte rimligt och inte seriöst. Carllarsen har bara berättat om sina egna erfarenheter. Varför skulle inte carllarsen veta vad han talar om? Om man nu skall bestrida carllarsens berättelse bör man nog ha lite bättre sakargument än ett rent personangrepp på carllarsen och idiotförklara honom.
Det visar vem av parterna som inte är seriös och har inga bra argument.

EDIT: Carllarsen vet mycket väl vad han pratar om därför att han har smugglat cannabis från Köpenhamn till Malmö i hela sitt vuxna liv och har aldrig blivit ertappad, inte en enda gång! Om det finns någon som kan bedöma risken att åka fast så borde det vara carllarsen. Han har rökt cannabis i 45 år och har varit med sedan Christiania började och är en av Sveriges mest erfarna och rutinerade cannabissmugglare. En expert. Ett proffs. Bedöm själv!
Senast redigerad av carllarsen 2011-11-12 kl. 11:52.
Citera
2011-11-12, 13:26
Medlem
Citat:
Det är rätt!
Man skall inte lyssna blint på carllarsen, utan man skall lyssna kritiskt och själv tänka efter och avgöra vad som är rimligt.
Att påstå att carllarsen inte vet vad han talar om är inte rimligt och inte seriöst. Carllarsen har bara berättat om sina egna erfarenheter. Varför skulle inte carllarsen veta vad han talar om? Om man nu skall bestrida carllarsens berättelse bör man nog ha lite bättre sakargument än ett rent personangrepp på carllarsen och idiotförklara honom.
Det visar vem av parterna som inte är seriös och har inga bra argument.

EDIT: Carllarsen vet mycket väl vad han pratar om därför att han har smugglat cannabis från Köpenhamn till Malmö i hela sitt vuxna liv och har aldrig blivit ertappad, inte en enda gång! Om det finns någon som kan bedöma risken att åka fast så borde det vara carllarsen. Han har rökt cannabis i 45 år och har varit med sedan Christiania började och är en av Sveriges mest erfarna och rutinerade cannabissmugglare. En expert. Ett proffs. Bedöm själv!

Jävla pajas du verkar ha rökt en och en annan joint för mycket. Ja har åkt flera gånger till danmark och det har varit 50% att tullen varit där så att tull inte finns är bullshit. Om du är så jävla erfaren borde du väl sätt det för länge sen eller är det fel på synen kanske? Och du är den sämsta smugglaren, har det i fickan haha, men du kanske inte har så mycket att förlora och då kvittare ju..
Citera
2011-11-12, 14:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krabbburgare
Jävla pajas du verkar ha rökt en och en annan joint för mycket. Ja har åkt flera gånger till danmark och det har varit 50% att tullen varit där så att tull inte finns är bullshit. Om du är så jävla erfaren borde du väl sätt det för länge sen eller är det fel på synen kanske? Och du är den sämsta smugglaren, har det i fickan haha, men du kanske inte har så mycket att förlora och då kvittare ju..

Det enda jag kan förlora är haschbiten, men det har jag aldrig gjort, och det gör mig till en suverän smugglare av första rangen.

Jag har inte påstått att det inte finns tullare på Öresundstågen, utan endast att jag aldrig har sett tullare på Öresundstågen, och det är sant.
Citera
2011-11-12, 15:55
Medlem
Citat:

Ovan citat lägger jag till bevisningen för att carllarsen snackar skit. Juryn består av dig som läser detta, bedöm själv och läs min länk ovan för mer detaljer.
Citera
2011-11-12, 20:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Orax
Ovan citat lägger jag till bevisningen för att carllarsen snackar skit. Juryn består av dig som läser detta, bedöm själv och läs min länk ovan för mer detaljer.

Ja, du tycks ju inte ha några sakliga argument utan vräker bara ur dig att carllarsen pratar skit. Menar du att carllarsen skulle fara med osanning, eller vad?

Carllarsen kan inte förstå varför det snackas så mycket om tullare på Öresundstågen när han själv aldrig sett några tullare där. Det stämmer liksom inte. Varför finns det aldrig några tullare när carllarsen åker till Köpenhamn? Det är inte sannolikt att det är tillfälligheternas spel att carllarsen aldrig ser några tullare på Öresundstågen därför att han har rest mycket till Köpenhamn sedan bron var klar år 2000 och han borde enligt statistisk normalfördelning ha påträffat tullare någon gång, men så har aldrig skett.
Citera
2011-11-12, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krabbburgare

Vad menar du med 50 %? Har tullen kontrollerat 50 % av Öresundstågen, dvs varannat tåg, när du har rest till Köpenhamn? Nej, det tror jag inte på.

Eller är det du som han bedömt sannolikheten till 50-50 för att tullarna skall vara på det tåg som du reser med? Det tror jag ligger närmare till hands. Men i själva verket så kan du inte göra några sådana bedömningar med någon som helst säkerhet. Du famlar i blindo och i brist på en seriös bedömning tar du till 50-50 därför att det är jämnt och bra, men är i själva verket bara en gissning från din sida.

Man kan ju fråga sig var du har fått siffran 50 % från? Hur vet du det? Hur KAN du veta det? Vill du påstå att dina uppgifter är mer tillförlitliga än mina? Jag genomskådar alla sådana oseriösa påståenden och jag ifrågasätter din kompetens att göra sådana bedömningar som du har gjort. Vad har du för bedömningsunderlag egentligen?

Jag har 100 % synskärpa på båda ögonen och har högskoleutbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in