Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-08-22, 07:45
  #1
Medlem
Hej!

En liten undran,

Hur viktigt är det att ha läst 100p kursen Historia A på gymnasiet? Är det ett viktigt ämne som vissa kräver i arbetslivet/universitet?

tack
Citera
2007-08-22, 07:59
  #2
Medlem
Kleivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleeper80
Hej!

En liten undran,

Hur viktigt är det att ha läst 100p kursen Historia A på gymnasiet? Är det ett viktigt ämne som vissa kräver i arbetslivet/universitet?

tack


Du behöver Historia A om du ska läsa till journalist, jurist och polis.
Citera
2007-08-22, 08:05
  #3
Medlem
wises avatar
* Det ska bli kärnämne på gymnasiet
* Krävs för antagning till Polishögskolan
* Ingen historia 1 för dig på högskolan
Citera
2007-08-22, 09:46
  #4
Medlem
Howl!s avatar
En enkel kurs, btw.
Citera
2007-08-22, 10:21
  #5
Medlem
Nissedruvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Howl!
En enkel kurs, btw.

Japp
Citera
2007-08-22, 11:23
  #6
Medlem
LastCaresss avatar
Jävligt slapp kurs. Det bör vara enkla poäng.
Citera
2008-03-28, 02:58
  #7
Medlem
schabo-labos avatar
Hej. Jag slarvade ordentligt på gymnasiet och har ej komplett gymnasiebetyg, utan så kallat samlat betygsdokument. Jag tänkte därför börja läsa denna kursen, och på distans. Vad säger ni? Jag behöver motiveras att läsa, har lite svårt att komma igång, kan detta vara en bra start? Vill inte misslyckas igen, har försökt börja plugga två gånger innan nu. Börjar skämmas när man säger att man hoppat av studierna varje gång.

Första gången försökte jag med komvux på heltid, men det raserades av olika skäl, andra gången var förra hösten då jag skulle läsa matte b och historia a på så kallad flex (lite skola mest läsa hemma). Denna gången tänkte jag läsa endast historia a och planen är att genomför det. Tacksam för uppmuntran, är det en jobbig kurs att börja med?
Citera
2008-03-28, 03:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sleeper80
Hej!

En liten undran,

Hur viktigt är det att ha läst 100p kursen Historia A på gymnasiet? Är det ett viktigt ämne som vissa kräver i arbetslivet/universitet?

tack
Ähh... det är inget att ha...
Franska revolutionen 1789, Gustav Vasa 1521, hitler förlorade kriget och Sossarna och LO har styrt sverige i typ hundra år. Lätt som en plätt!
Citera
2008-03-28, 03:15
  #9
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sass
Ähh... det är inget att ha...
Franska revolutionen 1789, Gustav Vasa 1521, hitler förlorade kriget och Sossarna och LO har styrt sverige i typ hundra år. Lätt som en plätt!
Måste man komma ihåg sånt strunt?
Citera
2008-03-28, 03:17
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Måste man komma ihåg sånt strunt?
Japp, har du de faktakunskaperna behöver du inget annat i livet!
Citera
2008-03-28, 10:05
  #11
Medlem
Läser du Historia A har du möjlighet att söka till juristlinjen.
Citera
2008-03-28, 10:16
  #12
Medlem
jumpcuts avatar
Kan ju säga att det är beroende på lärare... Jag har haft en lärare som levde för historia. Vi fick närmare 15-20 sidor med text i veckan per mail, förutom läroboken, som vi skulle kunna till proven. Det var inte ens kul. Den andra läraren jag hade gav oss ett papper med 20 frågor varje lektion som vi skulle lära oss, sen bestod proven av ett urval av frågorna vi svarat på.

Hoppade visserligen av båda kurserna, men det handlade mer om felvridna prioriteringar andra gången...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback