Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-08-21, 18:56
  #1
Medlem
flesks avatar
Igår när jag träffade en tjej (vi ha träffats mycket, och skulle väll gissa på att vi iaf snart är tillsammans) så, kläckte jag ur mig:

"Vad väger du?" Inte för hon var tung, utan därför jag bara vill veta.

Givetvis vet jag att man inte ska fråga kvinnor detta, men kände lite som att hon inte skulle ta illa upp, så jag bara frågade...

Hon svarade: "Ehm, vet inte.. " "Du vet väll att man inte ska fråga om kvinnors vikt?" "Men iaf, väger väll runt 60 kg nått".

Sen så började vi prata om det, och jag sa typ "Varför får man inte fråga om det?" Jag trodde det typ bara var så, för man var rädd att dem skulle ta illa upp eller så, men hon ville inte svara....


Så, varför får man inte fråga om deras vikt? Om det nu är som hon säger, att det inte beror på att dem tar illa upp, utan att det är av någon annan anledning?!

Citera
2007-08-21, 18:58
  #2
Medlem
AlitheSeconds avatar
För att kvinnor i princip alltid har ett osunt förhållande till sin vikt? Man ska inte fråga fina damer hur gamla de är heller, kanske beror det på att de har ett osunt förhållande till sin ålder.
Citera
2007-08-21, 18:58
  #3
Medlem
Megaforces avatar
När man frågar en kvinna om hennes vikt så skall man lägga på ca 20% på det svar man får för att få hennes verkliga vikt. Så din tjej väger nog runt 70-75 kilo i verkligheten..
Citera
2007-08-21, 19:04
  #4
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flesk
Igår när jag träffade en tjej (vi ha träffats mycket, och skulle väll gissa på att vi iaf snart är tillsammans) så, kläckte jag ur mig:

"Vad väger du?" Inte för hon var tung, utan därför jag bara vill veta.

Givetvis vet jag att man inte ska fråga kvinnor detta, men kände lite som att hon inte skulle ta illa upp, så jag bara frågade...

Hon svarade: "Ehm, vet inte.. " "Du vet väll att man inte ska fråga om kvinnors vikt?" "Men iaf, väger väll runt 60 kg nått".

Sen så började vi prata om det, och jag sa typ "Varför får man inte fråga om det?" Jag trodde det typ bara var så, för man var rädd att dem skulle ta illa upp eller så, men hon ville inte svara....


Så, varför får man inte fråga om deras vikt? Om det nu är som hon säger, att det inte beror på att dem tar illa upp, utan att det är av någon annan anledning?!

Många tjejer har dåligt självförtroende, speciellt när det handlar om deras utseende, och speciellt när det gäller vikten. Att fråga vad nån väger tolkas nog lätt som kritik, och är därför inte särskilt uppskattat.

Dessutom är det en gammal sanning inom vett och etikett att man inte frågar om detta. Men en gammal sanning är också en sanning...

Själv skulle jag se det som ett intrång i min personlig sfär, precis som om nån skulle fråga mig vad jag tjänar. Det har väl fan inte dom med att göra.
Citera
2007-08-21, 19:04
  #5
Medlem
Psyko Dads avatar
Jag gillar inte när mina väninnor var på mig om min vikt förr. Jag kan äta hur mycket som helst, men har bra förbränning så jag lägger inte på mig.
Så jag fick höra på omvägar hur det spekulerades om jag hade ätstörning / bulimi el dyl bland mina polare.
Så när de frågade om min vikt, så ljög jag. Jag la på några kg för att jag inte orkade med deras gny.
Är det kvinnor med lite taskigare självkänsla eller som känner sig feta, så kan det nog vara känsligt att diskutera vikten.
Citera
2007-08-21, 19:06
  #6
Medlem
Neffs avatar
Vafan spelar de egentligen för roll vad dom väger, bara dom ser bra ut? Är ju skillnad på hur en tjej som är 150cm å en som är 175cm lång ser ut vid 70kg, right? Jag är då inte brydd vad min tjej väger så länge hon ser bra ut, vilket hon gör, och håller sin vikt hälsosam. Sen är det väl ganska djupt rotat att man inte ska fråga damer om deras ålder eller kvinnor om deras vikt, är ju känsligt ämne för de stackars liven... Jag brukar inte bry mig, vill jag verkligen, av nått skäl, veta deras vikt eller ålder så frågar jag givetvis om det, men kanske med ett "jag vet att man inte ska..." före.
Citera
2007-08-21, 19:08
  #7
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neff
Vafan spelar de egentligen för roll vad dom väger, bara dom ser bra ut? Är ju skillnad på hur en tjej som är 150cm å en som är 175cm lång ser ut vid 70kg, right? Jag är då inte brydd vad min tjej väger så länge hon ser bra ut, vilket hon gör, och håller sin vikt hälsosam. Sen är det väl ganska djupt rotat att man inte ska fråga damer om deras ålder eller kvinnor om deras vikt, är ju känsligt ämne för de stackars liven... Jag brukar inte bry mig, vill jag verkligen, av nått skäl, veta deras vikt eller ålder så frågar jag givetvis om det, men kanske med ett "jag vet att man inte ska..." före.

Det kan vara intressant att veta vad hon väger när hon ser riktigt bra ut!
Citera
2007-08-21, 19:11
  #8
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlitheSecond
Det kan vara intressant att veta vad hon väger när hon ser riktigt bra ut!
Ja, om man lägger fram det så, så kanske man får ett svar. "Du som har en sån perfekt kropp,..."
Citera
2007-08-21, 19:52
  #9
Medlem
Lastbils avatar
Mjo snackar man om vikten hugger de till direkt. Satt och snackade med en tjejkompis över msn för några dar sen och av nån anledning snackade vi om boxning. Kommer inte ihåg exakt hur konversationen gick men jag sa nåt om att hon boxades i 50-kilosklassen och då skrev hon "Vafan vet du om min vikt?". Bruden behöver inte ens ta illa upp för hon är smal som en sticka men det verkar va en inbyggd mekanism hos samtliga damer.
Citera
2007-08-21, 19:59
  #10
Medlem
Xirs avatar
Gör det enkelt för dig.

Om du är 20-40 år, så fråga aldrig hur mycket en kvinna väger eller hur gammal hon är.

Om du ska gissa så är alla kvinnor 27 år och väger 55-60kg. Kvittar helt hur dom ser ut, dom är alltid 27 år och väger 55-60kg, ingen tar illa vid om du säger det.
Citera
2007-08-21, 20:52
  #11
Medlem
Vilken jäkla konversationsfråga? Varför? Vad spelar svaret för roll?

Själv är jag lång o slank och har en vikt som andra säkert är avis på, men jag skulle också studsa på ämnet. För det är så dumt och fullkomligt ointressant. Jag skulle undra om hela du var dum och ointressant...Repetition: varför?
Citera
2007-08-21, 20:57
  #12
Medlem
Giggis avatar
Jag skulle nog inte svara om någon frågade om min vikt. Dels för att jag verkligen inte har en aning, har inte vägt mig sen jag gick i skolan, och dels för att jag inte förstår hur det kan vara väsentligt för någon annan vad jag väger.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback