2007-08-21, 11:57
Medlem
sombrero_fallous avatar
Jag har ett problem med min dator som jag ignorerat (av ren lathet) enda sedan jag köpte den för snart tre år sedan. Så jag tänkte att ni kanske hade svaret på gåtan. När jag sätter på min dator fryser den 1/3 av gångerna i uppstartsfasen, vilket innebär att jag måste göra omstart och upprepa igen. Och varje gång jag skall stänga av datorn fryser den också, vilket innebär att jag i snart tre år har stängt av datorn med powerknappen. Förövrigt går datorn som en klocka och har aldrig haft några problem den. Kan mina problem bero på en dålig XP-kopia eller tror ni att det är ett hårdvarufel?
Citera
2007-08-21, 12:17
Medlem
sombrero_fallous avatar
Tror ni att en formatering och installering av ett nytt XP skulle kunna förändra min situation till det bättre?
Citera
2007-08-21, 13:24
Medlem
927s avatar
ta bort alla autostartade program utom brandvägg/antivirusprogram se om det gör nån skillnad. kolla programmen via msconfig.
det kan även vara nätdelan som är problemet
Citera
2007-08-21, 13:54
Medlem
Pentiums avatar
Jag har haft samma problem vid uppstart. Datorn fastnade innan Windows visade sig, och ville ha startdiskett. Hände bara då och då. Förstod aldrig vad det berodde på.

Inte för att jag tror att det är samma problem, men ett tips i alla fall. Jag testade ett gratis program ”Advanced WindowsCare” som kollar upp register, inställningar etc och föreslår åtgärder. Körde det och tackade jag till rubbet som det föreslog. Sedan dess har jag inte haft det problemet.

Hämtas t ex här: http://www.download.com/3000-2086_4-10723130.html

Men se upp med registret! För min del fick jag mappa om två program som jag hade installerat via ”Alcohol 52%”
Citera
2007-08-21, 13:59
Medlem
Pentiums avatar
Jo, en sak till. WindowsCare föreslår borttagning av en massa program som går igång vid uppstart men som det anser inte behövs. Där får man tänka till lite...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in