Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-08-20, 15:41
  #1
Medlem
Håller på att avveckla mitt företag (enskild firma) men i slutänden kommer det att finnas skulder kvar. Dels ett banklån som då kommer att ligga på ca 100000 och sen eventuellt några leverantörsfakturor samt hyra (max 80000 för allt).
Jag vill inte behöva ansöka om personlig konkurs men kommer inte att ha möjlighet att betala dessa skulder på en gång då jag förmodligen inte kommer att få ett jobb på en gång. A-kassan för företagare är ju inte direkt fet och företaget har inte omsatt någon större vinst under första året.
Om jag får någon att borga för ett lån t.ex. mamma och pappa, kan jag då ta ett banklån för att lösa dessa skulder (möjligtvis något s.k. kreditkortsskuld också)?. Banklånet jag tog för att starta upp firman borde väl gå att göra om till ett privatlån på ett längre antal år (ligger på 5 år idag och betalar 3300 kr/mån).
Är detta möjligt eller är PK den enda utvägen?
Citera
2007-08-20, 15:47
  #2
Medlem
fordonsförarens avatar
En personlig konkurs kommer inte att innebära att du blir skuldfri, så det är ingen utväg. Vid en personlig konkurs kommer borgenärerna att ta del av dina tillgångar precis som vid en vanlig konkurs men eftersom du inte upphör att existera efter konkursen kvarstår de skulder som konkursboet inte räckte till att betala.

Jag skulle rekommendera att du pratar med din bank om lämpliga lånelösningar. Att belåna bostad är ofta att föredra om du har sådana möjligheter.
Citera
2007-08-20, 15:50
  #3
Medlem
Jag tror det är lättast om mamma och pappa tar lånet.
Citera
2007-08-20, 20:10
  #4
Medlem
CaptainNemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
En personlig konkurs kommer inte att innebära att du blir skuldfri, så det är ingen utväg. Vid en personlig konkurs kommer borgenärerna att ta del av dina tillgångar precis som vid en vanlig konkurs men eftersom du inte upphör att existera efter konkursen kvarstår de skulder som konkursboet inte räckte till att betala.

Jag skulle rekommendera att du pratar med din bank om lämpliga lånelösningar. Att belåna bostad är ofta att föredra om du har sådana möjligheter.
Personlig konkurs är inget alternativ som 'fordonsföraren' påpekar. Faktum är att det sista du vill genomgå i Sverige är just PK eftersom du mer eller mindre blir omyndigförklarad utan att bli av med dina skulder (om de överstiger dina tillgångar). Bl.a. så försvinner din möjlighet att skriva på något papper som helst och alla dina inkomster plus tillgångar tas om hand av en förvaltare. Sedan under att antal år blir du tvungen att kontakta förvaltaren före minsta lilla inköp som är större än din lilla matpeng räcker till (och då snackar vi en fickpeng som enbart räcker till att handla lite skräpmat varje dag).

Så vad du än gör, undvik PK till VILKET pris som helst!
Citera
2007-08-20, 20:14
  #5
Medlem
henans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Jag tror det är lättast om mamma och pappa tar lånet.


Klart att det är lättast att skyffla över problem på andra.
Speciellt föräldrar som av naturlig anledning har svårt att säga nej.

fyfan vad lågt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback