2007-08-19, 14:24
Medlem
Akademikerns avatar
Nu har jag nog råkat komma åt något som jag inte borde. För nu kan jag inte byta namn på några mappar alls.

Någon som vet vad det kan vara för problem?
Citera
2007-08-19, 14:27
Medlem
Akademikerns avatar
upptäkte också att kommando+i (visa info) inte funkar... vad har jag gjort nu då?
Citera
2007-08-19, 14:34
Medlem
Changelings avatar
Fungerar tangentbordet överhuvudtaget?

Jag kan inte säga vad det är som har hänt, men om du inte har startat om datorn, så prova det som första steg!
Citera
2007-08-19, 14:36
Medlem
Akademikerns avatar
tangentbordeet fungerar finfint i övrigt (som synes)
Citera
2007-08-19, 14:42
Medlem
siarens avatar
Har du testat att reparera skivbehörigheterna i skivverktyg?
Du är säker på att du gör på rätt sätt för att byta namn på mappen? Markera den och tryck på enter.
Citera
2007-08-19, 14:49
Medlem
Akademikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siaren
Har du testat att reparera skivbehörigheterna i skivverktyg?
Du är säker på att du gör på rätt sätt för att byta namn på mappen? Markera den och tryck på enter.

Nej jag är ny på mac. vad händer om jag reparerar skivbehörigheterna?

Jag brukar klicka och sen klicka igen för att byta namn på mappar. och enter fungerade inte heller :S
Citera
2007-08-19, 15:11
Medlem
Akademikerns avatar
Ordnade sig efter en omstart.

första gången OS X buggade ur, för min del.
Citera
2007-08-19, 16:43
Medlem
siarens avatar
Jag skall se om jag kan göra det begripligt! OS X bygger på behörigheter. Kort sagt betyder det att du bara kan göra en viss sak om du ha behörigheten till att göra det. Ibland när behörigheterna ändras (då du t.ex. installerar program etc) kan behörigheterna bli fel. Då får du gå in i program ->verktygsprogram ->Skivverktyg och klicka på reparera skivbehörigheter.

Det finns ganska så mycket skrivet på internet om huruvida man skall reparera skivbehörigheterna ibland eller inte. Man skall givetvis inte hålla på och reparera varje dag, eftersom man då fixar grejor som man inte ens visste var korrupta. Det kan lätt leda till att mans kapar nya problem. Men någon gång ibland kan det vara vettigt att göra det.
http://img261.imageshack.us/img261/1683/bild1eb2.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in