• 1
  • 2
2007-08-19, 12:08
Bannlyst
Fick mig ett virus här om dagen, hårddisken pallade ur och fryste sig.

När man skulle installera om gick det inte, viruset hade slagit sönder massa bios och hdd va sönder.

Någon som vet mer om detta virus? Jag hade Anti-virus och brandvägg, men viruset lyckades slå sönder mitt nod32.
Citera
2007-08-19, 12:20
Medlem
blueCommands avatar
Tror inte fem sekunder på att Viruset gjorde det där - men OK. Låter som CIH men det har varit inaktivt i många många år. Att ta sönder en HDD via virus låter väldigt långsökt.

Du skrev inte vilket OS det handlar om - gör det.
*DS -> ÖIT*
/Mod
Citera
2007-08-19, 12:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Tror inte fem sekunder på att Viruset gjorde det där - men OK. Låter som CIH men det har varit inaktivt i många många år. Att ta sönder en HDD via virus låter väldigt långsökt.

Du skrev inte vilket OS det handlar om - gör det.
*DS -> ÖIT*
/Mod

Det va mycket riktigt viruset som gjorde allt, min datakille som fick installera om precis allt.

När man skulle installera om hittar datorn inte hddn och det va massa krångel.
Kommer ihåg att han sa något namn på "viruset", men mer kommer jag inte ihåg.

Windows XP, är det.
Citera
2007-08-19, 13:58
Bannlyst
Det kan inte ha varit ett virus ?
Citera
2007-08-19, 14:10
Bannlyst
Inte? Vad är/vad det då?
Citera
2007-08-19, 15:06
Medlem
ZEROX_18s avatar
virus som slog ditt nod32

jag har haft samma virus och det tog sig inte igenom mitt nod32 :P
Citera
2007-08-19, 15:06
Medlem
Jean Claudes avatar
I DOS 5.x så fanns möjligheten att skriva in en underlig textrad som gjorde att läs/skrivarmen slog sönder hårddisken fysiskt. Kommer ej ihåg mer om detta och vet inte om det fungerar i xp.
Citera
2007-08-19, 15:09
Medlem
Knarkads avatar
Låter mer som att din hårddisk crashade/gick sönder eller nått. Jag minns att det fanns riktiga elakingar till virus för många år sedan, men idag har jag inte hört talats om något som förstör bios/hdd.
Citera
2007-08-19, 15:12
Medlem
Zkullocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jean Claude
I DOS 5.x så fanns möjligheten att skriva in en underlig textrad som gjorde att läs/skrivarmen slog sönder hårddisken fysiskt. Kommer ej ihåg mer om detta och vet inte om det fungerar i xp.

Låter läskigt.

Dock tror jag som Knarkad säger att det är HDDn som pajjat. och gett BIOS en knäpp på vägen.

För en tiden sedan så fanns det väl ett virus som slog sönder BIOS totalt och således gjorde datorn obrukbar? Eller är var/är det bara en myt?
Citera
2007-08-19, 16:17
Medlem
Tjohildas avatar
XP pajar saker utmärkt utan virus inblandade...
Citera
2007-08-19, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zkullock
Låter läskigt.

Dock tror jag som Knarkad säger att det är HDDn som pajjat. och gett BIOS en knäpp på vägen.

För en tiden sedan så fanns det väl ett virus som slog sönder BIOS totalt och således gjorde datorn obrukbar? Eller är var/är det bara en myt?

Det va något typ av virus, för vi fick igång den andra hddn som var drabbad.
Citera
2007-08-20, 18:14
Bannlyst
hur installerade ni på en hårddisk som var sönder? om den andra hårdisken var drabbad skulle inte den vara sönder med då? om bios varit sönder så hade inte din dator startat överhuvudtaget.. det låter mer som att windows har fått för sig att ändra på boot/mbr eller helt enkelt en disk som börjar ge sig..

fråga nu din "datakille" om namnet igen och posta det här
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in