2007-08-18, 14:40
Medlem
Zibris avatar
Jag har ett usb-minne med u3-stöd som jag hade tänkt kryptera. Hit är allt bra, då u3 har några.... uh, intressanta krypteringsverktyg. Men nu arbetar jag på olika operativsystem (hemma: gnu/linux, skola: win xp), och på XP har jag inte adminrättigheter, så då kompliceras det hela lite.

Jag har kollat lite på TrueCrypt, som jag använt tidigare på hårddiskar på Windows, och är nöjd med, men i TrueCrypts onlinedocs om vad de kallar "Traveler Mode" står det att jag måste vara administratör. I FAQ:n står det att windows inte stödjer uppartionerade usb-minnen, men det kan man ju lösa med u3 - alltså hacka det och lägga in TrueCrypt där. Men det lär ju inte vara plattformsoberoende. Jag menar, det här måste funka om jag kommer till en *nix-dator som jag inte är root på, såväl som en windowsdator.

Jag hade tänkt experimentera lite med detta när jag börjar skolan, men jag är intresserad av att höra era tankar först.

MVH
Zibri
Citera
2007-08-18, 14:45
Medlem
call3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
Jag har ett usb-minne med u3-stöd som jag hade tänkt kryptera. Hit är allt bra, då u3 har några.... uh, intressanta krypteringsverktyg. Men nu arbetar jag på olika operativsystem (hemma: gnu/linux, skola: win xp), och på XP har jag inte adminrättigheter, så då kompliceras det hela lite.

Jag har kollat lite på TrueCrypt, som jag använt tidigare på hårddiskar på Windows, och är nöjd med, men i TrueCrypts onlinedocs om vad de kallar "Traveler Mode" står det att jag måste vara administratör. I FAQ:n står det att windows inte stödjer uppartionerade usb-minnen, men det kan man ju lösa med u3 - alltså hacka det och lägga in TrueCrypt där. Men det lär ju inte vara plattformsoberoende. Jag menar, det här måste funka om jag kommer till en *nix-dator som jag inte är root på, såväl som en windowsdator.

Jag hade tänkt experimentera lite med detta när jag börjar skolan, men jag är intresserad av att höra era tankar först.

MVH
Zibri

Nu förvirrar du mig här... Vad spelar det för roll om du lyckas skapa en kryptering på usbminnet när du fortfaronde inte är administratör på datorn?
du kommer ju ändå inte kunna köra programet ? :S

Edit (menade windows där.... men linux vet jag inte)
Citera
2007-08-18, 14:59
Medlem
Zibris avatar
Nej, det är just det som är problemet. Vad jag "löste" var problemet med att windows inte stödjer ett partionerat usb-minne. Så det är administratösproblemet som kvarstår.
Citera
2007-08-18, 15:51
Medlem
dole95s avatar
Vet inte hur bra detta funkar men du kan ju iaf prova.

Öppna kommandotolken och skriv in: at 15:46 /interactive "cmd"

15:46 är alltså en minut efter det klockan är på datorn.

När klockan är 15.46 så kommer det komma upp en ny kommandotolkruta. Stäng den gamla kommandotolksrutan.
Tryck sedan [ctrl]+[alt]+[del] och stäng ner processen: "explorer.exe".

Nu skriver du bara in explorer.exe i den kommandotolken som du precis fick upp. Om det inte fungerar kan du testa att skriva in cd.. så den kommer tillbaka till Windowsmappen. Där i kan du testa att skriva explorer.exe igen. Är nämligen inte säker på var man skulle skriva det, har för mig att det ska vara i System32 men du kan ju prova Windows om det inte funkar.

När allt är klart så ska du vara inloggad som system, vilket är högre än Admin
Citera
2007-08-18, 17:15
Medlem
Zibris avatar
Intressant tips, men det är ju inte det jag är ute efter. Jag har redan blivit hotad med avstängning för att ha blivit admin, installerat linux etc.
Citera
2007-08-18, 17:56
Medlem
HiRess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
Intressant tips, men det är ju inte det jag är ute efter. Jag har redan blivit hotad med avstängning för att ha blivit admin, installerat linux etc.

Vad gör du med skolans datorer igentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av Dole95
Vet inte hur bra detta funkar men du kan ju iaf prova.

Öppna kommandotolken och skriv in: at 15:46 /interactive "cmd"

15:46 är alltså en minut efter det klockan är på datorn.

När klockan är 15.46 så kommer det komma upp en ny kommandotolkruta. Stäng den gamla kommandotolksrutan.
Tryck sedan [ctrl]+[alt]+[del] och stäng ner processen: "explorer.exe".

Nu skriver du bara in explorer.exe i den kommandotolken som du precis fick upp. Om det inte fungerar kan du testa att skriva in cd.. så den kommer tillbaka till Windowsmappen. Där i kan du testa att skriva explorer.exe igen. Är nämligen inte säker på var man skulle skriva det, har för mig att det ska vara i System32 men du kan ju prova Windows om det inte funkar.

När allt är klart så ska du vara inloggad som system, vilket är högre än Admin

Prövade och det kommer bara upp Åtkomst nekad i kommandotolken när jag skriver in "at xx:xx /interactive cmd". Sen händer ingenting.

Vore dock kul om det funka för de flesta icke privata datorer har bytt lösenord på admin..
Citera
2007-08-18, 18:50
Medlem
dole95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HiRes
Prövade och det kommer bara upp Åtkomst nekad i kommandotolken när jag skriver in "at xx:xx /interactive cmd". Sen händer ingenting.

Vore dock kul om det funka för de flesta icke privata datorer har bytt lösenord på admin..

Funkade fint på min xp-dator iaf, och alla andra jag har provat på. Men jag har ju inte provat på så låsta datorer heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in