Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-08-16, 20:20
  #1
Avstängd
pettson3816s avatar
Jag och min flickvän vill flytta lite närmre Stockholm så vi har bestämt oss för att söka lite i Solna, Sollentuna osv. Solna lär det väl dröja tills man är gråhårig innan man får en hyresrätt, men i Sollentuna bör man ju kunna få inom något/några år iaf. Bor någon i Sollentuna och kan säga hur det är där generellt? Mycket bråk/stök osv? Finns det massa gäng som stryker omkring på nätterna? Det är väl skillnad på område till område som vanligt iofs.

Nu har jag ställt mig i bostadskö på alla områden, och de är följande:

- Edsberg
- Helenelund
- Häggvik
- Norrviken
- Rotebro
- Rotsunda
- Rotsunda gård

Är det något av dessa områden ni avråder mig från direkt? har ju hört något om malmvägen som inte skall vara så hett, men har ingen aning om vart det är någonstans.
Citera
2007-08-16, 22:19
  #2
Avstängd
pettson3816s avatar
Ingen som vet hur det är i Sollentuna?
Citera
2007-08-16, 23:13
  #3
Medlem
Deedzs avatar
Sollentuna e det inget fel på.
Det är inte Compton så du kan vara lugn.

Går att komma undan bråk lätt tydligen, men om du nu måste vara så petig så hittar du invandrargängen på malmvägen, "nynazister" ska tydligen finnas i Norrviken, och diverse psychos och alkisar i Rotebro.

(ta mig inte på orden, det är bara så jag har uppfattad det)

Malmvägen tillhör inget av de områden du har ställt upp dig på utan tillhör Tureberg har jag för mig.

Eller något sånt.
Citera
2007-08-16, 23:29
  #4
Medlem
Agent Coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettson3816
Jag och min flickvän vill flytta lite närmre Stockholm så vi har bestämt oss för att söka lite i Solna, Sollentuna osv. Solna lär det väl dröja tills man är gråhårig innan man får en hyresrätt, men i Sollentuna bör man ju kunna få inom något/några år iaf. Bor någon i Sollentuna och kan säga hur det är där generellt? Mycket bråk/stök osv? Finns det massa gäng som stryker omkring på nätterna? Det är väl skillnad på område till område som vanligt iofs.

Nu har jag ställt mig i bostadskö på alla områden, och de är följande:

- Edsberg
- Helenelund
- Häggvik
- Norrviken
- Rotebro
- Rotsunda
- Rotsunda gård

Är det något av dessa områden ni avråder mig från direkt? har ju hört något om malmvägen som inte skall vara så hett, men har ingen aning om vart det är någonstans.

Satsa på Edsberg, Häggvik eller norrviken. Det är trevliga områden. Resten är väl lite slum. Rotsunda och rotsunda gård är väl rätt fint. Men jävligt off!
Citera
2007-08-17, 00:10
  #5
Medlem
em krejs avatar
Varför just sollentuna? Det finns massvis av andra ställen du också kan flytta till om du vill bo nära stockholm. Inget fel med Sollentuna, men det kan väll vara bra att kolla i andra områden också?
Citera
2007-08-17, 01:13
  #6
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent Cooper
Satsa på Edsberg, Häggvik eller norrviken. Det är trevliga områden. Resten är väl lite slum. Rotsunda och rotsunda gård är väl rätt fint. Men jävligt off!
"Resten", aka Helenelund skulle alltså vara "slum"? I så fall har man lite sned uppfattning om saker och ting.

Sollentuna är på det hela taget jävligt trevligt tycker jag, bra läge vad det gäller kommunikationer, men ändå naturnära etc. Det enda område som verkligen verkligen bör undvikas är Tureberg, som till sin största del är Miljonprogramsghetto av värsta slag. Även Rotsunda bör som sagt undvikas förutsatt att kommunikationer inte är oviktiga, det ligger lite avsides.

Utifrån dina behov som du beskriver dem låter Edsberg som your best shot, många och bra lägenheter men ändå ett städat och trevligt område. När det gäller kommunikationer skulle jag dock tro att Helenelund är bäst.

*edit: Malmvägen är alltså lika med Tureberg, området på andra sidan järnvägen från Sollentuna Centrum.
Citera
2007-08-17, 01:46
  #7
Medlem
Agent Coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
"Resten", aka Helenelund skulle alltså vara "slum"? I så fall har man lite sned uppfattning om saker och ting.

Tycker inte det är allt för trevligt kring helenelunds station. Ser ju förfan ut som Pripyat.
Visst. Helenelund är stort. Ner mot edsviken är det otroligt fint.
Citera
2007-08-17, 01:49
  #8
Avstängd
pettson3816s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deedz
Sollentuna e det inget fel på.
Det är inte Compton så du kan vara lugn.

Går att komma undan bråk lätt tydligen, men om du nu måste vara så petig så hittar du invandrargängen på malmvägen, "nynazister" ska tydligen finnas i Norrviken, och diverse psychos och alkisar i Rotebro.

(ta mig inte på orden, det är bara så jag har uppfattad det)

Malmvägen tillhör inget av de områden du har ställt upp dig på utan tillhör Tureberg har jag för mig.

Eller något sånt.

Hehe.. Jag bor redan i Compton (Märsta) och har tröttnat på att fight clubs anordnas varje natt utanför balkongen.

Och ni andra, tack för tipsen. Nu har man väl lite koll på var man ska söka då.
Citera
2007-08-17, 15:48
  #9
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent Cooper
Tycker inte det är allt för trevligt kring helenelunds station. Ser ju förfan ut som Pripyat.
Visst. Helenelund är stort. Ner mot edsviken är det otroligt fint.
Visst, områdena kring Helenelunds station går i samma miljonprogramsstil som i Tureberg, men uppnår inte alls samma nivå av misär. Om inte annat för att det är mindre, det "andas" liksom. Skulle kunna tänka mig att bo i lägenhet där, vilket jag inte skulle på malmvägen.
Citera
2007-08-17, 17:06
  #10
Medlem
j0h2ns avatar
Hela Sollentuna funkar fint, även om just Malmvägen kanske inte är att föredra. Edsberg, Rotebro, Norrviken, har alla fina områden och är överlag fina.
Citera
2007-08-17, 18:48
  #11
Medlem
DennisOlofs avatar
Helenelund är helt klart bäst, om du vill ha nära till pendeltågen. Annars vet jag inte vart man ska bo, har noll koll på områdena. Norrviken är ganska fint men tror det är bättre att bo på rätt sida, kan ju inte vara trevligt bo inklämd mellan motorvägen (E4an) och pendeltågen. Måste ju låta något satans mycket.

Det är den enda stationen som ligger vägg i vägg med pendeltåget vad jag vet. Oavsett vilket område du väljer tänk på att det kan vara skönt att bo någolunda nära pendeltågsstationerna så man kan gå dit på 20-15min.

De är skönt, bussarna är inte så roliga om man kan undvika det. Eller bo på bra cykelavstånd från pendelstationen. Nu kanske du åker bil men det skadar ju inte att från börja bo bra till man vet ju inte när man kommer byta jobb i framtiden eller vad som händer.
Citera
2007-08-17, 18:59
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettson3816
Jag och min flickvän vill flytta lite närmre Stockholm så vi har bestämt oss för att söka lite i Solna, Sollentuna osv. Solna lär det väl dröja tills man är gråhårig innan man får en hyresrätt, men i Sollentuna bör man ju kunna få inom något/några år iaf. Bor någon i Sollentuna och kan säga hur det är där generellt? Mycket bråk/stök osv? Finns det massa gäng som stryker omkring på nätterna? Det är väl skillnad på område till område som vanligt iofs.

Nu har jag ställt mig i bostadskö på alla områden, och de är följande:

- Edsberg
- Helenelund
- Häggvik
- Norrviken
- Rotebro
- Rotsunda
- Rotsunda gård

Är det något av dessa områden ni avråder mig från direkt? har ju hört något om malmvägen som inte skall vara så hett, men har ingen aning om vart det är någonstans.



Edsberg,häggvik,Norrviken är bra områden överlag. Skulle satsa på nåt av dom.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback